• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

aantal.als formule... wat klopt niet?

Status
Niet open voor verdere reacties.

rickgrond

Gebruiker
Lid geworden
30 jun 2014
Berichten
7
Bekijk bijlage probleem aantal.als.xlsm

Bij het invoeren van de cijferlijst van de leerlingen, wordt automatisch berekend of de leerling naar 2TL, 2HAVO of 2KADER moet/kan.
Nu wil ik op het voorblad automatisch uitrekenen hoeveel leerlingen naar welk niveau gaan. Echter, alle uitkomsten komen uit op 31...
Naar mijn idee haalt hij de "tekst" uit de achterliggende formules, waardoor hij op alle betreffende cellen eigenlijk JA antwoordt en dus alle cellen rekent.

Hoe krijg ik dit probleem opgelost?
 
Het is wel handig als je het aantal keren telt dat de waarde kan voorkomen.
De resultaten van de formules zijn bijv '>> 2 TL' en niet '<< 2 TL'

De berekening van de 'verliespunten' kan eenvoudiger:

=IF(F5<5,8;INT((6-(F5-3,3)/0,5))*0,5;"")
 
Laatst bewerkt:
Helaas krijg ik het ook niet door << te vervangen door >>, dan krijg ik als antwoord 95.
Het zijn maar max. 31 scores, dus dat kan niet.
Kun je me anders de formule geven?
 
Voldoet dit niet?

=SUMPRODUCT(--(Rapport1!$A$3:$A$309=data!A7))

en in A7 heb ik dit staan

>> 2 Havo

Ik heb alleen geen idee wat je voor twijfelgevallen hebt, want je hebt in je als formule geen classificatie daarvoor in je Rapport1 tabblad
 

Bijlagen

  • probleem%20aantal.als(1).xlsm
    60,1 KB · Weergaven: 20
Laatst bewerkt:
Wijzig in werkblad Rapport1 de formules in kolom A zodat het resultaat van een formule geen >> bevat, maar bijv alleen '2 TL'.
Het > teken heeft in een aantal.als formule een speciale betekenis.
 
Hartstikke bedankt!

Ik ben er uit... Dacht ik!
Alles werkt bij deze klas perfect, want met die formule is gerekend tot aan leerling 31.
Een andere klas heeft er echter 29. Dan moet ik handmatig het bereik aanpassen bij iedere klas, maar dat wil ik niet.
Bij een groter bereik, bv. bij het voorbeeld tot leerling 32, komt de uitkomst altijd uit op #DEEL/0!
 
Zorg er dan voor dat er geen formules een foutuitkomst genereren in kolom A van het werkblad rapport1.
 
Simpel door

Alsfout( HUIDIGE FORMULE ;"") om de formules in rapport1 te plaatsen
IFERROR in het engels.
 
Alsfout( HUIDIGE FORMULE ;"") dient te zijn

Als.fout( HUIDIGE FORMULE ;"") => met PUNT
 
ah inderdaad, heb een engelse versie dus dat was uit het hoofd niet helemaal goed gegaan
 
hartstikke bedankt allemaal!
alles werkt... Nu alleen nog alles gaan bijwerken :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan