• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

aantal decimalen automatiseren

Status
Niet open voor verdere reacties.

stefano

Gebruiker
Lid geworden
22 mei 2004
Berichten
864
Ik verkrijg verschillende resultaten in kolommen. Het ene resultaat wil ik afronden op 1 cijfer na de komma, het andere op 2 , ...

Ik gebruik de formule afronden maar die formule doet niet wat ik verhoopte.

=afronden(15,1;1) geeft 15,1
=afronden(15,1;2) geeft 15,1 terwijl ik daar 15,10 verwacht
=afronden(15,1;3) geeft 15,1 terwijl ik daar 15,100 verwacht
=afronden(15,1;0) geeft 15,1 terwijl ik daar 15 verwacht

Moet ik een andere formule gebruiken of hoe kan ik dit oplossen ?

dank,

Stefaan
 
Het is mij een raadsel waarom je dat zo zou willen maar via dit zal dat gaan(is wel tekst):

Code:
=VAST(AFRONDEN(15,1;1);3)
 
Of:
Code:
=TEKST(15,1;"0,000")
 
Cobe,

Als we het bv hebben over temperatuur ( koorts) dan spreken we over 37,5 °C en niet over 37 of 38. het cijfer na de komma is van belang.

Het wielrennen wordt gekenmerkt door epogebruik en dergelijke. Wanneer een resultaat voor epo weergegeven wordt dan heeft men het over 0.000000000375 % epo.

Als ik nu alle cijfers zou afronden op 1 cijfer na de komma dan zou ik verkrijgen 37.5 en 0.0
Idem als ik het omgekeerde doe 37.500000000000 en 0.000000000375 waarbij het cijfer voor de temperatuur een ronduit belachelijke waarde heeft.

Hopelijk iets duidelijker. Dank je wel voor de hulp !:thumb:

Stefaan.
 
Gebruik je de functie AFRONDEN om de weergave te wijzigen, of omdat je echt moet rekenen met afgeronde getallen?
Als je de functie AFRONDEN gebruikt, wordt het getal daadwerkelijk afgerond (de nauwkeurigheid) wordt dan in principe minder.
Als je alleen de weergave van een getal in een cel wilt wijzigen, gebruik dan celopmaak.

Als je 15,12345 afrondt op 1 cijfer achter de komma, krijg je 15,1. In een cel met getalopmaak Standaard, wordt dit weergegeven als 15,1. Als je getalopmaak met twee decimalen achter de komma hebt, dan verschijnt er 15,10 en met vier decimalen 15,1000.

Het getal 15,12345 met celopmaak 2 cijfers achter de komma ziet er zo uit op je werkblad: 15,12. Excel rekent echter met alle decimalen.
 
Daan,

De moeilijkheid zit hem in het feit dat vandaag het getal in cel a15 op 1 cijfer na de komma dient weergegeven te worden, morgen mogelijks met 3 cijfers na de komma. Het is dus geen vast gegeven, vandaar dat de vaste celopmaak in a15 vandaag wel juist is, maar morgen totaal niet meer gezien er andere cijfers komen in te staan.

Stefaan
 
Die is afhankelijk van de uitgevoerde analyse:

vochtgehalte 1 dec
eiwitgehalte 1
asgehalte 3
alveograaf 0

Ik exporteer dagelijks een lijst van analyseresultaten die buiten 'norm' vallen. Da's de variërende factor ;)
 
Helpt dit voorbeeld je verder?
 

Bijlagen

  • decimalen.xlsx
    8 KB · Weergaven: 40
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan