• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Aanpassen formule "Aantal.als"

Status
Niet open voor verdere reacties.

Evelthoven

Gebruiker
Lid geworden
26 sep 2006
Berichten
690
Goedenavond,

In een kolom A heb ik een nummering voor mijn CD's en DVD's die alsvolgt is opgebouwd:
CD 001, CD 002, CD 003, enz. en DVD 001, DVD 002, DVD 003.

Graag wil ik weten hoeveel CD's en DVD's in deze lijst voorkomen en daarom heb ik de volgende formules in twee cellen staan: =AANTAL.ALS(A4:A499;"*DVD*") en
=AANTAL.ALS(A4:A499;"*CD*").

Nu mijn probleem:
Als ik een DVD heb met daarop meerdere titels dan zet ik deze in de lijst met voor elke titel hetzelfde nummer, maar dan telt hij voor elke titel een DVD bij het aantal, terwijl het eigenlijk maar 1 DVD is. Dus bij 3 verschillende titels op 1 DVD telt hij met de formule 3 bij het totaal aantal DVD's, en dit moet 1 zijn.

Kan iemand de formule aanpassen zodat hij uiteindelijk het goede aantal geeft ?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Groeten,
Eric
 
Voor DVD's, als matrixformule:

=MAX(WAARDE(SUBSTITUEREN(A1:A200;"DVD";"")))

Een DBMAX functie zou overigens nog beter zijn.

Wigi
 
Volgens mij doe ik iets fout.
Heb met CTRL+shift+enter de formule ingevoerd als matrix-formule maar dan krijg ik in de cel te zien: #waarde

Wat heb ik niet goed gedaan ?
 
Doe dit in stapjes.

CTRL ingedrukt houden, dan shift indrukken en ingedrukt houden, dan enter indrukken.
 
Komen er accolades aan het begin en einde van de formule in de formulebalk?
 
Ik heb gezien wat eventueel het probleem is.
Kolom A is opgemaakt als tekst.
Dan gaat dit blijkbaar niet. Kan het misschien dan op een andere manier ?
 
Probeer:

=MAX(ALS(ISFOUT(VIND.SPEC("DVD";A1:A200));0;WAARDE(SUBSTITUEREN(A1:A200;"DVD";""))))
 
Neemt niet weg dat het handiger is om in een aparte kolom aan te duiden of het een CD of DVD is (bijvb. een 0 of een 1), en dan enkel nummers te bewaren in de gewone kolom.
 
Neemt niet weg dat het handiger is om in een aparte kolom aan te duiden of het een CD of DVD is (bijvb. een 0 of een 1), en dan enkel nummers te bewaren in de gewone kolom.
Inderdaad, zeker als je er zonder splitsen niet gaat uitkomen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan