zwart scherm na vervangen BIOS batterij, laad geen Windows

Status
Niet open voor verdere reacties.

Benvenuto

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
20 dec 2024
Betreft een Asus PC met Windows XP, beeldscherm en muis. PC heeft tot vanochtend altijd gewerkt.

Wat is er aan de hand:
- de stekker van de PC is 10 minuten uit het stopcontact geweest
- bij het aanzetten kreeg ik een scherm dat Windows niet goed kon worden gestart met keuze om in verschillende veilige modes te starten, normaal op te starten of met de laatst bekende configuratie
- gekozen voor normaal opstarten en kreeg hierna een zwart scherm met in de linker bovenhoek een knipperende cursor. Geen reactie van toetsenbord, geen Windows. Kan alleen de PC uitzetten met aan-uit knop.
- meerder keren pc aangezet, alle modes geprobeerd maar steeds een zwart scherm.
- hierop de BIOS geopend en zag dat de tijd en datum gereset waren. PC uit gezet, batterij van de CMOS vervangen (oude was 0 volt)
- PC aan, tijd en datum in de BIOS aangepast, F10 save en exit, kreeg wederom scherm dat Windows niet goed kon worden gestart. Alle verschillende modes meerdere keren geprobeerd maar steeds weer zwart scherm met links boven een cursor.

Kan tijdens opstarten nog wel het F8 menu openen, hierbij ook alle veilige opstart modes geprobeerd, maar zonder resultaat. De BIOS-instellingen heb ik gecontroleerd met de handleiding van de PC, stond goed. Nog niet geprobeerd is de Recovery DVD van Asus die bij de PC zat omdat ik niet weet wat dit doet met al mijn bestanden, die wil ik niet kwijt.

Wat zijn mijn opties, zie ik iets over het hoofd? Graag jullie hulp.

XP?
Why?

Staat er wel een harde schijf in de bios? zo ja staat die als eerste om van op te starten?

Harde schijf staat idd bovenaan in de BIOS.
Why XP? Gebruik het voor oldschool tekenprogramma.

Dank je. Er zit een cd lezer op! Heb ook de originele recovery dvd van Asus behorende bij de PC. Bijgevoegd een beknopte uitleg over het menu. Ik kan misschien proberen of optie 1 werkt?
CCI20122024.jpg
Begrijp dat je met de installatie cd van Windows XP ook je PC kunt recoveren. Zou de cd van Asus het zelfde werken? Dat de leverancier deze daarom heeft bijgevoegd? Heb namelijk geen installatie cd van Windows XP omdat de software door de leverancier als op de PC was gezet inclusief productkey-stikker op de kast.

Bijlagen

Probeer het met die 2, wel vreemd dat XP niet wil starten, kan zijn dat de harde schijf niet meer goed is, zou die Hirens eens gebruiken om die schijf te controleren.

Is er een reset knop op het moederbord naast de batterij? De juiste procedure, om fouten te voorkomen, is wel dat je de bios hardwarematig reset na het plaatsen van de batterij. Meestal zijn er drie pennetjes waar een jumper even kort over twee anderen moet worden gezet. Het komt ook voor dat er twee gesoldeerde punten, met een schroevendraaier moeten worden kortgesloten. Er kan "reset" bij staan.
Probeer eens om overbodige kaarten één voor één uit te nemen. Bij het testen van het geheugen kan het zijn dat dit in het verleden werd overgeslagen of dat dit nu op uitgebreid testen in plaats van snelle geheugentest staat. Daarom kan je ook met minder geheugen proberen en controleer de configuratie van de plaatsing. De harde schijf op een andere controller.
Lintkabels controleren op aansluiting van de apparaten aan het iets kortere einde met jumpers op Master aan het uiteinde en optioneel Slave op de tweede aansluiting, geen jumper op CS (Cable Select) plaatsen.
Is er niet iets los gegaan? De batterij goed geplaatst en op de bodem van de houder?
Als 3 Volt te veel zou zijn, dan doet de BIOS het misschien op een half lege knoopcel.
Met de CDRom kan je Windows setup gebruiken wanneer er een map met die installatiebestanden op staat en het bestand Setup.exe. Opstartproblemen kunnen dan automatisch worden verholpen voordat de landenkeuze en de vraag waar het moet worden geïnstalleerd komen. Echter: het lijkt een hardware probleem of van herkenning. Niet van configuratie.
Omdat u het zelfde ziet als voordat u de batterij verving en dit is opgetreden nadat de stekker er uit was en de computer dus stroomloos, sluit ik niet uit dat de voeding stuk is of één van de kleine condensatoren achterop het moederbord. Bij de laatste torentjes moet de in drieën gedeelde metaalkleurige bovenkant niet bol staan en de hulzen vast zitten. Let er op dat de condensatoren in de voeding nog enige tijd hoogspanning vast houden. Het is normaal dat voedingen na verloop van tijd minder goed worden.

Ik zou eerder kijken naar een hirents boot stik met sticky (opstartbaar gemaakt ) dient om een systeem te hacken maar je kan er dus ook de bestanden mee bekijken en naar stik verplaatsen en zo u bestanden redden . Je kan ook dan eens kijken naar de opstartbestand dan eenmaal je eropzit.
of hd eruit slopen en op een externe bekijken (werkt niet altijd verschil met fat32 of ntfs)
bij ntfs als je een installatie maakt met de recover en nieuwe hd en je maakt een zelfde user en passwoord dan kan je per definitie op ( met uitzonderingen van citrix en ander gelijkaardige beveiligen waar de werking mogelijks lukt maar geen garantie)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan