• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Activiteiten van een andere tabblad ophalen

Status
Niet open voor verdere reacties.

NiekGB

Gebruiker
Lid geworden
24 apr 2012
Berichten
8
Hallo!

Ik ben bezig met een excelbestand te verbeteren voor de penningmeester van onze vereniging.

Ik loop tegen het volgde aan:

Er is een tabblad met allerlei ledenactiviteiten die we gaan doen of gedaan hebben. De leden betalen een deel en onze vereniging betaald een deel. Op het tabblad kan ik netjes zoeken via filter om dezelfde activiteiten bij elkaar te vinden en zo heb ik een overzicht wat de openstaande rekeningen zijn. Er worden namelijk regels toegevoegd op data, niet per categorie.

Op een ander tabblad wil ik de totale kosten berekenen. Wat kost de activiteit, wat hebben de leden tot nu toe betaald, wat staat er nog open en wat zijn de kosten wat de vereniging betaald (inkomsten + nog in te komen inkomsten al meegerekend). Deze kostentabblad moet de verschillende activiteiten 'herkennen' van het tabblad Activiteiten en de daarbij TOTALE inkomsten en nog te komen inkomsten.

Ik heb een voorbeeld bijgevoegd. De betreffende cellen heb ik geel gemaakt en een opmerking toegevoegd.

Vooropgesteld, ik heb geen kaas gegeten van macro's en het moet te kopiëren zijn naar het originele bestand.

Alvast bedankt voor jou/jullie hulp! :thumb:Bekijk bijlage tabelberekening.xlsx
 
Bedenk altijd eerst wat je wil berekenen en ga dan met de opmaak aan de gang.:d

In E13 t/m D14 staat waarschijnlijk het gewenste.
 

Bijlagen

  • tabelberekening1.xlsx
    19,2 KB · Weergaven: 24
Laatst bewerkt:
Hoi VenA,

Bedankt voor deze snelle oplossing! Ik was er zelf nooit op gekomen.

Bedenk altijd eerst wat je wil berekenen en ga dan met de opmaak aan de gang.
Die begrijp ik alleen niet zo heel goed ;)
 
Nog een klein vraagje... Als ik hetzelfde wil doen, maar dan met de gegevens?

In tabblad 'Declaraties' wil ik een totaaloverzicht maken met alle declaraties welke verspreid staan op verschillende tabbladen.
De declaraties hebben uiteraard een opvolgend nummer en staan in kolom A van tabblad 'Declaraties'.
De opbouw van de bladen zijn identiek. Nu is dus de kunst om op tabblad 'Declaraties' de overige kolommen automatisch te laten invullen met de gegevens behorende bij het declaratienummer in kolom A.
Er zal dus gezocht moeten worden in verschillende tabbladen naar bijvoorbeeld declaratienummer d15.001 (welke uniek is en maar 1 maal vermeld zal worden op 1 van de bladen)

Toegevoegd een voorbeeld: Bekijk bijlage Declaraties.xlsx

Alvast bedankt!
 
Met mijn opmerking over de opmaak bedoelde ik dat het vaak het meeste werk is om alles er netjes uit te laten zien. Heb je net je werkblad netjes blijkt de formule niet te kloppen. Heb je de formule werkend, en wil je deze bv doortrekken over meerdere rijen of kolommen, dan loop je de kans dat de hele opmaak weer opnieuw gemaakt moet worden. Of je moet steeds kopiëren en plakken speciaal formules om de opmaak netjes te houden.

Jouw 'kleine vraagje' is ook wel te doen, maar is de omgekeerde wereld. Zet juist alle gegevens in één tabel en dan kan je dmv een draaitabel de gegevens per activiteit overzichtelijk maken. Het zal even wennen zijn voor de penningmeester maar scheelt een hoop heen en weer geklik tussen de verschillende tabjes om gegevens in te voeren.

In Blad1 even een voorbeeldje gemaakt.
 

Bijlagen

  • Declaraties1.xlsx
    18,9 KB · Weergaven: 22
Heb je de formule werkend, en wil je deze bv doortrekken over meerdere rijen of kolommen, dan loop je de kans dat de hele opmaak weer opnieuw gemaakt moet worden. Of je moet steeds kopiëren en plakken speciaal formules om de opmaak netjes te houden.

Daar is rechtsonder bij het doorvoeren het vierkantje voor; Doorvoeren zonder opmaak.
 
Laatst bewerkt:
Excel 2007:
Officeknop → Opties voor Excel → Geavanceerd → Knoppen voor plakopties weergeven. ;)
 
VenA, bedankt voor uw antwoord. Echter kan ik hiermee niet werken. Vanuit het tabel met overzicht moeten de betalingen van bank en kas gescheiden zijn omdat dit weer doorberekend wordt in een ander tabblad (transacties)

Zal ik anders het gehele document even sturen? Het is een lekker complex ding, maar werkt wel voortreffelijk. Wat ik nu alleen nog wil doen is automatisering doorvoeren dat er op bepaalde tabbladen overzichten ontstaan (zoals alle declaraties op volgnummer)
 
Dan pas je toch het blad transacties aan:d

Het is altijd lastig om iets wat goed werkt maar eigenlijk 'niet goed' in elkaar steekt opnieuw op te zetten. (Zelf ook nog genoeg bestandjes die 'even' anders moeten maar ondertussen een 'tijdelijke' oplossing krijgen.)

Je kan werken met verikaal zoeken. Maar je krijgt dan een constructie van als niet gevonden op Blad1 dan als niet gevonden op Blad2 dan etc. En bij iedere activiteit, dus nieuwe tab, zal je de formule weer aan moeten passen. Dus gebruik een tabel voor de gegevensinvoer. ;)

Als je enige kennis hebt van VBA dan kan je het volgende proberen.

Code:
Sub VenA()
With Sheets("Declaraties")
    For j = 9 To .Cells(.Rows.Count, 1).End(xlUp).Row
        On Error Resume Next
        For Each sh In Sheets
            If sh.Name <> "Declaraties" Then
                .Cells(j, 2).Resize(, 7) = sh.Cells(Application.Match(.Cells(j, 1), sh.Cells(1, 1).Resize(sh.Cells(sh.Rows.Count, 1).End(xlUp).Row), 0), 2).Resize(, 7).Value
            End If
        Next sh
    Next j
End With
End Sub
 

Bijlagen

  • Declaraties.xlsb
    20,2 KB · Weergaven: 19
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan