Access verschillende merken

Status
Niet open voor verdere reacties.

LaurensSeven

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
12 jul 2012
Berichten
4
Voor mijn databank heb ik verschillende merken moeten invoegen. Nu moet ik bij elk merk een bepaald type nr. zetten. Bv: merk makita heeft een boormachine met type nr. 220.
Maak ik best voor elk merk een aparte tabel waarin ik de verschillende type nr. vermeld? Of een tabel type nr. waarin ik telkens het merk en materiaal moet aanduiden en hierachter het type nr. wil invullen? of zijn er nog andere oplossingen?


Wanneer deze type nr. + merken allemaal zijn ingevoegd moet de gebruiker deze een bepaalde plaats kunnen toewijzen in een apart formulier. Hoe kan ik dit formulier laten werken dat wanneer het merk makita gekozen wordt dat alleen de type nr. van dit merk worden getoond?

Mvg LaurensSeven
 
Je tweede oplossing is de beste: een tabel voor de Merken, en een tabel voor de Merken/Types die je koppelt op MerkID. Het kiezen van merken doe je op je formulier via een Keuzelijst (met invoervak), en de keuzelijst types maak je dan afhankelijk van de eerste keuzelijst. Er zijn op het forum verschillende draadjes met voorbeelden te vinden van die techniek.
 
Als je het typenummer niet buiten deze lijst nodig hebt en niet uniek is (ik neem aan dat verschillende merken type 220 kunnen hebben) kun je een aparte tabel gebruiken (oplossing 2). Maar dat is afhankelijk van hoe de rest van je database is opgebouwd. Als de rest van de informatie omvat is een enkele grote tabel heeft het weinig zin om specifiek voor dit onderdeel te splitsen.
 
Bedankt.

Nog 1 vraagje. Ik zit bij het probleem dat ik totaal niet weet als mijn database goed is. Zou u even een kijkje willen nemen en mij zeggen hoe het eruit ziet?
 
Als je het typenummer niet buiten deze lijst nodig hebt en niet uniek is (ik neem aan dat verschillende merken type 220 kunnen hebben) kun je een aparte tabel gebruiken (oplossing 2). Maar dat is afhankelijk van hoe de rest van je database is opgebouwd. Als de rest van de informatie omvat is een enkele grote tabel heeft het weinig zin om specifiek voor dit onderdeel te splitsen.

Ik volg niet helemaal. Het typenummer komt overal terug.

Korte uitleg database alle merken, materialen, type en locaties zijn ingevuld. Dit moet samenkomen in 1 tabel -> materialen. Dus de gebruiker krijgt een nieuw boormachine binnen en moet deze op de juiste locatie zetten + materiaal + het merk + het type.
 
Die oplossing kun je doen, maar er zijn deze vele oplossingen en de "beste" oplossing is dus alleen te geven als je alle scenarios kent.

Een oplossing die bijvoorbeeld veel gebruikt wordt is een unieke interne identificatie van een werktuig. bijv.:

uniek ID <> merk <> type <> opmerkingen

Vervolgens staat in de hoofdlijst bij materiaal / locatie alleen de unieke code en wordt eventueel andere informatie dus uit deze tabel gehaald.

Ook hier zijn variaties op, door bijvoorbeeld een tabel met merken te maken en naar deze tabel verwijzen etc.
 
Laatst bewerkt:
Zonder voorbeeldje wordt het lastig om een blik te werpen. Ik zou zeggen: maak een db met wat dummy records, al is dat wat automerken etc. betreft natuurlijk niet heel erg geheim. De oplossing van wampier snap ik ook niet helemaal; automerken maken verschillende modellen, die vervolgens weer in verschillende uitvoeringen te krijgen zijn. Maar een model hoort uiteraard bij een merk, dus die koppeling moet er altijd zijn. En dat is simpel te maken door een tabel met Merken, en een tabel met Modellen waarin je de modelgegevens zet, en een verwijzing naar het merk. Het maakt daarbij niet uit dat Mazda een type 220 heeft, en Peugeot ook, want dat zijn twee verschillende auto's, dus verschillende records.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan