Bios reset spontaan

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rickvi

Gebruiker
Lid geworden
22 dec 2012
Hallo,

Ik heb een tijdje geleden een vraag gesteld over dat mijn pc opnieuw start na het afsluiten, LINK
Na best veel pluiswerk ben ik erachter gekomen dat het aan een instelling in het bios lag, ik was allang blij want ik dacht dat mn moederboard stuk was oid.
Maar nu gebeurde het gisteravond weer, en als eerste heb ik die betreffende instelling gechecked, en die stond weer verkeerd.
Hoe kan dat nou, ik heb een vrij nieuw systeem.
Ik heb wake on lan uitgeschakeld in apparaatbeheer.
Het betreft een Asus P8Z77-V moederboard.

Ik vermoed niet dat dit het is maar je zou het kunnen proberen.

Op je moederbord zit een kleine platte zilverkleurige batterij, deze onthoud alle instellingen als Datum/Tijd maar als deze batterij eruit wordt
gehaald reset hij ook je bios. Wat je zou kunnen proberen is de batterij er een minuutje uit halen ff alles schoon blazen en hem weer terug stoppen.
Ik heb alleen mijn twijfels of dit het probleem is aangezien je niks zegt over datum en tijd instellingen die resetten.

Hoi sanderisbestok,

Zat ook al te denken aan de batterij, heb er alleen niet aan gedacht dat de datum en tijd ook gereset worden als hij leeg is oid.
Ik ga jouw tip eens proberen, en een nieuwe batterij kopen, vind het overigens wel vreemd omdat het moederboard vrij nieuw is.

Al eens aan een bios update gedacht.
Let op, nooit geheel zonder risico.

Heb dit van hun site geplukt:

USB BIOS Flashback

Simple Plug & Press - Hardware-based BIOS Flashback
A truly revolutionary hardware-based update solution. USB BIOS Flashback offers the most convenient way ever to update the BIOS!
It allows users to update new UEFI BIOS versions even without hardware such as a CPU or DRAM installed into the motherboard.
Just plug in a USB flash drive containing the BIOS file, and press the BIOS Flashback button for 3 seconds with the power supply connected.
The UEFI BIOS will then automatically update without requiring further interaction.
With its new, complementary Windows application, users can regularly check for UEFI BIOS updates and download the latest BIOS automatically. Hassle-free updating for the ultimate convenience!

Dit betreft dus jouw moederbord.

http://www.asus.com/Motherboard/P8Z77V/

Bij dit probleem (een 'jonge machine') een biosreset dmv van de cmos batterij verwijderen enkele minuten lang?
Dát is wel het meest onwenselijke / onhandigste wat je als primaire troubleshooting moet doen.

@sanderisbestok : heb je er wel eens over nagedacht wat de CMOs batterij verwijderen zou betekenen voor een Raid systeem, of een systeem met SSD ? Dan heb ik het nog niet eens over gamer machines waarbij bijv. speciaal RAM is geplaatst met 'eigen' timings, HANDMATIG ingegeven in het bios.

@rickvi68 : als je het batterijtje gaat vervangen, schiet dan vooraf eerst een stuk of wat digitale foto's van álle biosschermen zodat je iig van een alle instellingen wéét hoe ze stonden, voordat je de onzalige gebeurtenis`van een CMOS batterij vervangen ging uitvoeren.
De machine zal op default theoretisch prima werken (behalve bij een RAID systeem, dan gebeurt er na de batterijwisseling helemaal niets meer.............) maar de door de bouwer van de machine ingegeven biostweaks speciaal voor de ingebouwde hardware zijn allemaal weg, met als gevolg dat je iig een trager, maar mogelijk ook een niet stabiel systeem overhoudt.

Het zou ook zomaar hét gouden advies kunnen zijn (cmos batterij vervangen), want ook nieuwe batterijen / jonge batterijen kunnen wel eens een fabrieksfoutje herbergen, maar sowieso NIMMER zonder digitale foto's te hebben van de bios instellingen van vóór het moment van batterijtje vervangen, dat batterijtje veranvgen.

Laatst bewerkt:
Mijn server draaide op RAID1, en n harde bios reset maakt in principe niets uit,
zolang je de instellingen gewoon terugzet zoals ze waren?

Hallo,

Ik heb het batterijtje maar vervangen, en niet aan gedacht screenshots te maken...;-), het advies was sowieso te laat voor mij maar goed.
Nou ben ik niet zo'n hard-core overclocker dus ik wist redelijk de instellingen weer terug te zetten zoals ze waren.
Laatste biosversie stond er al op, dat is het eerste wat ik check bij een nieuw bord.
Heb een paar keer in windows de overclock functie gebruikt totdat de pc zelf afsluit en opnieuw start en alles lijkt te blijven staan in het bios.
Voor alsnog doet hij t goed, sluit netjes af, al duurt het wel lang voordat alles uit is (wifi lampje) die hou ik steeds in de gaten, dat was voorheen de probleemmaker!
Dus operatie gelukt lijkt me.
Dank allen!!!

Mooi zo.
Zet je vraag even op opgelost boven in de blauwe balk:)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan