• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

2 kolommen tellen niet mee in formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

rewico

Gebruiker
Lid geworden
23 jan 2010
Berichten
79
Lang geleden heb ik met veel hulp van hier een uren staat gemaakt. Het werkt prima. Wil de sheet nu aanpassen maar loop tegen iets aan.
Heb kolommen D en E toegevoegd en het is de bedoeling dat die mee gaan tellen in kolom H.
Geprobeerd om ze toe te voegen in de formule maar dat werkt niet.
=ALS(ISTEKST(B3);TIJD(8;0;0);ALS(B3>C3;"24:00"-B3+C3+D3+E3-(G3-F3);C3-B3-(G3-F3)))

Kijk vast weer ergens overheen maar weet dat er snel hulp zal komen:)
 

Bijlagen

  • concept.xlsx
    12 KB · Weergaven: 14
Dit is een manier voor H3:
Code:
=ALS(ISTEKST(B3);TIJD(8;0;0);SOM(C3;(C3<B3)-B3;E3;(E3<D3)-D3;G3;(G3<F3)-F3))
 
Laatst bewerkt:
Super, mijn dank.
Heeft u ook een oplossing voor zoals de in kolom 'weekend' ?
Daar staat (niet in het bestand) =ALS(OF(WEEKDAG(A3)=7;WEEKDAG(A3)=1);H3*30%;"")
Die werkt prima maar wil ook zoiets maar dan b.v. als uren tussen 18.00 en 07.00 liggen die ook met een bepaald percentage verhoogd worden. (in een aparte kolom)
 
Voor I3:
Code:
=ALS(OF(WEEKDAG(A3)=1;WEEKDAG(A3)=7);H3*1,3;"")
 
De formule werkt wel maar is zie dat deze de F en G (pauze) er ook bij optelt.
daar zal de baas niet blij mee zijn :confused:
 

Bijlagen

  • concept.xlsx
    12,2 KB · Weergaven: 19
Dan moet je eerste eens uitleggen welke tijd wel en niet behoort te worden opgeteld in H3.
Pauzetijd moet niet meegteled worden, "Tijd thuis" wel ??
Wat er bij hoort tel je op, wat er niet bij hoort, tel je niet mee.
Ik denk eigenlijk dat je dat zelf wel kunt.
 
Gaat in eerste instantie om pauze tijd aftrekken van tijd IG. Thuis tijd is altijd zonder pauzetijd!!
Denk niet dat het mij lukt maar ik ga het proberen. Is allemaal zoooo lang geleden
 
Ik wil je wel verder helpen, maar geef a.u.b. duidelijk antwoord !
Moet "Tijd thuis"nu wel of niet op de "Tijd IG" in mindering worden gebracht?
 
Helaas nog geen antwoord, daarom maar een antwoord zoals ik denk dat je het wil hebben.
Typ in H3:
Code:
=ALS(ISTEKST(B3);TIJD(8;0;0);C3+(C3<B3)-B3-G3-(G3<F3)+F3)
Typ in I3:
Code:
=ALS(EN(OF(WEEKDAG(A3)=1;WEEKDAG(A3)=7);ISGETAL(B3));H3*1,3;0)
 
Sorry, was even op stap.
Beetje uitleg.
Ik ben gedeeltelijk ziek en werk hierdoor een aantal uur als systeembeheerder op het werk en een aantal uur thuis. Werkgever wil (plots) weten hoeveel uren ik werk. Zowel op het werk als thuis.
Op het werk is het niet zo moeilijk want dat is meestal een aaneengesloten aantal uren met daarin mogelijk een pauze (meestal niet hoor)
Thuis is lastiger. Dit zijn vanwege het ziek zijn geen aan een gesloten uren en vandaar is er thuis geen sprake van een pauze.
Het is voor thuis ook wat lastiger in te vullen omdat ik b.v. soms van 14.00 tot 14.45 even moet stoppen en even later weer van 15.00 tot 16.30verder ga. Eigenlijk zou dit allemaal in aparte kolommen moeten komen?
Ik doe mijn thuiswerk ook regelmatig in de avonden en de weekenden. vandaar de vraag over na 18.00 uur.
Hoop dat mijn toelichting duidelijk is.
 
Belangrijke opmerking vooraf: de eigenschappen van de cellen met tijd staan ingesteld op "Tijd"- 13:30
Dat moet je wijzigen in: "Aangepast" - :mm
Ik begrijp nu dat "Tijd thuis" ook als werktijd worden beschouwd. Als dat juist is,
typ dan in H3:
Code:
=ALS(ISTEKST(B3);TIJD(8;0;0);SOM(C3;(C3<B3);-B3;E3;(E3<D3)-D3-G3-(G3<F3);F3))
typ in I3:
Code:
=ALS(EN(OF(WEEKDAG(A3)=1;WEEKDAG(A3)=7);ISGETAL(B3));H3*1,3;0)
Wat in J3 staat is juist.
 
Correctie voor de formule in I3.
Bij nader inzien denk ik dat daar niet uren + 30% moet komen, maar uren x 30%.
I3 wordt dan:
Code:
=ALS(EN(OF(WEEKDAG(A3)=1;WEEKDAG(A3)=7);ISGETAL(B3));H3*0,3;0)
 
Laatst bewerkt:
Je kan het probleem ook op een iets andere manier aanvliegen.

Zet al jouw data in een tabel. In blad 2 heb ik daar een voorbeeldje van gemaakt. Voor elke actie die je doet maak je een nieuwe regel aan en vul je de gegevens in. Dit is wat meer werk dan de huidige opzet, maar maakt het geheel wel wat overzichtelijk.

Op basis van deze tabel kan je dmv een draaitabel heel eenvoudig overzichten maken.

't is maar een idee.
 

Bijlagen

  • concept rewico (V&A).xlsx
    22 KB · Weergaven: 16
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan