Zwart-Wit dia's inscannen met Plustek 8200i en Silverfast 9

Status
Niet open voor verdere reacties.

ldries46

Gebruiker
Lid geworden
1 mrt 2006
Besturingssysteem
Windows 11
Ik zie in Silverfat geen knop je voor zwart wit positieven. Hoe kan ik deze dan inscannen? Ik krijg hele vreemde file nadat de positieven door door silverfast heen zijn.

Ik gebruik Silverfast niet (heb een andere scanner) maar het zou geen verschil mogen uitmaken, toch? Of gebruikt de scanner een andere buis dan bij kleur? Wat versta je overigens onder 'zwart wit positieven'? Hoe en waarop zijn die gemaakt?

Kennelijk maat het wel verschil. Overigens kan ik in Silverfast geenknop voor zwart wit dia's vinden. positieven zijn daar zijn de foto's in de juiste kleur terwijl negatieven in de complementaire kleur zijn het verschil tussen kleuren dia's en de filmpjes voor kleuren foto's. dit verschil bestaat ook bi zwart wit dia's en zwart wit foto's. Ik heb dus zwart wit dia's dia ik wil inscannen en waarvan ik tegelijk de stof plekjes wil weg werken. Dat doet de combinatie Silverfast en Plustek 8200i heel netjes

Ik snap er al minder en minder van. Wat ben je aan het inscannen? Een Plustek 8200i is toch een filmscanner voor (kleinbeeld) negatieven en dia's? Of ben ik nou gek? Een zwartwit 'positief' is een afdruk. Die scan je met een flatbed scanner. Dus nogmaals de vraag: wat is je bronmateriaal?

Octafish, Het bronmateriaal dat zijn zwart wit dia's.
Whitty, het zijn zwart wit positieven die het probleem opleveren bedoeld voor een diaprojector.
negatieven druk je af

Je zoekt de term Inverted scannen ..

Toegevoegd dit korte filmpje:
Om deze inhoud te bekijken, hebben we jouw toestemming nodig om cookies van derden te gebruiken.
Voor meer gedetailleerde informatie, zie onze cookiespagina.

@whittey: de vraag gaat (al een tijdje) over zwart-wit, niet over kleur.

Ik heb dus zwart wit dia's dia ik wil inscannen en waarvan ik tegelijk de stof plekjes wil weg werken. Dat doet de combinatie Silverfast en Plustek 8200i heel netjes
Als je de handleiding/brochure goed hebt gelezen, dan weet je dat dit alleen werkt op kleurenmateriaal en niet op zwart-wit bronnen. (Of ik moet me heel sterk vergissen.)

Uit de brochure van Silverfast:
Black and white film: Black and white film is another special case in terms of dust and scratch removal. Unlike color slides or color negatives, the scanner’s infrared rays can not permeate through the film emulsion, due to the silver halide layer contained in the film. This means that infrared based tools like iSRD, ICE, FARE or MagicTouch can not be used here.

SRDx, our software-based dust and scratch removal, has bee developed especially for black and white film. It ensures effective removal of dust and scratches from black and white film and, in combination with SilverFast iSRD, represents an ideal solution for Kodachromes.
En hier de hele pagina.

Inmiddels ben daar ook achter gekomen

Maar ben je ook een stap verder met je zwart-wit dia’s? Want het kan echt wel netjes.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan