Bolle elco's (condensatoren) en opstart problemen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bokito81

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
12 aug 2012
Hallo,
Ik heb nu al een tijdje opstart problemen met mn pc. Bij koud opstarten duurt het een paar keer
voordat windows pakt. Geeft verschillende meldingen; van "file corrupt" tot zwart beeld met alleen een knipperent cursorstreepje.(weet ze niet allemaal uit mn hoofd, hoewel ik ze toch vaak gezien heb:rolleyes:)
Daarna start ie gewoon op en werkt alles prima. Ook bij herstart is er niets aan de hand.

Heb alles al losgehad en teruggestoken, niets aan usb behalve toetsenbord en muis.
Heb windows al meerdere malen opnieuw geinstalleerd, en tijdens en na de instalatie gaat ook alles
goed, totdat ie weer een tijdje stil gestaan heeft(min 2 uur)

Daarbij komen de laatste tijd ook rare fouten(na opstarten), zoals opeens geen netwerkkaart te vinden, en pas bij herinstalatie van win, doet alles het weer..

Ook een schijfcontrole levert niets op.

Nu zag ik net een paar bolle elco's......, zouden die het probleem kunnen zijn? En waarom draait het systeem
daarna dan wel gewoon? En is er een reden waarom die dan bol gaan staan, dan moet er toch meer aan de hand zijn?

Ik hoop dat er een oplossing is behalve een nieuw mb...dat zit er nu helaas nog ff niet in:(

mb: MSI MS 7302 ver 1.1
processor: AMD Athlon 64 x2 dualcore 5400+ 2.80 Ghz
videokaart: ATI Radeon HD 5450
geheugen: 2 x 2 gig
HD: Maxtor 6Y120lo

Alvast bedankt voor de reacties:thumb:

Oke bedankt, die zal ik dan bestellen en erin "plakken".
Hoop dat dat het is!
Kunnen die door ouderdom versleten zijn, of is de kans dat er meer aan de hand is?

Er is natuurlijk altijd de kans van kortsluiting of iets dergelijks. Maar je kunt ook gewoon domweg pech hebben. Het kan echter ook dat je voeding ondergedimensioneerd is (of niet geheel correct werkt).

Aan je verhaal te zien zijn het de regulator elco's. deze worden alleen gebruikt bij het opstarten om de eerste stroompiek op te vangen binnen je systeem. Als het de regulators zijn kunnen deze problemen krijgen als de stroomvraag te hoog is en ze leeggetrokken worden. Dat kan gebeuren als de voeding te weinig stroom of te lage spanning levert. Kun je in de BIOS de waarden uitlezen van je voeding?

Ok, bedankt. Ik heb even in de bios gezocht, maar zie alleen dram voltage 1.90,
verder kom ik niet. Of er niet een mogelijkheid zijn om "dieper" de bios in te komen.

De elco's die bol staan; daarvan zitten er 2 bij de processor, 2 in de buurt van geheugen, en vier! Langs mn videokaart. En die is juist maar een half jaar oud. Kan t mb dat kaartje misschien niet aan?

Wederom bedankt!

Via Speccie heb ik deze voltages kunnen vinden:
+3.3V 3.376 V \
CPU CORE 1.216 V \
VIN2 2.256 V \ deze schommelen ietwat?
VIN3 1.305 V /
+5V 3.447 V /
+12V 9.856 V
VIN6 1.440 V
VSB3V 3.392 V
CMOS BATTERY 3.344 V

De rest er ook even bij:
Besturingssysteem
MS Windows 7 Ultimate 32-bit
Processor
AMD Athlon 64 X2 5400+ 33 °C
Brisbane 65nm Technologie
RAM
4,00 GB Dual-Kanaal DDR2 @ 311MHz (5-5-5-15)
Moederbord
MSI K9A2GM V3 (MS-7302) (CPU 1) 26 °C
Graphics
H-W22S (1680x1050@60Hz)
ATI Radeon HD 5450 (Sapphire/PCPartner) 54 °C
Harde schijven
114GB Maxtor Maxtor 6Y120L0 ATA Device (PATA) 26 °C
Optische schijven
AOPEN DUW1608/ARR ATA Device
Audio
High Definition Audio-apparaat

Verder nog info nodig?

Groet,

Laatst bewerkt:
+5V 3.447 V /
+12V 9.856 V

Ik hoop echt dat die niet kloppen anders heb je hier mogelijk je verklaring voor je ontplofte elco's . De supply mag slechts 10% (5V) of 15% (12V) afwijken.

Dat betekend 4,5V en 10,2V. Als de Elco's continue worden aangeroepen om dit tekort aan te vullen gaan ze het niet lang volhouden.

Hierbij even een update;

De elco's zijn nog niet vervangen, erg weinig tijd gehad vanwege mijn bruiloft:love:
Wel een andere voeding erin, na wat gegoogle i.v.m. een atx 24pins mobo en een
20 pins voeding (schijnt dus gewoon te kunnen).

In de bios opeens wel spanning terug te vinden en die was in orde, speccy alsnog gedownload
en daar waren de waarden wederom te laag.
Nu vertrouw ik mn bios meer dan zo'n programma, maar morgen toch ff meten.

Windows installeren via dvd gaat prima, alle update's, alles gaat goed!

Na afkoelen van pc, aanzetten; foutmelding, uit en meteen weer aan opnieuw foutmelding;
file checksum corrupt ofzo
blauwscherm; license validation failure 0xc000009a
zwart scherm; 0xc0000034
" ; 0xc0000221
enz enz...

Morgen meten en elco's solderen,

iemand nog ideeen waar ik anders zou moeten zoeken, want als ie draait gaat het perfect,
pas na afkoelen en opnieuw opstarten krijg ik alle fouten...
Zit er bijna aan te denken om m maar gewoon aan te laten staan:confused:

alvast bedankt

Laatst bewerkt:
Ik heb verder geen idee waar je het verder zou kunnen zoeken, zelf was mijn bord ook van MSI (ook AMD, s939..)
Verder heb ik hier nóg ergens gelezen van bolle elco's, die waren ook van een MSI-bord. Of er daar ook een AMD op stond durf ik niet helemaal met zekerheid te zeggen ..
Voor de rest hopen dat dát het enige is, je hebt toch wel de 105 serie genomen hoop ik?(laat ik het anders bedoelen, die zitten er standaard ook op het bord)

En alvast gefeliciteerd!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan