zwarte rand onderkant foto - high key

Status
Niet open voor verdere reacties.

brendatimmer

Gebruiker
Lid geworden
4 mei 2007
Ik ben bezig met het oefenen met high key fotografie.
Flitsers op de achtergrond om deze goed te belichten. En belichting op de voorgrond.
Nu krijg ik bij iedere foto een zwarte rand aan de onderzijde.....weet iemand hoe dat komt???
vriendelijke groet Brenda

Ik ben bezig met het oefenen met high key fotografie.
Flitsers op de achtergrond om deze goed te belichten. En belichting op de voorgrond.
Nu krijg ik bij iedere foto een zwarte rand aan de onderzijde.....weet iemand hoe dat komt???
vriendelijke groet Brenda

Da's leuk. Expirimenteren met fotografie.
Maar er is zoveel van te vinden op dit gebied.
Do it yourself fotografie.
Hier wat voorbeelden:
http://www.digifotopro.nl/artikel/24071/workshop-nabewerking-high-key
http://www.schrijvenmetlicht.nl/highkeyuitleg.html
http://fotodoom.blogspot.com/2009/08/high-key-fotografie-to-high-key-or-not.html

Kan je geen voorbeeld laten zien?
Zonder voorbeeld zou ik denken dat je een flitser gedeeltelijk blokkeert, of te ver omhoog gericht hebt. Misschien een diffusor erop zetten voor betere en zachtere lichtspreiding.

voorbeeldfoto zwarte rand

Hallo,
in de bijlage heb ik een foto als voorbeeld gedaan.
Bij de foto's maakt het niet uit of ik horizontaal (rand onder) of verticaal (rand rechts) fotografeer.
Ik gebruik twee flitsers op de achtergrond.(300watt) Op de voorgrond een flitser met een softbox en soms een flitser met een plu indien ik niet genoeg lichtval heb bij meerdere mensen.
Mijn doel is een helder witte achterkant, het kind of kinderen scherp...dus maak ik gebruik van een hoge sluitertijd 250 ivm beweging en een diafragma van rond de 10. Met mijn iso moet ik dan veel spelen en soms wel op 800 zetten.
Ik vind ze niet loepzuiver.
Ik weet niet of mijn instellingen niet juist zijn of een link kunnen hebben met de zwarte rand.. De zwarte rand blijft als ik verander van hoogte of van afstand. Er is ook geen veranderen bij verwijderen van zonnekapjes, uv filters e.d.

Groeten Brenda

Bijlagen

• zwarte rand.jpg
    zwarte rand.jpg
    21,9 KB · Weergaven: 108
Aha, volgens mij is dit een synchronisatieprobleem, en zie je net een stukje van je sluitergordijn.
Je sluitertijd is te kort voor deze camera vermoed ik.

Met de ultrakorte flitsduur hoef je volgens mij niet zo'n korte belichtingstijd te nemen.

De flitsers kan je vaak ook instellen of hij bij openen of bij het sluiten van het sluitergordijn in actie komt.
Succes!

Laatst bewerkt:
Oke... daar kan ik iets mee. Het kan dus liggen aan mijn flitssynchronisatietijd. Voorheen met mijn Canon 350 had ik daar geen probleem mee... nu heb ik net een nieuwe camera gekocht. Een canon 5d. (waar ik nog veel mee moet oefenen)
Kan ik daaruit opmaken dat mijn camera meer mogelijkheden heeft, waardoor ik niet zo'n hoge sluitertijd hoef te gebruiken? Met minder zou het dan ook kunnen. (Maar...heeft dit dan geen invloed op bewegende beelden als ik een lagere sluitertijd ga gebruiken)

Ik zal moeten kijken of ik mijn flitskoppen (4 x 300 watt Linkstar) anders kan instellen. Volgens mij heeft deze set niet zoveel mogelijkheden. (Niet zoveel knoppen in ieder geval)

Over een aantal dagen ga ik de tips testen. Sluitertijd omlaag brengen en mogelijkheden van mijn flitskoppen onderzoeken. Natuurlijk laat ik weten of het resultaat heeft.

Groeten Brenda

Naar mijn mening pompen je flitsers zoveel licht in een paar milliseconden op je onderwerp dat elke beweging zo goed als 'bevroren' wordt. Ook al heb je de sluitertijd op, zeg maar iets, 1/60 staan. (wat overigens een normale waarde is bij flitsen). De verhouding flitslicht/omgevingslicht ligt helemaal verschoven naar flitslicht.

Als je flitst dan gaat de normale regel voor sluitertijden en bewegingsonscherpte niet meer op. Dat je op 1/250 sec knipt wil niet zeggen dat de flits ook zolang duurt. Kijk, je hebt een flitssynchronisatie van bv 1/60 sec maar de werkelijke flits duurt hoogstens enkele 1/1000 van een seconde. De resterende tijd 'ziet' de camera zo goed als niets maar heeft die tijd wel nodig om de flits binnen de sluitertijd te laten vallen. Bij 1/250 lukt dat niet helemaal en zie je je sluiterlamellen onderin.

Yep sluitertijd probleem, je kan de linkstar gewoon terug zetten toch ?? naar 1/2 1/4 1/8 1/16/ en 1/32 of heb ik dat verkeerd.
Maar met de 5d zit ik altijd op 125 en het diafragma rond 7 en gaan met die banaan uh foto bedoel ik.
met high key fotografie zul je wat meer moet proberen met je sluitertijd.

Jan

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan