• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Herinnering in Excel

• Onderwerp starter Onderwerp starter Me80
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Me80

Gebruiker
Lid geworden
27 jul 2007
Hoi allemaal,

Ik heb al wat hulp gehad op dit forum rondom mijn bijgevoegde bestand. Ik heb echter nog een vraag...
In het bestand staan data. Ik zou graag (bij openen van het bestand) direct duidelijk hebben welke datum belangrijk is (lees: bijna bereikt is). Het liefst met een herinneringsmogelijkheid wanneer de datum over twee weken is en wanneer het over een week is, zodat er actie ondeBekijk bijlage Reboundtest.xlsrnomen kan worden.
Heeft iemand een idee hoe ik dit kan doen ?

Ideaal zou wanneer ik het bestand open en dan direct aan de hand van kleuren of een pop-upherinnering in 1 oogopslag zie welke data dichtbij komt... Kan dat ?

Groetjes en alweer bedankt voor jullie hulp...
Marjolein

Me80,

Kijk eens of je hier wat mee kunt.
Als de datum 2 weken voor de huidige datum is, word deze rood gekleurd.
Hij kijkt naar kolom A, anders even aan passen.
De code moet achter het blad.
Code:
Private Sub Worksheet_Calculate()
  For Each c In [A1:A30]
   If c = Date - 14 Then
    c.Interior.ColorIndex = 3
   End If
  Next
End Sub

Hoi Excelmateur (en anderen...),

Schaam, schaam :o... Het lukt mij niet om de VBA-code werkend in te voeren in het schema. Ik heb hier totaal geen ervaring mee... alles behalve zelfs :shocked:

Ik krijg het gewoon niet werkzaam...

Is het mogelijk de code zo te maken dat de datum blauw wordt wanneer er nog 2 weken zijn en rood bij 1 week ?
En is het mogelijk dat dit bij alle 20 kolommen apart gebeurt ?

De code die je aangeeft bij "hier" (welke een andere forumvraag laat zien) is helemaal top met die messagebox. Alleen kom ik dan ook tegen dat ik totaal niks snap van VBA... Kan en wil iemand me hier mee helpen ?

Wederom super bedankt !
Groet, Marjolein

Bijlagen

Hoi Me80,

Waar (in welke cellen/welk bereik) staan de datums waarin gezocht moet worden naar de datum welke net bereikt is?

Gr.

Bjorn

Hoi Bjorn,
Bedankt voor je reactie...

De datums waar het om gaat zijn de rijen B t/m U in het overzicht leerlingen.
Ik heb nog niks aan de lay-out gedaan, het ziet er dus nog allemaal erg simpel uit.

Het is de bedoeling dat de data in het invulschema ingevuld worden (per leerling ingevuld d.m.v. de validatielijst). Dit wordt verwerkt in het overzicht ll (1ste werkblad). In dit overzicht zullen puur en alleen de data komen te staan van al die leerlingen.

Groet, Marjolein

Hoi Marjolein,

Als je het bestandje nu opent, maakt hij alle datums welke minder dan een week in het vooruitzicht zijn rood. Datums welke binnen 2 weken in het vooruitzicht zijn worden blauw gekleurd.
Datums die al in het verleden zijn, worden ook rood gekleurd. Wil je dat anders hebben hoor ik het wel van je.

Hier kun je het bestandje downloaden.

Groet,

Bjorn

Hoi Bjorn,

Ik heb wat zitten stoeien en oefenen met het bestand en dat bevalt goed !
Wel een vraag...
Is het mogelijk om (bij aparte rijen vb. B50 tot en met U60) niet alleen blauw en rood te gebruiken, maar: bij nog 4 weken vooraf: geel, bij nog 3 weken: groen, bij nog 3 weken: blauw en bij nog 1 week: rood ? Dit hoeft dus niet in de rest van het werkblad te kunnen...

Hiernaast nog een vraag (deze heb ik ook nieuw gepost):
Is het mogelijk om bij die laatste rijen (B50-U60) de herinning ook als messagebox te laten komen (vanaf 1 week vooraf) en die door te laten gaan totdat we aangeven (met een simpele handeling) dat het opgepakt is/opgelost is, waardoor de messagebox niet meer nodig is en de verkleuring van rood naar bv. roze gaat.

Ik hoop dat je me weer kan helpen (of iemand anders). Aangezien ik zo enorm blond ben (lees: totaal geen ervaring heb met vba) begin ik er wel iets van te snappen, maar ik krijg het zelfs niet voor elkaar om een nieuwe workbook toe te voegen :o :shocked:

Ik zal mijzelf er vanavond even over buigen, maar je wensen zijn mogelijk.

Groet,

Bjorn

Heb mijn best weer gedaan.
Hoop dat dit is wat je bedoeld. Laat ik er wij bij zeggen (vanuit mijn ervaring in het onderwijs), dat er veel rode cellen zullen komen. Zeker bij grote klassen, wat dus veel klikwerk betekent.

Veel succes ermee!

Bekijk bijlage Reboundtest(2).xls

GEWELDIG ! :d

Hoi Bjorn,

Helemaal top ! Helemaal geweldig !
Je hebt precies dat gemaakt waar ik naar op zoek was ! Ik ben je erg dankbaar (nu al !). Mocht er iets zijn wat ik voor je kan doen... ;p

Ik heb zitten stoeien met de lay-out. En... je begrijpt dat het dan niet meer helemaal klopt. Zou je me nog willen helpen om dit te veranderen ?

Het komt neer op het volgende (bestand heb ik bijgevoegd):
In het invulschema staat de kalenderfunctie (pop-up) in rij B. Dit moet in rij C zijn (C5 t/m C44).

In het overzicht leerlingen (ik heb geluisterd naar je terechte reactie rondom de hoeveelheid vragen met de messagebox):
- Kun je het zo instellen dat rij C5 t/m J44 de kleurenherinnering heeft (geel 4 wkn; groen 3 wkn; blauw 2 wkn en rood 1 week)?

- Kun je rij C46 t/m J55 ook deze kleurenherinnering geven, maar tevens de messagebox. Het zou fijn zijn als deze komt wanneer de kleur rood is (we dus nog 1 week hebben).
(eerder was alles ingesteld van B t/m U. We hebben intern gekeken en willen dit bestand voor max. 8 leerlingen tegelijk gebruiken, vandaar van C t/m J).

- Is het mogelijk om de tussenrijen (waar geen data staat) vrij te houden van kleur e.d. ?

- En als laatste de vraag of het mogelijk is om ook op dit werkblad in rij C46 t/m J55 gebruik te maken van de pop-up kalender ?

Weer een aantal vragen. Ik hoop dat je hier nog naar zou willen kijken...
Alvast HEEL erg bedankt !

Groet, Marjolein

Bekijk bijlage Rebound (incl. lay-out).xls

Hoi Bjorn,
Dit is HELEMAAL geweldig !!! Hartstikke bedankt !
Ik meen het... dit is echt veel waard voor ons !

Mag ik je, wanneer ik in het werken met het bestand nog iets tegenkom, je om hulp vragen ?

Nogmaals bedankt, zowel van mij als mijn collega !
(en zeker over de snelheid waarop je reageert !!!)

Hoi Bjorn,
Ik kan (blijkbaar) geen pb versturen via HelpMij. Vandaar nog even zo...
In het werken met het bestand kom ik tegen dat rij C49 t/m C55 niet omgezet worden van invulblad naar het overzicht.
Daarnaast doen de kleuren blauw en groen het (om welke reden, i don't know) niet.
Is er een manier om te weten (bij de msgbox) om welke cel/datum het gaat ? Nu is dat niet helder... en is het ook mogelijk om die msgbox alleen te laten komen bij rij c46 t/m j55 op het overzicht ? Op deze manier zijn er minder data waar de msgbox op hoeft te reageren...

Wederom bedankt, het is nu al een prettig idee om hiermee te werken !
Groet, Marjolein

Marjolein, bekijk en test de bijlage eens. Ik heb al je vragen beantwoord tot aan de herinnering, omdat dit mij een beetje overkill lijkt. Je moet dan telkenmale bij het openen v/h bestand voor elke cel in je laatste bereik een msgbox wegklikken. :eek:
Handiger lijkt mij een collectie van alle celadressen met overeenkomstige datums,geplaatst in een listbox waarin je dan alle gewenste data aanklikt en de kleur dan laat aanpassen voor alle cellen in 1 bewerking. Aan jou de keuze natuurlijk.

Bijlagen

Excuses voor de late reactie... (had al gereageerd, maar er is iets fout gegaan...)

@ Bjorn: heel graag, dat weet je !!!
@ Rudi: Dank je wel voor je reactie. Het format wat Bjorn gemaakt heeft is super ! Dit is goed werkbaar in de praktijk. Wel zijn er nog een paar kleine aanpassingen nodig (die duidelijk werden in het werken met het format...).
Toegegeven... ik begrijp niet goed wat je bedoeld met de collectie van alle celadressen en de listbox.

Groetjes, Marjolein

Hoi Rudi,
Dank je wel !
Ik hoop niet dat we nu beiden Bjorn voor zijn hoofd stoten, maar tof ! Je hebt alles veranderd wat nog een vraag was...

Ik ben jou (en zeker ook Bjorn heel erg !!!) heel dankbaar !

Groet,
Marjolein

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan