Eigen Webradio Legaal

• Onderwerp starter Onderwerp starter Accez
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Accez

Gebruiker
Lid geworden
9 okt 2010
Hallo mensen van helpmij.
Ik heb een probleem, ik ben een Belg en wil een webradio aanmaken.
Ik wil dit volkomen legaal doen en graag zo goedkoop mogelijk.
Ik kan draaien met de gratis stream s7.myradiostream.com.
Ik ben erg tevreden en ik kan goed draaien ermee.
Maar ik wil er zeker van zijn dat ik dit helemaal legaal doe.
Ik wil namelijk niet op een dag een bericht krijgen van Sabam ofzo waar ik een boet krijg van meer dan honderd euro (mijn ouders zouden kwaad zijn).
Maar ik wil graag weten of ik een licentie moet.
Welke licentie.
Hoe en wat hij kost.
Denk er wel aan; ik ben een belg.

MVG, Accez

Je hebt om muziek van anderen te draaien een licentie nodig van burma/sterma. de kosten variëren per het aantal uur online, op de site vind je een formuliertje die kan uitrekenen wat de kosten zijn doorgaans ligt dit boven de 700 euro per jaar. Echter kan je wel je eigen zelf gemaakte muziek afspelen voor niks. gratis streams bestaan maar daar heb je vaak plugins voor nodig. mocht jezelf een goed internet hebben kan je dit ook zelf hosten als je alleen nederlands luisteraars hebt en niet al te veel. Anders zou je er 1 moeten huren of zelf hosten op een vps

Maar ik weet niet eens hoeveel uur ik ga draaien. :p
Maar euhm om gewoon af en toe eens te draaien moet ik 700 euro per jaar betalen.
Dat is toch veel niet?
Maar ik hoorde van een vriend dat als je een bestaant liedje bewerkt dat je dat mag afspelen gratis.

Dat gebeurt inderdaad veel. echt legaal is het dan nog niet. het is eigenlijk iets minder illegaal. trouwens een andere vraag wat denk je met je radio extra te kunnen bieden dan de andere miljoenen radio's?

Nou, ik maak gewoon een habbofansite waarbij mensen kunnen luisteren naar muziek.
Met +- 50 luisteraars ben ik al tevree :p.
Ik wil niet meer bieden dan anderen, het is gewoon handig en tof.
Maar wat moet ik verstaan onder zelf gemaakt muziek?

zelf gecomponeerd en dus instrumentaal. Of mixes van muziek zonder copyrights.

betaalde muziek die je koopt zit eigenlijk altijd een copyright op. Het komt er op neer dat je eigenlijk nooit hits of een top 40 kan draaien wat denk ik wel je doelgroep is.

maar als je liedjes draait die je zelf op cd hebt, is dat dan legaal?
Dan moet je toch niet meer betalen? Je betaalt toch al de cd's?

Als je een cd koopt, dan koop je het recht om het te draaien voor jezelf, of voor vrienden/familie. De rechten om het uit te zenden moet je nog apart kopen, en die zijn duur.

En ja, burma/sterma zijn heel erg duur. Er is een reden dat vrijwel iedereen illegale radio draait, het is voor amateurs namelijk gewoon niet te betalen.

maar als je illegaal radio maakt krijg je tog ENORM hoge boetes? En ik zend enkel uit voor mijn vrienden: mijn habbo vrienden

Het gaat er niet om voor wie je uitzendt en voor hoeveel luisteraars. Het laten wederhoren (uitzenden) van muziek waar copyright op zit mag nu eenmaal niet zonder licentie.

heb je sena al gebropeerd

heb je deze topic al gelezen :
Beste Helpmij Forum Leden,
Ik wil graag een radio maken voor op mijn website.
Dingen als Listen2myradio.com wil ik eigenlijk niet maar gewoon een klein icoontje op de website waarbij je op play kunt klikken en het gewoon hoort.

Ik weet dat je dit soort dingen kunt kopen maar dat is me eigenlijk te duur
Kan dit ook gratis?

Of Illegaal?

Groeten Ruben.

Laatst bewerkt:
en de optie om een bestaande zender op je website te plaatsen al bekeken?
3fm, slam fm, Qmusic?

Je krijgt alleen een boete als ze de moeite doen om er naar te kijken, als je onder de tientallen gebruikers blijft denk ik niet dat ze het boeit...

Maar het blijft een risico.

Natuurlijk is het zo dat "ze" niet iedereen kunnen pakken. Ik draai ook al heel wat jaartjes zonder licenties.
Maar het risico blijft altijd bestaan. En hoe populairder de site, hoe groter de pakkans (lijkt me).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan