Oude LP's naar MP3

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ok, daar ben ik weer.

Wat heb ik gedaan:
1) ik heb mijn oude Philips F7113 via een DAT Audi Stage Cube 15 voorversterker (zoals aanbevolen) aangesloten op de tape monitor ingang van mijn Hi-Fi versterker: dat werkt als een zonnetje. Maar, die Hi-Fi versterker heeft weer geen output, dus dan kom ik niet in mijn PC.
2) Toen las ik dat een van jullie had gezegd dat ik ook rechtstreeks van voorversterker naar PC kon gaan.
Dus heb ik de voorversterker rechtstreeks op mijn soundcard gezet (Creative SB PCI128), maar daar komt een veel te sterk signaal uit (totaal vervormd).
Kan niet de bedoeling zijn, denk ik, dus wat doe ik verkeerd?? :confused:

Overigens, op de soundcard zitten 3 ingangen: op de eerste zitten mijn boxjes, op de 2e zit de stekker van de PCTV-kaart (Pinnacle) en op de 3e zit de voorversterker.
Als sound editor gebruik ik Nero 6.6 onder WinXP.

Mag ik alsjeblieft nog eens om hulp vragen?
 
Je kunt toch rechtsstreeks van de/een tapeuitgang opnemen via je lineingang van je geluidskaart, die van de tv kaart kun je ook in je computer koppelen, of die lineingang even lenen.

Microfooningangen zijn erg gevoelig, misschien lukt het als je deze dempt mocht je bovenstaande niet willen.

En je hebt ook nog grote impedantieverschillen met een uigang van een voorversterker en een microfooningang, vervorming dus.

Overigens, kun je de mijne ook even omzetten? heb er maar 600.:evil:
 
Lange Pier zei:
Microfooningangen zijn erg gevoelig, misschien lukt het als je deze dempt mocht je bovenstaande niet willen.
QUOTE]

Heeft niets met microfoon te maken.

@ PH-RVG je kan dit op 2 manieren oplossen.

1° open je volumeregeling in windows. Daar zie je "Lijningang" schuif daar de knop naar beneden tot een onvervormd volume.
2° In nero wave editor kan je dit ook met het master volume. In deze volgorde moet het lukken. Kijk of de Db meter niet in het rood gaan.
 
Lange Pier zei:
Overigens, kun je de mijne ook even omzetten? heb er maar 600.:evil:
Tegen een prettige vergoeding valt daar altijd over te praten; Moet het ook meteen MP3 worden?:p

Lange Pier zei:
Je kunt toch rechtsstreeks van de/een tapeuitgang opnemen via je lineingang van je geluidskaart, die van de tv kaart kun je ook in je computer koppelen, of die lineingang even lenen.
Ik heb de ingfang die normaal door de PCTVkaart wordt gebruikt geprobeerd, maar dat is nog veel erger, enorme oversturing en je hoort dan bij monitoring veel lawaai (de motor van de pickup??), maar geen muziek.

En, ik heb het ook met een laptop geprobeerd (rechtstreeks) maar die geluidskaart is heel erg slecht, en die keten genereert veel tikken, die je via de versterker niet hoort. Of heeft de geluidskaart kwaliteit geen invloed ??
 
:shocked: vanzwam, de TS schrijft dat zijn kaart 3 ingangen heeft, één voor zijn boxen ( is dus een uitgang ) één waar zijn TV kaart op zit, er blijft er dan één over, de microfooningang en deze heeft hij gebruikt.

Tevens meld ik ook dat hij beter zijn lijningang kan gebruiken, i.p.v. zijn TV kaart.
Indien hij dat niet wil, zal hij zijn microfooningang moeten dempen om vervorming te voorkomen, en ook dat dit geen goede oplossing is.

Ik zou zeggen, eerst lezen wat er staat.
 
Tegen een prettige vergoeding valt daar altijd over te praten; Moet het ook meteen MP3 worden?:p

Tuurlijk, wat vraag je ervoor?
Toch wel op een audio dvd, met Audio DVD creator, mooi met menu's en voor mijn home center.:D
Is dan wel AC3.


Ik heb de ingfang die normaal door de PCTVkaart wordt gebruikt geprobeerd, maar dat is nog veel erger, enorme oversturing en je hoort dan bij monitoring veel lawaai (de motor van de pickup??), maar geen muziek.

En, ik heb het ook met een laptop geprobeerd (rechtstreeks) maar die geluidskaart is heel erg slecht, en die keten genereert veel tikken, die je via de versterker niet hoort. Of heeft de geluidskaart kwaliteit geen invloed ??

Maar welke uitgangen heb je ter beschikking om hiervan op te nemen?

PS,

Ik heb ze via de tapeuitgang van mijn voorversterker en via mijn lineingang opgenomen.
 
Laatst bewerkt:
Belangrijk is dat je het kastje ook even "aard" aan de PC en draaitafel... dat scheelt een hoop "ongenoegen" als motorgebrom e.d. ...

Zie verder "vanZwam" ..... maar wanhoop niet, dit moet gaan werken [hier werkt het ook...]
 
Dank, dank, dank, jullie hebben allebei gelijk:
1. ik moest inderdaad de ingang van de PCTV-kaart even "lenen"
2. ik moest ook de line in van de geluidskaart aanzetten (stond op mute; maar daarvoor moest ik eerst nog een stukje XP laden .... volume komt blijkbaar niet automatisch mee
3. je moet niet digitaal monitoren want dan komt al dat rare geluid binnen

Kortom, het werkt nu, maar het is nog steeds iets overstuurd. Als we dat ook nog kunnen oplossen ...
Waar zit die master volume in Nero Wave editor ?? Zijn dat die 2 knoppen links onder? Dat helpt wel met het volume niet maar eea blijft overstuurd.

We zijn er bijna ...

Rob
 
Ik heb het topic een beetje gevolgd en vind het fantastisch hoe hier vakkundig aan het werk is geweest :thumb:
Je vertelt dat je versterker geen audio output heeft... kan je dan niet gewoon de koptelefoonuitgang gebruiken? Dat is gewoon een audio uitgang (stereo), je hebt alleen wel weer even het goede kabeltje nodig. Of zit ik hier nou onzin uit te kramen? :D
 
Sarvo zei:
Je vertelt dat je versterker geen audio output heeft... kan je dan niet gewoon de koptelefoonuitgang gebruiken? Dat is gewoon een audio uitgang (stereo), je hebt alleen wel weer even het goede kabeltje nodig. Of zit ik hier nou onzin uit te kramen? :D

Dat zou ik zeker niet aanraden. de uitgangsinpedantie verschilt enorm van deze van een audio uitgang, en ook het signaal zal dus niet goed zijn.
 
Weer wat geleerd... het signaal wordt dan te hard doorgestuurd, waardoor je een soort overdrive-effect creëert. Je zal inderdaad heel goed moeten opletten hoe hard je het volume van de versterker zet...
 
Bovendien verziekt het verschil in impedantie de frequentiekarakteristiek van het signaal...
Wel leuk als je nog een ouwe electrische gitaar op zolder hebt staan en geen geld voor een "fuzz box"..........
 
Na wat zoeken begrijp ik dat je met fuzzbox een effectenpedalenpaneel bedoelt? :D
Het is nu inderdaad een cursus hoe mol ik mijn systeem aan het worden :evil:
Als je echt een knal wil horen, neem dan een oude speaker en steek de draadjes in het stopcontact... dan krijg je zo een back to the future effect :D:D
 
@Sarvo

FuzzBox stond voor "vervormer", een verschrikkelijke oversturing van het geluid....Mocht je in je oude platen collectie nog "House of the Rising Sun" van Frigid Pink hebben.... dat was een prachtig [schrijnend] voorbeeld van zo'n fuzzbox.........

Hoe mol ik mijn systeem...... nee, dit zijn tips om er [creatief] meer uit te halen..... zet bijvoorbeeld eens de uitgang van de van je versterker [de speakerdraden] op het afbuigjuk [die grote spoel op de staart] van je beeldbuis.... krijg je een lichtspektakel [volkomen veilig, kun je gerust proberen... wel de draden per uitgang [L+R] aan één spoel zetten [horizontaal en verticaal] waar Tiësto een punt aan kan zuigen.......

Of zeven grote ELCO's kopen, en die dan verkeerd om aansluiten.... [dat geeft wel wat rommel, maar het effect is overweldigend]....

[Jeugdsentiment!, komt door die LP's, neem me niet kwalijk....]
 
Ik denk niet dat ik dat ga proberen, ik heb al eens een opdonder van de binnenkant van een tv gehad :D Maar zeker leuk als je daar wat ervaring mee hebt.
Ik ken de hele versie van Frigid Pink niet (nooit van gehoord zelfs), ben benieuwd
 
Sarvo zei:
Ik ken de hele versie van Frigid Pink niet (nooit van gehoord zelfs), ben benieuwd

Steek dan maar oordopjes in, want.... geen voorstander van.
 
Ik denk dat ik moeiteloos de oudste van het spul ben, maar je bent nooit te oud om te leren. Vooral dat back to the future effect vind ik heel sterk, moet ik eens proberen in een goed test-setup.

Goed, ik vind de geluidskwaliteit erg acceptabel (verminderde frequentiebereik op mijn leeftijd en zo) zelfs met een klein beetje oversturing (hoor je niet maar je ziet het op Nero Wave editor); dus dat laten we zo.
Nu kan ik dus mijn LP's gaan opnemen (zit trouwens al de hele avond met vrienden te genieten van originele Stones, Deja vu, Dusty Springfield, Francoise Hardy, etc)

Nog wat vraagjes aan de HH experts:
1) Wat is het handigst, per track op nemen of per LP-kant en dan later losknippen?
2) Eerst naar Wav, dan naar MP3 ? of kan je rechtstreeks van LP naar MP3 ?
3) Nog meer trucs en tips?

Rob aka Pensionada
 
Die oversturing kan je nog wegwerken hoor. Gewoon even de knop van de "Lijningang" wat minder zetten.

1° ik zou de volledige kant van de LP ineens opnemen. De stilte tussen de tracks gaan er wel voor zorgen, dat deze herkend worden al nieuwe.

2° ik zou zeggen wave. dit kan op cd branden en in je auto spelen, daarna kan je naar mp3 overgaan ,om eventueel op een player te zetten.

3° alle mogelijkheden even uittesten.

Succes verder.
 
Dankjewel.
We gaan de komende weken alle LP's en ook nog 45-toeren plaatjes overzetten; ik denk dat ik eerst maar een extra hard disc ga kopen .... bijvoorbeeld 250GB extern met USB.
Dan weer even bedenken hoe ik dat dan interface naar de hi-fi in de caravan en ik heb mijn eigen super-ipod...
Overigens kan mijn autoradio MP3 afspelen.
Nogmaals dank voor het meedenken terwijl ik aan het proberen was.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan