• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

VBA gebruiken om ander bestand automatisch mee te openen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Code:
Private Sub Workbook_Open()

If MsgBox("wil je ... en ... ook openen?", vbYesNo) = vbYes Then

Workbooks.Open Filename:="jouw bestand.xlsm"
Workbooks.Open Filename:="jouw 2e bestand.xlsm"
Windows("bestelbestand.xlsm").Activate
Sheets("...").Select
Else
Sheets("...").Select
End If
End Sub

ik gebruik zoiets zonder probs

Hm, ik krijg daar een foutmelding in, zodra ik de lijst opnieuw open.

Zou je hem misschien eens toe willen voegen in de bestanden die ik heb gepost in de eerste post?

Code:

If MsgBox("wil je het bronbestand ook openen?", vbYesNo) = vbYes Then

Workbooks.Open Filename:="Bronbestand_TEST.xlsm"
Windows("bestellijst_TEST.xlsx").Activate
Sheets("Blad1").Select
Else
Sheets("Blad1").Select
End If
End Sub

de bestandslocatie waar de bestanden staan dien je nog aan te passen aan de locatie op jouw pc

de rest zou het moeten doen denk ik

Okay, in dit geval staan die op mijn C:\ schijf. Waar moet ik dat invullen?

Bedankt voor je hulp zo ver :)

Hm, ik krijg daar een foutmelding in, zodra ik de lijst opnieuw open.

Als je zegt een foutmelding te krijgen is het ook de bedoeling erbij te vermelden wat die melding dan precies is.

@VenA; je hebt gelijk, maar die andere discussie was al gesloten. Totdat daar iemand reageerde :)

@Spiesse
Dat lijkt inderdaad te werken :)! Nog een vraagje;
De 'bestellijst' vraagt nu of hij bijgewerkt moet worden, voordat de MsgBox naar voren komt. Weet je of deze melding ook weg kan?
En zodra het bronbestand geopend is, mag hij eigenlijk ook direct weer afgesloten worden (omdat de bestellijst dan al bijgewerkt is). Is dat ook mogelijk?

ik heb hetzelfde 'probleem', dat de lijst eerst moet worden bijgewerkt voor de msgbox tevoorschijnt komt. Ik stoor er me niet aan en weet eigenlijk ook niet echt de oplossing daarvoor :) misschien iemand anders?

ik bekijk het afsluiten

zet deze regel tussen end if en end sub

Code:
Workbooks("bestellijst_TEST.xlsx").Close savechanges:=False

Bedankt Spiesse, dat ga ik straks even proberen.

En als we nou die msgbox er uit laten? Dus op het moment dat de lijst opstart, automatisch het bronbestand opgestart wordt (en afgesloten)? Misschien is dat een oplossing?

Alles wat je nodig hebt staat in de macro die ik je gegeven heb in je andere vraag.:o

haha, thanks. Helaas begrijp ik die macro absoluut niet :( Deze is (optisch gezien) een stuk eenvoudiger. En als ik stapje voor stapje dingen toe kan voegen, begrijp ik ook echt wat beter wat ik aan het doen ben :).

Misschien weet je ook de oplossing voor deze vragen:
- Hoe laat ik de msgbox er uit (zodat de macro dus direct het bestand opstart en weer afsluit)?
- Is het ook mogelijk om de macro op te starten, voordat het bestand vraagt om bij te werken?

verwijder gewoon de eerste en laatste regel (deze waar 'if' in voorkomt). dit zou de msgbox achterwege moeten laten.

ik weet niet of het mogelijk is om bij te werken zonder er naar gevraagd wordt... ben hier ook benieuwd naar :)

uhm, ik krijg dan een 'compileerfout': 'Else zonder If'

Ik heb deze code nu gebruikt:

Windows("Bestellijst_TEST.xlsm").Activate
Sheets("Blad1").Select
Else
Sheets("Blad1").Select

Workbooks("Bronbestand_TEST.xlsm").Close savechanges:=False
End Sub

Wat doe ik fout :)?

ah, ik denk dat je de else en de regel daaronder ook moet verwijderen. my fault

Klopt helemaal, dan werkt het wel. Bedankt :)!

Je kunt trouwens instellen dat het bestand automatisch bijwerkt, zodra hij geopend wordt (zodat die vraag om 'bijwerken' niet meer naar voren komt). Echter, hij werkt hem dan eerst bij, voordat het bronbestand geopend en gesloten wordt.

Een andere optie zou kunnen zijn om het automatisch bijwerken helemaal uit te zetten. Daarna zou de bovenstaande code onder een knop gezet kunnen worden (dus zodra die aangeklikt wordt, wordt het bronbestand geopend en direct weer gesloten).

Is het mogelijk zo'n opdracht macro onder een knop te zetten, of bedenk ik dan dingen die niet niet kunnen :)?

goh, dat zou wel mogelijk zijn denk ik, maar kan daar nu niet naar zoeken. mss begin volgende week es...

Ik heb dat via via al uitgevonden :) Ik denk dat ik voorlopig hier wel mee uit de voeten kan. Bedankt voor de hulp!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan