Onbetrouwbare CD-brander, beschadigd blok

• Onderwerp starter Onderwerp starter ltk
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

ltk

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2007
Misschien vergelijkbaar met de vraag van BiancaB (foutmelding bij lezen CD): de door mij gebrande Cdroms zijn niet meer betrouwbaar. Ik kan ze soms wel zelf lezen maar degene voor wie hij bestemd is op een andere pc niet. Soms wordt hij niet gelezen door de CDrom-speler maar wel door de brander-drive. Aan de schijfjes kan het niet liggen, ik heb al 3 verschillende merken geprobeerd. In het logboek verschijnt steeds de foutmelding Beschadigd blok apparaat\Device\CDrom1.
1) Is CDrom1 normaal gesproken de brander of de speler? De speler geeft bij gewone audioCdeetjes of DVD's geen enkel probleem.
2) Is dit een software of hardware probleem?
3) Is vervanging van het apparaat (de brander?) dus zinvol of niet? Volgens apparaatbeheer werken beide drives correct.
Luc

schrijf een wat trager
of eens een image maken en dan pas branden,dat kan soms helpen

Ik weet niet hoe oud de brander is,maar cd 's en dvd's zijn aan verandering onderhevig.
Dat wil zeggen de dye en de brandsnelheid veranderd nogal eens.

optie 1 doe een firmware upgrade
optie 2 koop een nieuwe brander

Erg duur zijn ze al niet meer
een NEC brander heb je al voor €35,- of nog goedkoper

De brander is pas anderhalf jaar oud, zal dus toch nog niet antiek zijn hoop ik.
Enne... wat is een image maken? (ik ben nog steeds een halve digibeet)
In het topic van BiancaB las ik dacht ik dat het vervangen in ieder geval in haar geval geen resultaat had opgeleverd en dat het probleem dus niet zozeer in het apparaat zelf zit.
Luc

Had je er niet bij gezet dat de brander pas anderhalf jaar oud was.
Een image maken is een exacte kopie maken van b.v. je harde schijf.
alles word gekopieerd ook de onzichtbare bestanden
Maar kan ook van een dvd zijn.
CloneCd werkt met images
Norton Ghost werkt met images
Het vervangen van het apparaat heeft in jouw geval ook geen zin

Probleem nog niet opgelost. Intussen wat aanvullende informatie die iemand misschien op een spoor kan zetten:
Ik had 2 brandprogrammaatjes: de standaard Roxio en sinds kort ook Nero (die ik nooit gebruikt heb). Het kan zijn dat de problemen ontstonden nadat ik Nero geinstalleerd had maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Nu heb ik een advies gevolgd om één van de 2 programma's te verwijderen omdat Nero en Roxio elkaar nog wel eens in de weg schijnen te zitten. Ik heb Nero verwijderd en opnieuw een foto-Cd gebrand met Roxio zoals ik altijd al deed. Die Cd bevat wel alle bestanden maar die laten zich bv in Windows-viewer maar moeizaam openen. De drive maakt daarbij (soms) een hoop herrie. Als ik een bestand van de Cd in Photoshop open (waarbij ik het gevoel heb dat PS weer dreigt vast te lopen zoals dat ook in het verleden wel al gebeurde) gaat ook dat soms zéééér langzaam (soms goed) en het geeft een onstabiel bibberend scherm zolang ik de cd er in heb zitten. In de brander-drive gebeurt min of meer hetzelfde (het lezen ging daar wel iets sneller). Na deze Cd zie ik geen foutmelding van een beschadigd blok maar het is allemaal nog allesbehalve OK. Nog steeds hulp gezocht dus.....

Hoi !

Firmware update al geprobeerd ?

Zie de post van Palomino !

Tja, ik ben zeker geen fan van Roxio, en vraag me af waarom je NERO juist verwijderd hebt ?

Samen op 1 PC gaat inderdaad niet.

Maar ik zou toch es een ander brandprogramma dan Roxio proberen, er zijn er genoeg die je kunt proberen: http://www.wintips.nl/multimedia/cd-rom/index.asp

Greetz,

Harry.

Tsja, wie ziet kans om verband te leggen tussen die drie? En waar kunnen we dan het beste beginnen? Kernel32.dll vervangen (zie eerste thread) is misschien het meest overzichtelijk? Maar dan heb ik toch even een exacte handleiding nodig, die van Lange Pier aldaar is voor mijn beginnerskoppetje helaas niet duidelijk genoeg. En scannow met de XP-cd is al een keer zonder resultaat uitgevoerd.

De vraag van Harry Snor waarom ik juist Nero verwijderd heb: simpelweg omdat ik daar helemaal geen ervaring mee heb en Roxio functioneerde probleemloos tot voor kort. En ik zie in het forum nogal wat problemen met Nero!

Onbetrouwbare CD/DVD brander

Het komt zeer vaak voor dat schijfjes niet uitwisselbaar (Incompatible) zijn, dat ligt voornamelijk aan de calibratie en de mechanische afstellingen die zéér kritisch zijn.
Helaas is die afstelling niet te doen. Twee jaar is niet antiek, maar twee jaar techniek is wel veel. Oudere drive's zijn niet goed qua lasers en qua foutcorrecties. Gebruik liever geen herschrijfbare CD's/DVD's tenzij voor kleine bestanden, ze lezen namelijk veel slechter. Verlaag de brandsnelheid.

BrnrdsJng

Ik heb net XP opnieuw schoon her-geinstalleerd. En geprobeerd een Cd te branden (op een oudere Cd die nog niet afgesloten was maar nog prima leesbaar) met de standaard wizzard WindowsXP-brandsoftware. Ging weer fout met opnieuw een 6-voudige melding in het logboek maar nu van CdRom0:

"Beschadigd blok in apparaat \Device\CdRom0."

Ik zag nu dat er gisteren ook een zelfde reeks foutmeldingen stond van CdRom1. Maar toen heb ik geen Cd's gebrand, wel een hele berg software Cd's geherinstalleerd. Zonder vastlopen dacht ik, maar ik kan er nu ook geen touw meer aan vastknopen! De eerste brandproblemen (vóór de herinstallering van XP) dienden zich aan als foutmelding in Cdrom1

Ik gebruik overigens nooit herschrijfbare Cd's.
Toch maar het apparaat vervangen (maar hoe zit dat dan met cdrom 1 en cdrom 2?) of kan het nog altijd ergens anders zitten?

Laatst bewerkt:
Zoals in bericht 3 (hierboven) al is aangegeven, kun je ook een update van de firmware proberen.
In anderhalf jaar zijn er zo verschrikkelijk veel nieuwe schijven bijgekomen, die kun je alleen maar gebruiken als de firmware weet hoe je dat moet doen.
Het is niet iets om bang van te worden, want bij eke brander staat in de handleiding hoe en waar je het upgrade bestandje moet ophalen en dan is het enkel een kwestie van het programma één keer draaien.

Tja, ik heb destijds een vóór-geinstalleerde pc gekocht. Van de brander zat er geen boekje bij. Er zit nog wel een Cdeetje in de doos van Samsung (CD-RW Drive met ook brandsoftware) Zal eens kijken of ik daar wat kan vinden....

CD/DVD lezen

Dag ITK

Wees vooral beducht op eventuele IDE kabels, ze zijn berucht om hun slechte kontakten.http://www.mitsumi.com/enduser/1_drivers.html#diag
Het lossjorren van die pluggen en ook onvoorzichtig inzetten ( pinnen verbuigen) Menigmaal heb ik een probleem opgelost met eenvoudig de kabel wisselen. Je kunt ook als je twee CD's hebt er een los nemen, (waarbij natuurlijk de overblijvende, aangesloten CD/DVD master moet worden gezet) een plug van de eerdere proberen. gewoon om te zien of de plug van de ene of de andere rot is. 80 kabels zijn beter wat storingsonder-drukking betreft. Maar een goede 40 is ook bruikbaar. Vaak zijn de grijze minder goed dan b.v. de zwarte pluggen, je voelt dat al bij insteken. Kies vooral een kabel met een lus of strip, zodat je niet aan de werkelijke kabel trekken hoeft want de minimale kontakten zijn doorgestoken en ieder beweging kan dat teniet doen of random problemen veroorzaken. Probeer vooral de drive uit op een ander systeem alvorens hem weg te gooien. Het is overigens heel gewoon dat ook een CD/DVD RW als CD/DVD Rom wordt gepresenteerd. In configuratiescherm/systeem/apparaatbeheer en de drive selecteren dan verder tot je de software gevonden hebt. Daar staat een CD/DVD Rom aangeduid. Dat is de standaardsetting. In Nero kun je met tools meer informatie vinden over de drives en die info is wel juist. Overigens bestaan er legio test programmatjes om een CD/DVD te testen. Een van de handige CD's is Hiren's bootable CD die gratis is te downloaden Staat vol handige tooltjes en programmatjes. Maar voor de Foolproof fool is het niet aan te bevelen.
Ik heb mij ontelbare keren mee gered. Je kunt het als resque gebruiken en als backup of restore, of format en allerlei repairs. Met NTFS is het niet altijd bruikbaar. Of tenminste moet je even weten hoe. Succes.

BrnrdsJng

Laatst bewerkt:
Ik heb nu een firmware update van Samsung gevonden en uitgevoerd. Van de brandsoftware van Roxio kon ik ook een update krijgen mits ik mij registreerde maar dat lukte tot nu toe nog niet. Of de Samsung-firmware voldoende is weet ik nog niet, ga ik morgen maar eens proberen.
Wat de kabels betreft: sinds de aankoop is de pc-kast nog niet open geweest. Kan me dus ook niet echt voorstellen dat het probleem daardoor ontstaan zou zijn na anderhalf jaar gebruik. Morgen weer verder ploeteren.....

Cd/dvd

Dag ITK
Ik begrijp niet dat je beste software n.m Nero hebt verwijderd en gaat tobben met andere als Roxio of windows? Nero is uiterst eenvoudig te gebruiken en probeer het dan met Nero express. Gewoon toevoegen en bladeren naar wat je wilt branden. Vergeet niet de optie al of niet de schijf afsluiten. Na afsluiten is de schijf geblokkeerd voor verdere toevoegingen.
Er zit een extensie schuif aan de linkerkant van het opstartmenu daarmee kun je extra info verkrijgen of de schijf wissen.
http://www.megasnel.nl/?s=4&sp=84
Leuke tester van Nero
BrnrdsJng

Laatst bewerkt:
Toch nog maar even wat langer aan de gang gebleven om straks rustig te kunnen slapen. Mijn eerste Cd gebrand met de firmware-geupdate Samsung-brander en de brandfreeware CDburnerXP Pro3. Volkomen probleem-en geruisloos verlopen. Een eerder gebrande Cd die ik niet meer goed kon lezen (noch met Windows viewer , noch met Photoshop) terwijl wel alle bestanden zichtbaar waren in de map) lees ik nu ook weer probleemloos. (Waar ik dus nog steeds niks van snap want het lezen zelf heeft niets met de brander te maken) Jammer alleen dat ik nu toch nog niet zeker weet waar het aan gelegen heeft: Algemene mankementen in XP, (nu opgeheven door herinstallering), de hoognodige firmware-update van de brander of Roxio-mankementen. Of een combinatie van alles. Roxio heb ik er maar afgegooid.
Bedankt voor de hulp en welterusten! (En ik hoop dat het niet bij die éne gelukte CD blijft)

Cd/dvd

In elk geval vertrouw ik Roxio niet. Verschillende malen had ik een volkomen blackout met Roxio en blue screens, software opgeblazen. Schijven niet meer te benaderen. Al is een CD/DVD te lezen betekent dat niet, dat hij ook goed brandt. De laser moet met branden veel meer energie afgeven.
Leuk dat het toch gelukt is. Op zich is er ook verschil in detectie van alleen mappen of de inhoud ervan. Veel drives heb ik moeten afkeuren omwille van het feit dat de inhoud niet te benaderen was.

BrnrdsJng

Laatst bewerkt:
Image branden

Da Itk

Een image is een op een copie van een schijf. Met b.v. Nero of Alcohol 120% kun je die uitvoeren. Met b.v. Nero moet je een virtuele drive aanmaken dat is een eitje. In het kiezen van de drive (linkerschuifmenu naast de eerste display van nero) kies je dan de optie imagerecorder (inplaats van de normale drive) Je neemt de schijf die je wilt dupliceren op met de imagerecorder, gaat vanzelf na de selectie. Nu is er een Iso file (Image) ontstaan. Weliswaar in Nero formaat. Daarna kun je dat Imagebestand (Waarnaar je soms moet verwijzen, meestal gaat het vanzelf, gewoon branden naar een andere CD/DVD.met de optie Image branden. De Imagefile kun je al dan niet bewaren.

BrnrdsJng

Ik ben er na herinstallatie bijna aan toe een image te maken (nog een paar drivers herstellen). Ik heb daarvoor XXClone (freeware), iemand anders in dit forum verwees daar een keer naar. het gaat om bijna 5 GB, teveel voor een CD. En een DVDbrander heb ik sowieso nog niet. Ik heb een extra backup-FAT32partitie hiervoor én nog een externe HDD dus dat zal wel lukken!
In ieder geval dank voor alle tips.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan