ADO Connection Record toevoegen in meerdere tabellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

harolda1980

Gebruiker
Lid geworden
7 aug 2007
Berichten
488
Ik wil een nieuw artikel toevoegen. Voor het invoeren controleer ik of het merk en de bij behorende fabrikant bestaat.

Wanneer dit niet het geval is moet als eerste aangemaakt worden:


  1. Fabrikant
  2. Merk
  3. Artikel
Hoe maak ik deze achterelkaar aan op een nette manier? Waarbij het artikel gelinkt is aan het merk en het merk aan de fabrikant.
 
Als het goed is heb je een tabel met fabrikanten.
Als je nu de gegevens die je wilt inlezen in een importtabel stopt en van daaruit de rest van de tabellen vult, dan hoef je niet ingewikkeld te doen met connecties en recordsets. Je kan dan alles oplossen met een paar snelle overzichtelijke queries.

HTH:D
 
Klopt alleen daarin staan alleen alle gegevens over de fabrikant. In een losse tabel staan de merken die gekoppeld zijn aan een fabrikant. En zo ook met een artikelen die gekoppeld zijn aan merken.


Hoe bedoel je een import tabel?
 
zo te lezen is je database genormaliseerd. met een import tabel bedoel ik dat je je gegevens (spreadsheet, of csv bestand) inleest in een tabel. dat is dan je import tabel. eenmaal in access kan je met queries alle bewerkingen uitvoeren op je data die je maar wilt.

zo is het erg eenvoudig om vanuit die import tabel alle missende fabrikanten in de fabrikant tabel toe te voegen.
[sql]insert into fabrikant (naam, adres)
select fabnaam, fabadres
from importtabel where naam not in (select naam from fabrikant)[/sql]HTH:D
 
Ja die code kan ik in mijn VBA zetten. maar wat als ik van de fabrikant een merk wil toevoegen. Wat is dan de aansluitende code. aansluitend eerder een code die de efficiëntie verhoogd!
 
In een losse tabel staan de merken die gekoppeld zijn aan een fabrikant. En zo ook met een artikelen die gekoppeld zijn aan merken.
In die losse tabel neem je een nieuw merk op en die koppel je aan een fabrikant zoals je al eerder hebt gedaan.
 
Klopt het dat je die koppeling legt door in de tabel van een merk het ID van de fabrikant in te vullen?
 
Dat klopt. Als je de lookup waarden invult in de losse tabel dan krijg je in een combobox de tejsten te zien alhoewel het Id wordt opgeslagen. Erg handig.
 
Oke.. Dan zit ik daar goed.. Dus als ik een fabrikant aanmaak en ik dan direct het ID wil opslaan om vervolgens een merk aan te maken zit ik goed.

Maar heb jij dan nog een idee hoe je tijdens het aanmaken van de fabrikant het ID op haalt(meenemen) om die te gebruiken bij het merk.
 
Je moet niet alles tegelijk willen doen. Eerst een fabrikant aanmaken en daarna een Merk. Dan haal je de fabrikantId op en gebruik je die voor het merk.
 
Ik ga het eens proberen en zal dan de gebruikte code hier een publiceren en ben benieuwd naar je reactie!
 
Kan je die code dan gelijk in een voorbeeld applicatie gieten, voor het geval het nog niet opgelost is dan praat dat een stuk makkelijker.

succes!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan