Zwarte balken boven en onder bij breedbeelduitzendingen via HDMI

Status
Niet open voor verdere reacties.

Megalos

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
15 nov 2009
Hallo,

Mijn TV is een Sony KDL-26S2000 en mij DVD Recorder is een Sony RDR-HX1010. Ik heb het als volgt verbonden:

[coaxaanlsuiting in muur] > coax-kabel > [DVD Recorder] > HDMI-kabel > [TV]

Nu is het probleem dat ik zwarte balken onder en boven krijg als er een programma wordt uitgezonden in breedbeeld. Het beeld is dus verticaal samengeperst met foute beeldverhoudingen tot gevolg. Als er een traditionele 4:3 uitzending wordt uitgezonden, dan krijg ik wel fatsoenlijk beeld (met links en rechts zwarte balken, zoals het hoort). Als ik de TV en DVD Recorder verbind met een SCART kabel, dan doet hij het wel goed, maar ik heb liever een HDMI-kabel omdat dit veel beter beeld geeft. Ik heb op de DVD Recorder ingesteld dat mijn TV een 16:9 scherm heeft.

Hoe kan ik dit probleem oplossen?

Bedankt voor je reactie. Echter overal stond de DVD Recorder al ingesteld op 16:9.

Ik heb ergens gehoord dat NPO (of de kabelexploitanten) bij 16:9 uitzendingen het beeld eigenlijk in letterboxed 4:3 formaat versturen.Ook heb gelezen dat 720p en 1080i/p via HDMI altijd in het 16:9 formaat naar de TV worden gezonden, en dat de TV het aangeboden signaal dan het scherm volledig laat vullen. Het lijkt er dus op, als ik het goed beredeneer, dat bij 4:3 uitzendingen de Recorder er eerst balken aan de zijkant aanplakt (pillarboxing) zodat het geheel een 16:9 verhouding heeft, en dan via HDMI doorstuurt naar de TV. In het geval van 16:9 ontvangt de Recorder een letterboxed 4:3 signaal dat hij vervolgens (waarom mag Joost weten) simpelweg gewoon horizontaal uitrekt en vervolgens (dan heeft het dus een 16:9 verhouding) via HDMI naar de TV stuurt.

Hierdoor zou het dan gewoon niet mogelijk zijn. Of zijn er toch nog andere instellingen die ik kan veranderen?

Ben er inmiddels achter dat dit inderdaad de manier is waarop Sony dit doet. Er blijkt geen manier te zijn om analoge 16:9 uitzendingen via HDMI (1080i/p of 720i/p) fatsoenlijk op de TV te krijgen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan