Access; Pulldown in formulier afhankelijk van ander veld op hetzelfde formulier.

Status
Niet open voor verdere reacties.

DirkManet

Gebruiker
Lid geworden
14 aug 2014
Berichten
40
Hallo,
ik heb een tabel GEBEURTENIS, waarin gebeurtenissen opgeslagen worden met een datum.
Een gebeurtenis is altijd van een bepaald TYPE. Afhankelijk het type zijn er WAARDES beschikbaar.

TYPETabel
Id TYPE
01 Geboorte
02 Doop
03 Beroep
04 Overlijden
05 Doodsoorzaak

WAARDEtabel
Id TypeId Waarde
01 03 Timmerman
02 03 Boer
03 05 Ongeval
04 05 Ouderdomskwaaltjes


Nu wil ik bij een persoon alle gebeurtenissen opvoeren (in tabelvorm)
Als ik Type geboorte kies, wil ik dat de pulldown van Waarde leeg blijft
Als ik Type Beroep kies, wil ik dat de pulldown van Waarde gevuld wordt met Timmerman en Boer
Als ik Type Doodsoorzaak kies, wil ik dat de pulldown van Waarde gevuld wordt met Ongeval en Ouderdomskwaaltjes.

Ik dacht dit zonder een regel code te doen in de Query builder, maar het lukt me niet.
 
Ik dacht dit zonder een regel code te doen in de Query builder, maar het lukt me niet.
Dat ligt niet aan jou; want niemand is in staat om dat zonder 'een regel code' te maken in de Query builder. Al moet dan wel eerst gevraagd worden wat jij verstaat onder 'een regel code' maken.
Wat heb je ieder geval nodig? In de query die je onder de keuzelijst cboWaarde gebruikt, moet een criterium worden gezet dat de tabel filtert op de betreffende gekozen waarde uit cboType. Dat is niet zo lastig, want dat kun je gewoon opzoeken met de Functie <Opbouwen>. Dus de syntax hoef je niet zelf te bedenken, dat doet Access wel voor je.
Daarmee ben je er echter nog niet. Een formulier is een statisch object. Het wordt geladen met de gegevens die beschikbaar zijn op het moment van laden. Kies je na het openen van het formulier een waarde uit een keuzelijst, dan verandert de status van het formulier. Dat kan echter niet uit zichzelf iets doen, dus je zult een opdracht mee moeten geven. Namelijk de opdracht om cboWaarde te verversen. Dat ziet er dan zo uit:
Code:
Private Sub cboType_Click()
    Me.cboWaarde.Requery
End Sub
Je hebt dus niet alleen 'code' nodig in de query, maar ook nog in het formulier :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan