Zwart scherm na opstarten

• Onderwerp starter Onderwerp starter Timvw
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Timvw

Gebruiker
Lid geworden
24 jan 2012
Hallo,

Ik heb sinds korte tijd een zwart scherm nadat ik mijn pc opstart. Ik heb windows 10 Home. Ik log in op een normale manier en krijg, zodra ik mijn wachtwoord heb ingevoerd, een zwart scherm waarop ik alleen mijn muis zie. Na een minuut of 2 komt mijn beeldscherm tevoorschijn en kan ik alles gewoon weer normaal doen. Als mijn scherm zwart is kan ik wel ctrl, alt, delete doen en dan krijg ik ook de opties te zien. Zodra ik dan op taakbeheer druk gaat het weer op zwart. Na die 2 minuten zwart zie ik wel dat het taakbeheer geopend is. Ik kan dan tijdens de periode zwart ook van alles aanklikken en doen. Ik zie het alleen pas na 2 minuten.

Heeft iemand enig idee waar dit probleem aan zou kunnen liggen? Het is soms best lastig om 2 minuten te moeten wachten iedere keer als ik mijn pc opstart.

Ik hoor het graag!

Groet,
Tim

Dag, Ja, de meeste systemen worden na verloop van tijd belast met allerlei kleine onzinprogramma's die vaak ook nog slecht geschreven zijn. Updaters en indexeerders bijvoorbeeld maar ook malware en programma's die willen weten welke programma's op de computer draaien, het kan van alles zijn. De kans is het grootst dat u nu moet wachten tot een dergelijk programma klaar is. Schakel daarom eens allerlei onnodige zaken uit van automatisch op te starten met Windows.

U kan daarvoor bij Start > Uitvoeren de opdracht "msconfig" geven en daar op het tabblad Opstarten afvinkjes weghalen en bij Programma's en onderdelen ook eens kritisch kijken.

Een programma dat een volledig overzicht kan geven is AutoRuns van Sysinternals. Hier worden ingangen die geen certificaat hebben of een onbekende uitgever rood en paars gekleurd terwijl nieuwe, sinds de laatste scan, groen zijn. Een veilig idee en dat geeft wat meer controle.

Bezoek bij Update de update geschiedenis en kijk of er een update blijft terugkeren. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat u updaten van software van derden aan heeft staan en dat Windows steeds probeert om een andere grafische driver te installeren.

Soms is het een goed idee om zeker niet gebruik te maken van een slaapstand, zoals ook Snel opstarten van Windows 10 is. Met een opdracht kan je dit sneller uitschakelen dan bij Energiebeheer > Geavanceerd > Gedrag van de aan/uit knop > verborgen instellingen. Dat is na zoeken naar CMD en Uitvoeren als administrator: powercfg -h off waarbij "on" de slaapstand mogelijkheid weer inschakelt.

Schakel virus scans op de achtergrond uit, schakel bij Systeemconfiguratie (msconfig opdracht) en op het tabblad Services, de Windows search indexing service uit en doe een controle van het bestandssysteem bij Eigenschappen > Extra van de C schijf in Verkenner.

Geef de controle opdracht: sfc /scannow om uit te sluiten dat de beveiligde systeembestanden niet origineel zijn en doe een malware scan.

Heb ik hier ook, maar nog nooit vragen bij gesteld.
Je moet geen problemen zien als er niet echt zijn (buiten je ongeduld).

Die periode met zwart scherm is idd. een korte tijdspanne die je systeem nodig heeft om de Windows 'core' zeg maar te laden met o.a. drivers etc... voor het display.
Als dat achter de rug is komt de desktop te voorschijn.
De vorige tip is dus wel valabel - hoe meer apps, drivers, achtergrondprocessen e.d. je opstart hoe langer die periode wordt : opruiming kan nooit geen kwaad maar finaal : niets achter zoeken.

Beste,

Dank voor jullie reacties. Ik snap dat het een geduldkwestie is. Ik vind het niet erg om even te moeten wachten, maar was er nogal verbaasd over omdat het voor mij uit het niets kwam. Vorige week startte mijn computer nog binnen een paar seconden op en kwam ik na het inloggen meteen op mijn bureaublad. Nu duurt het ineens zo'n +/- 2 minuten. Vandaar dat ik toch wel wil onderzoeken wat dit veroorzaakt. Het is geen langzaam verslomend proces geweest...

Ik heb bij 'opstarten' gekeken en alleen de essentiële programma's staan daarbij aan (denk aan virusscanner en 3 andere programma's die zorgen voor geluid / beeld etc..). De invloed bij opstarten is hier allemaal weinig of normaal. Bij de laatste BIOS tijd staat: 9.2 sec. Ik heb er niet veel verstand van, maar dat lijkt me prima?
Ik heb ook een scan gedaan en heb, voor zover ik kan, alle spyware en malware verwijderd.
Verder heb ik wat oude troep van mijn computer afgehaald waardoor er nu eigenlijk minder op staat dan een paar weken terug.
De slaapstand gebruik ik eigenlijk nooit. Ik schakel de pc altijd helemaal uit.

Toch heb ik nog steeds het probleem en het is geen seconde sneller / langzamer geworden. Het gekke is dat ik wel gewoon op normale snelheid kan klikken als ik ctrl+alt+delete doe. Ik krijg dan gewoon de opties te zien en kan klikken. Alleen daarna gaat het weer op zwart (op mijn muis na). Ik merk nu wel dat als ik met mijn muis klik, dan hoor ik het 'pling' geluidje (dat geluid wanneer je ergens op wilt klikken, maar windows aangeeft dat je eerst iets op een verplicht venster oid moet klikken, bijv bij het opslaan van een wordbestand). Misschien dat hier iets uit te halen valt?

Iemand nog enig idee hoe ik toch het probleem kan achterhalen?

Laatst bewerkt:
Heb je de basisstappen gelezen en een aantal uitgevoerd? Je kunt ook op verschillende manieren opstarten, mogelijk onder msconfig. Mogelijk weten Alfred 2 of Lange Pier wel welke keuzes je dan kunt/moet maken. Ook volgens mij één met een logboekregistratie gedurende het opstarten.

Laatst bewerkt:
Fast boot (snel opstarten) is een slaapstand voorziening die vanzelf ingeschakeld werd en problemen kan geven met bijvoorbeeld Windows update, wat dan niet kan worden afgemaakt. Er zijn meer fouten die niet worden hersteld als Windows niet helemaal afgesloten wordt maar eerst veel naar schijf schrijft.

Als bovenstaande niets oplevert, draait de computer dan wel op volle snelheid? Iets wat kan veranderen als de chipset Turbo of Speedstel technologie gebruikt want dan kan de processorkracht ook drastisch teruggebracht worden. Kijk bij Taakbeheer en Prestaties of je van alle cores de diagrammen van activiteit kan zien.

Een probleem met de grafische driver blijkt uit slecht scrollen en schuiven van vensters. Het grafische geeft de helft van de rekenkracht in Windows.

Zijn er geen problemen en ook niet na schijf controle zoals gesuggereerd te doen (schijf ook niet vol?), verwijder dan eens de tijdelijke bestanden met schijfopruiming en doe een register reiniging. Ik heb met register cleaning altijd honderden tekortkomingen opgelost en alleen problemen gehad met "Chrome verwijzingen" dus ook een keer een backup van het register nodig gehad! Dit biedt zo een programma meestal aan en zit eveneens in een susteemherstelpunt.

Verder moet ik een reden schuldig blijven maar het zou dan natuurlijk gezocht moeten worden in software wat onlangs geïnstalleerd is en dat kunnen dus ook nieuwe versies zijn van stuurprogramma's (systeemvakje rechts onder) of drivers. Kijk bij Apparaatbeheer of er een kruis of uitroepteken bij een, uitgeklapt, apparaat staat. Verwijder eens USB sticks of externe stations.

Problemen worden meestal wel opgelost met een systeemherstelpunt. In ieder geval is de computer hierna weer in uitstekende conditie. Prettig weekend

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan