• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

kan je tekst uitkomsten vertalen naar Nederlands ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hammers

Gebruiker
Lid geworden
6 mei 2010
Op m'n werk gebruik ik de Engelstalige versie van Excel. Echter, ik moet nu een Nederlands document maken, waarin onder andere de dagen van de week voorkomen. de resultaten daarvan zijn alleen in het Engels, wat een beetje irritant is een verder Nederlandstalig document. Is dit te vertalen ? Ik heb het al geprobeerd met =if, maar dat boodt geen soelaas, hieronder de opbouw van de cellen.

CEL A1 = 31-07-2013
CEL A2 = 3

CEL C1 =WORKDAY(A1,A2) (Resultaat = 05-08-2013)
CEL C2 =C1 (custom opmaak: ddddddd) (Resultaat = Monday)

Nou wil ik dus Cel C1 veranderen in Maandag, eventueel via een nieuwe cel.

Wie kan me helpen ?

Als het Excel 2013 is kun je eenvoudig het NL taalpakket installeren.

Of gebruik een tabel op een ander blad met de Engelse naam in een cel en de Nederlandse naam in de cel ernaast.
Zo kun je er dan voor zorgen dat er niet de Engelse maar de Nederlandse naam in C2 komt te staan.
In C2 dan zoiets:
=VERT.ZOEKEN(TEKST(C1;"ddddddd");Blad2!A1:B19;2)

In mijn omgeving ging ik van de NL naar de EN naam.
Bij jou dan uiteraard andersom en de formule in het Engels.
Hetzelfde truukje kun je dan ook voor maandnamen doen.

Wellicht ten overvloede, maar in het voorbeeld zet je dan op Blad2 het volgende:
Code:
  A       B
1 Monday  maandag
2 Tuesday dinsdag
etcetra.

Als je de dag- en maandnamen doet is het bereik A1 t/m B19.

Laatst bewerkt:
Ziet er prachtig, maar wil je die eens uitleggen?
Het werkt goed maar ik heb een NL versie dus levert dat sowieso maandag op.
Het lijkt iets te maken te hebben met de 413 code maar ik hoor het graag van je.

*Edit:
Ik ben er inmiddels achter.
Nooit geweten dat je taalcodes op die manier kon gebruiken.
Mooie! :thumb:

Laatst bewerkt:
Wat heeft dat met dag- en maandnamen te maken?

Mijn oplossing werkt prima maar is in vergelijking met die van snb wel HEEL erg omslachtig.
Die zorgt ervoor dat de dagnaam resulterende uit de formule TEKST(cel met datum;"ddddddd") direct wordt vertaald naar taalcode 413 (Nederlands)
Nooit geweten en erg handig.

P.S.
De 413 hier is een HEX nummer. Decimaal is dat 1043 en dat is de Windows landcode voor Nederland.

Laatst bewerkt:
Had al een vermoeden dat code 413 iets te maken had met Nederlands. Maar waar kan ik die en andere foutcodes het beste terugvinden?

Edmoor,
bedankt voor de link.
Alhoewel we die code niet zoveel zullen moeten gebruiken zie ik wel een probleempje ik kan op mijn computer niet zien als ik de Nederlandse code 413 of die van België 813 zal moeten gebruiken. het zal wel navragen worden hoe de instellingen staan

@Edmoor #6
Wat heeft dat met dag- en maandnamen te maken?
Als je in die link van mij helemaal naar beneden scrollde, dan had je daar ook die HEX-waarden tegengekomen.

Ah! Ok!
*bril weer opzet* :p

Popipipo heeft op worksheet.nl een prachtig bestand neergezet met al deze landcodes.

Voor wie belangstelling heeft voor VBA, kun je in Excel ook meteen die vertaling in VBA gebruiken:

Code:
Sub M_snb()
  msgbox [Text(today(),"[$-413]dddd")]
End Sub

Met Excel kun je dus weekdagnamen en maandnamen 'vertalen'.

Laatst bewerkt:
@ snb
Jammer dat je de link niet meegestuurd hebt. zal zelf op zoek moeten naar het bestand van Popipipo

@plongske: Houdt er rekening mee dat dit topic origineel van member Hammers is. Nu ben je aan het topickapen. Hetgeen niet wenselijk is op Helpmij.nl (lees: niet toegestaan)
Je bent natuurlijk vrij om zelf een topic te openen.
Aangezien de TS'r dit topic de status "opgelost" heeft gegeven, voorzie ik deze nu van een slotje.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan