• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

0 verdwijnt na openen van een .csv export (niet standaard op te lossen)

Status
Niet open voor verdere reacties.

YannickExcel

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
26 jul 2016
Berichten
2
Hi,

Ik exporteer een dataset in .csv-formaat uit een database van onze webshop. Die dataset bevat artikelen waarvan de artikelnummers vaak beginnen met een 0. Ik moet die dataset verrijken met extra eigenschappen en vervolgens weer importeren. Het verrijken (bewerken) kan alleen met Excel. Dus niet met een teksteditor. Als ik de set open met Excel verdwijnen de nullen aan het begin van het artikelnummer. Ik heb geprobeerd om die weer te geven als tekst, zodat de 0 zichtbaar wordt en ik heb het volgens deze manier geprobeerd: https://support.office.com/nl-nl/ar...ke-codes-57f15d52-5c75-4a67-ad35-394ae944d347

Geen van beiden halen de nullen tevoorschijn.

De gegevens zien er bijvoorbeeld vaak zo uit:

914013 230v aansluitkabel schukomale naar C19 female, zwart, 1,8m
0914013_PCE 230v aansluitkabel schukomale naar C19 female, zwart, 1,8m

Dit zijn twee dezelfde artikelen. De nul staat er bij de eerste dan wel in, maar is niet zichtbaar. Ik kan het document dus niet bewerken en opnieuw opslaan, zonder de 0 kwijt te rijken.

Ik wil dus het geëxporteerde bestand bewerken/aanvullen en opslaan, zonder de nullen kwijt te raken, zodat ik de hele dataset weer kan importeren naar de webshop.

Hoor graag wat hier mogelijk is.
 
Pas de .csv extensie aan naar .txt. Je opent het bestand dan via de TextImportWizard VANUIT Excel. In dat geval kan je aangeven dat die betreffende kolom als Tekst moet worden geïmporteerd en zie je je voorloop nullen wel.
 
Top, dit werkt inderdaad goed! Als ik dit bestand wil hergebruiken, dus bewerken, opslaan en heropenen, dan moet ik voordat ik het bestand opnieuw open altijd de hierboven beschreven stappen volgen?
 
Je kan het bestand daarna ook als .xlsx opslaan als je dat wilt. Dan blijft je celopmaak wél goed.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan