Oude LP's naar MP3

Status
Niet open voor verdere reacties.

PH-RVG

Gebruiker
Lid geworden
21 okt 2005
Berichten
663
Het is vast al vaak beantwoord maar kan het niet vinden, dus toch nog maar een keer:
Ik heb een oude grammofoon en stapels oude LP's teruggevonden en er zitten veel platen bij die ik graag zou willen digitaliseren(CD en MP3).
Ik heb een grammofoon met 2 cinch pluggen als uitgang, maar hoe nu verder?
:confused:
 
Je hebt een kabel nodig met aan de ene kant twee tulpstekkers en aan de andere kant een jackplug.
Sluit de boel aan (de jackplug op je audio-ingang van je geluidskaart) en zorg dat je een waverecorder hebt, zoals soundforge of iets dergelijks. Je kan hetzelfde ook doen via de uitgang van je versterker.
Speel de plaat af, druk op record en voila, net als op een cassettedeck :)
 
Sarvo zei:
Je hebt een kabel nodig met aan de ene kant twee tulpstekkers en aan de andere kant een jackplug.
Sluit de boel aan (de jackplug op je audio-ingang van je geluidskaart) en zorg dat je een waverecorder hebt, zoals soundforge of iets dergelijks. Je kan hetzelfde ook doen via de uitgang van je versterker.
Speel de plaat af, druk op record en voila, net als op een cassettedeck :)

Klinkt simpel; ik ga morgen een kabel halen en proberen.
Maar, ik heb even gekeken en Soundforge kost 399 Euro; dat is ver boven mijn budget; is er ook freeware software ??
 
PH-RVG zei:
Klinkt simpel; ik ga morgen een kabel halen en proberen.
Maar, ik heb even gekeken en Soundforge kost 399 Euro; dat is ver boven mijn budget; is er ook freeware software ??

Als je het brandprogramma Nero hebt, dan zit daar ook de wave editor op. Daar kan het zeker mee.
 
Sarvo zei:
Sorry, ik moet even m'n kinderen naar huis brengen, ik heb even geen tijd om te zoeken, maar probeer even de volgende link, wellicht dat je daar iets vindt:

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=freeware+waverecorder&meta=

Sarvo, je hoeft nooit te verontschuldigen als je niet meteen kan helpen; ik stel alle hulp op deze site zeer op prijs en kan en wil best wachten. :thumb:

Overigens, aan jou dezelfde vraag als aan Franz : welke van al die programma's die ik via Google tegen kom beveel je aan?
Verder, bij sommige van die programma's staat dat ik via de versterker moet gaan en bij andere weer dat ik direct van grammofoon naar audio kaart kan. Advies?
 
Nog even een snel antwoord dan:

Ik ben principieel tegen het geven van een "kale" link als mogelijke oplossing, vandaar mijn excuses :)
Je kan het het beste via je versterker doen denk ik, tenzij je grammofoonspeler een ingebouwde voorversterker heeft.
 
vanzwam zei:
Als je het brandprogramma Nero hebt, dan zit daar ook de wave editor op. Daar kan het zeker mee.


klopt vanzwam, helemaal niet aan gedacht:confused:

maar, in principe werken alle programmatjes van die link wel,
welke beter en/of prettiger werkt?
 
Een prachtig programma om dit te doen is Clean van Steinberg.... kost niet veel, werkt grandioos, ik heb hier zeer goede ervaringen mee... haalt erg goed de tikken en de krakjes eruit, kan de dynamiek verbeteren tot CD niveau.....

Direct van de platenspeler in de PC werkt slecht, je moet dan de microfoon ingang gebruiken omdat het platenspelersignaal te weinig is voor de line-ingang... of er een RIAA voorversterkertje tussen zetten [zat bij CLEAN in de doos meeverpakt], dan kun je de line-in wel gebruiken... of... zoals gezegd, je versterker er tussen zetten.....
 
Heel veel dank voor alle antwoorden.
Ik ga later deze week (maandag en dinsdag gaat niet lukken) zo'n kabeltje kopen en proberen.
Als ik dan nog problemen tegen kom, dan meld ik me weer!
:)
 
PH-RVG zei:
Als ik dan nog problemen tegen kom, dan meld ik me weer!
:)

Goed, ik heb wat kabeltjes gekocht en alles aangesloten.
Er is geen grammofoon-ingang op mijn versterker (Harman AVR35RDS) dus ik heb de tape-ingang genomen.
De kabel naar mijn PC heb ik op de tape-uitgang aangesloten.

Ik heb 2 nieuwe problemen:
1. (van grammofoon naar versterker) je hoort de LP wel, maar het signaal is veel te laag (je moet de volumeknop enorm opschroeven) en het geluid is blikkerig.
2. (van versterker naar PC; los van het bovenstaande, want ook voor bijv. CD input) het signaal naar de PC is veel te sterk, zwaar overstuurd. De wave-editors (o.a. Nero) die ik geprobeerd heb kunnen dat ook niet corrigeren.

Wat nu?

Rob
:eek:
 
Voor punt 1°, heb je een RIAA corectie voorversterker nodig.
2° aan de achterkant van je versterker ga je een Rec out vinden, die moet dan in de Line-In van je geluidskaart.
 
vanzwam zei:
Voor punt 1°, heb je een RIAA corectie voorversterker nodig.

RIAA correctie voorsterker ??????????? Waar krijg ik dat? Wat kost zoiets?

vanzwam zei:
2° aan de achterkant van je versterker ga je een Rec out vinden, die moet dan in de Line-In van je geluidskaart.

De enige Rec out is bij "Uitgangen video 1". Zal ik eens proberen.

Dankjewel
Rob
 
PH-RVG zei:
RIAA correctie voorsterker ??????????? Waar krijg ik dat? Wat kost zoiets?
De enige Rec out is bij "Uitgangen video 1". Zal ik eens proberen.
Dankjewel
Rob

Een RIAA voorversterker, kan je in alle electronica winkels kopen.Kostprijs ??? dit hangt af van de kwaliteit.Maar zoals ik al vermoed, is het wel een audio versterker die je hebt??

Je kan wel rechtstreeks van je uitgang van de RIAA, naar de line in van de Soundcard ook hoor.Dan even het volume aanpassen in Windows. Dat is ook perfect mogelijk.
 
vanzwam zei:
Een RIAA voorversterker, kan je in alle electronica winkels kopen.Kostprijs ??? dit hangt af van de kwaliteit.Maar zoals ik al vermoed, is het wel een audio versterker die je hebt??

Je kan wel rechtstreeks van je uitgang van de RIAA, naar de line in van de Soundcard ook hoor.Dan even het volume aanpassen in Windows. Dat is ook perfect mogelijk.

Woensdag of donderdag ga ik het proberen
Tot dan ? :)
Rob
 
ErpCity zei:
Via Google [riaa voorversterker] vindt je gemakkelijk een paar internetwinkels die het dingetje in vele soorten en maten hebben, van 7,95 tot 40 en meer... dit is een hele sjieke HQ High Quality voor 23,95:

http://www.new-line.nl/webshop/view.asp?i=472

Frequentie weergave, laat toch wel iets te wensen over. Maar ja, als het oude platenspeler is, dan denk ik niet dat dit piano gaat spelen. De cel gaat toch slechter zijn. Ik heb hier zelf nog een "Technics" staan van 15 jaar oud, maar daar zit een serieuze cel op. Kwestie van kwaliteit natuurlijk.
 
Inmiddels heb ik de voorversterker per post binnengekregen. Het stuk van grammofoon naar versterker werkt als een zonnetje, dus de rest zal ook wel lukken; daar kom ik volgende week aan toe.
Nogmaals dank aan alle goede raadgevers.
Rob
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan