HP G62 zwart scherm en start niet meer op

Status
Niet open voor verdere reacties.

Koenie31

Gebruiker
Lid geworden
22 feb 2012
Berichten
263
Hallo allemaal

Ik heb sinds kort problemen met mijn HP G62-a30EB, vroeger startte de laptop perfect op zonder problemen. Sinds kort
kan ik de laptop niet meer opstarten, vanaf het moment dat ik de stroomstekker nog maar aansluit start de computer op maar
ik krijg geen beeld. De ventilator begint wel direct te werken zoals de laptop normaal zou opstarten, eerst draait hij 2 à 3 seconden heel
snel en vervolgens blijft hij rustig verder draaien.

Als ik de laptop wil uitschakelen door de aan/uit knop in te drukken gaat de laptop
de laptop uit maar na nog geen seconde start hij opnieuw op zonder resultaat. Als ik geen actie onderneem dan blijft de laptop gewoon aanstaan
zonder iets van beeld weer te geven. Ik heb ook al geprobeerd het bios te resetten door de cmos batterij eventjes eruit te halen maar dat heeft ook nog geen
resultaat opgeleverd. Ik heb ook al geprobeerd met de "Windows toets" en "B" ingedrukt te houden vooraleer ik de stroomstekker insteek maar dat heeft ook niet geholpen.
Er zijn ook geen beep codes te horen en ook de shift lock led geeft geen signaal, de harde schijf begint ook niet te werken.

Zou het bios beschadigd zijn of zou er een probleem zijn met de GPU?

Specificaties
HP G62-a30EB
AMD Athlon II P320
3GB DDR3
320GB HDD (originele harde schijf)
Windows 7 Home Premium
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de adapter eens verwisseld en ik blijf nog steeds hetzelfde probleem hebben, ik heb ook al verschillende RAM latjes geprobeerd in de verschillende aansluitingen maar dat helpt ook niet.
Als ik de laptop op een extern beeldscherm aansluit blijft hij ook gewoon aanstaan maar geeft ook geen beeld want het scherm gaat terug in slaapstand. De laptop is meestal op mijn bureau gebruikt geweest
en heel af en toe maar eens in de zetel dus veel stof zat er niet in... Ik heb de harde schijf eens aangesloten op mijn andere laptop en er blijkt geen probleem mee te zijn, de harde schijf werkt perfect want ik kan (gelukkig) nog de gegevens lezen en er zijn ook geen slechte sectoren aanwezig.

Iemand nog enige tips?
 
Hallo

Zo goed als zeker (met deze symptomen) een door oververhitting van het motherboard losgekomen g.p.u./motherboardchipset.

Is trouwens ook al gemeld door Lange Pier ...

Hier :

https://www.youtube.com/watch?v=A2zCXReaoqc

Demonteerd men zo'n laptop ...

Rond 1.26 is duidelijk de c.p.u. met volledig uitgedroogde thermisch geleidende pasta te zien ...

Rechts van deze de g.p.u. ... op de 4 hoeken gelijmd met keramische lijm ... waardoor de g.p.u. niet kan bewegen .

In extreme gevallen , komt het motherboard zelf (onder de g.p.u.) zelfs iets bol te staan , waardoor de doormetaliseringen van het motherboard breken of zelfs uitscheuren.

De g.p.u. zelf krijgt dan ook klappen ... de chip "porpcornd.." delamineerd , en het is dan ook met deze einde verhaal ...

Rond 1.33 zie je duidelijk de verstopte heatpiperadiator ... enkel te zien als je de ventilator demonteerd ... iets dat veel mensen niet doen ... omdat ze het niet weten.

Het op de schoot gebruiken van een laptop , is niet goed voor de harddisk grote kans op voortijdig sneuvelen van deze door head/platter kontakt.

Indien de voorziene ventilatieopeningen geblokkeerd geraken door op de schoot te gebruiken , loopt de T° intern ook te hoog op , met hetzelfde gevolg als een verstopte heatpiperadiator.

Een niet soepel draaien van de ventilator kan ook een oorzaak zijn...

Speccy kon je gebruiken om de t° in de gaten te houden ... werkt op veel laptops.

Uiteraard hoop ik voor u , dat ik het compleet bij het verkeerde eind heb , en dat het "slechts" een stommiteit is .

Hoe je snel/eenvoudig een laptop kunt zuiver maken :

http://www.helpmij.nl/forum/showthr...l-hard?highlight=laptop+zuiver+stofvrij+maken

Staan trouwens veel topîc's over dit onderwerp op deze site.

Hopelijk heb jij , of iemand die dit ooit mocht lezen , iets aan deze info.

Peter
 
Eerst en vooral bedankt voor de vele reacties!

Ik heb de laptop voorzichtig open geschroefd en ik heb de GPU letterlijk eens bekeken onder een loep en aan de GPU is helemaal niks te zien. Hij is nog volledig in orde want hij sluit ook overal nog perfect aan op het moederbord, het moederbord noch de GPU staan bol. Ik heb ook eens in mij kast zitten zoeken en ik heb de huidige (werkende) BIOS batterij eens vervangen door een andere batterij en normaal gezien vanaf dat ik de stroom connector aansloot startte de laptop op maar met die nieuwe BIOS batterij niet meer, ik kan hem door op de startknop te drukken hem opstarten. Ondanks dat hij start blijf ik nog altijd een zwart scherm hebben, de harde schijf start ook nog steeds niet.

Omdat de computer nu toch helemaal opgeschroefd was heb ik ook de heatpipe radiator volledig schoongemaakt ondanks dat er bijna geen stof in aanwezig was. De interne temperatuur van de laptop is in 95% van de gevallen altijd binnen een bepaalde mate gebleven omdat hij bijna altijd op mijn bureau is gebruikt geweest. Volgens HDTune is de harde schijf ook nog altijd in goede staat.

Zouden jullie toch opteren voor reflow of zouden jullie kiezen voor een andere oplossing?
 
Hallo

"Zouden jullie toch opteren voor reflow of zouden jullie kiezen voor een andere oplossing?"

In uw geval ... dat je dit niet zelf kunt uitvoeren , en je hierin geen enkele ervaring bezit.... rest er volgens mij slechts 1 mogelijkheid.

Laptop verkopen als defekt , met vermelding van vermoedelijke oorzaak defekt.

Kun je nog een paar € recupereren voor deze laptop , die nog bruikbaar is voor zijn andere donor onderdelen.

De harddisk zou je in een u.s.b. casing kunnen monteren , die slechts enkele €'s kost op e-bay.

Laten "reflowen" , of reballen door een lokale kennis met de nodige ervaring , en materiaal is ook een mogelijkheid , ik vermoed echter dat je deze niet bezit in uw kennissenkring.

Begin zeker niet zelf te "m.c. gyveren" met in de oven stoppen , of verfafbrandertoestanden.

Je hebt geen enkele controle over de ettelijke vereiste parameters , en dit kan nooit tot een deftige/stabiele/definitieve herstelling leiden.

Het maakt een deftige herstelling meestal zelfs onmogelijk , of kan leiden tot extra/nutteloze onkosten.

Mocht je geheel onverwacht toch een reflow/reball laten uitvoeren ... zeker vragen hoe lang men garantie geeft op deze herstelling.

Reball monteerd men zo goed als altijd een nieuwe chip ... zo goed als altijd worden er dan foto's v/h motherboard genomen , om te bewijzen dat deze wel degelijk werd vervangen.

Hopelijk heb jij , of iemand die dit ooit mocht lezen , iets aan deze info.

Peter
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan