Advies over samgesteld systeem

Status
Niet open voor verdere reacties.

brietje95

Gebruiker
Lid geworden
7 aug 2008
Berichten
14
Hallo Allemaal,

Ik ben pas 13 jaar, maar kan (om het zo maar even te zeggen) erg goed overweg met computers. Nou wil ik binnnenkort zelf een systeem bouwen. Ter vervanging van mijn huidige niet al te snelle systeem (oude server van mijn vaders werk): Intel Xeon 2,4 ghz, 512 mb ram, 36 gb harddisk, nvidia RIVA TNT2 Model 64 (32 mb pci) en een dvd-rom drive en dvd+/-rw drive.
Monitor, toetsenbord, muis, speakers, dvd-rom drive en dvd+/-rw drive zet ik gewoon over die hoef ik dus niet aan te schaffen. De bedoeling van het systeem is om er gewoon mee te kunnen internetten, muziek luisteren, niet hele zware games op te spelen, en misschien videobewerking maar daarvoor is geen ontzettend krachtige pc nodig.

Mijn budget is zeer beperkt max. €300

Setup die ik heb bedacht:
attachment.php


Kritiek, suggesties alles is welkom!

Alvast bedankt!!

edit: Oeps ik zie dat er een typfout in de titel staat :$ zou een van de moderators dit willen aanpassen?
 

Bijlagen

  • setup.JPG
    setup.JPG
    40,5 KB · Weergaven: 96
Laatst bewerkt:
Hoi,

lijkt me een prima (basis) systeem.
Voldoende geheugen; voldoende Wattage....leuke prijs:)
Mis nog een DVD player/brander maar dat zijn de kosten niet.
Zou er voor gaan.

Suc6.
 
oké bedankt voor je reactie! die dvd player en brander zet ik over dat stond ook al in de topic start. ik denk er nog even over na en wacht nog op evt. volgende reacties.
 
mooi systeem voor dat geld en goed voorbereide post!

Tja... maar dan advies...
De recom-voeding: volgens mij staat recom niet zo goed bekend. Een goede voeding van 30 euro gaat moeilijk worden.
Maar misschien is de kast incl 400W voeding iets:
http://tweakers.net/pricewatch/165873/aopen-qf50g-grijs-zwart.html
Aopen levert goede spullen.

En tja.. verwacht geen wonderen van die videokaart. Verwacht er feitelijk niets van.
Een 3450 is trouwens net iets minder slecht dan die 8400GS. Maar ik zou ietswat doorsparen en gelijk een iets betere kaart kopen. Hier heb je niets aan (zeker als je wat spellen wilt spelen).
 
Ik had juist gekeken naar die recom omdat de grote broer van deze voeding uit de hardware.info test redelijk goed uit kwam, itt aopen die er bekaaid vanaf kwam.
zie hier: http://www.hardware.info/nl-NL/articles/amdnZmpoZGma/Voedingen_megatest_50x_400W1200W/22
Wat zou ik dan met de voeding moeten? Is het verstandig om toch aopen te nemen?

wat betreft de videokaart, ik had een aantal reviews gezocht van de versie met 256 mb en die waren juist zeer lovend. Met de 8400GS kun je dus niet goed games spelen? Als ik een van die van de links dan kom ik wel hoger uit... Dit zal ik dan nog even moeten overwegen. Welke videokaart in dezelfde prijsklasse als de 8400 wordt het best ondersteund door spellen?

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Ik had juist gekeken naar die recom omdat de grote broer van deze voeding uit de hardware.info test redelijk goed uit kwam, itt aopen die er bekaaid vanaf kwam.
zie hier: http://www.hardware.info/nl-NL/articles/amdnZmpoZGma/Voedingen_megatest_50x_400W1200W/22
Wat zou ik dan met de voeding moeten? Is het verstandig om toch aopen te nemen?
Ik ken het merk niet echt goed.
Dus ik had even gegoogled naar wat andere mensen ervan vinden. En ik las toevallig een negatief bericht.
Als ik verder zoek dan zie ik dat men gematigd positief is.
Het is geen A-merk, maar zover ik kan zien wel een redelijk goed b-merk.
Het zit dus tussen de Coolermaster en de Sweex in...
Beter dan een sweex, maar slechter dan een Coolermaster.

Maar ik vind Aopen ook zo goed niet (meer). Dus ik denk dat je de gok wel kunt nemen.
Of iemand anders moet er anders over denken....

http://www.hardware.info/forum/showthread.php?t=158319&highlight=recom
Negatief
http://gathering.tweakers.net/forum...data[filter_keywords]=recom&data[boolean]=AND
Gematigd positief.


wat betreft de videokaart, ik had een aantal reviews gezocht van de versie met 256 mb en die waren juist zeer lovend. Met de 8400GS kun je dus niet goed games spelen? Als ik een van die van de links dan kom ik wel hoger uit... Dit zal ik dan nog even moeten overwegen. Welke videokaart in dezelfde prijsklasse als de 8400 wordt het best ondersteund door spellen?

Alvast bedankt!
Eigenlijk zijn ze geen van allen echt geschikt. Je zult meer in de prijsklasse van 50 euro moeten gaan zitten, om een aardige kaart te vinden (zie mijn links). En dan nog moet je niet te zware spellen gaan spelen.
Is een 2e hands geen optie?

Ik weet verder niet welke spellen je wilt gaan spelen en of je bijv een 15 inch scherm hebt, of een 22 inch (bij wijze van..)
 
Oké de voeding wordt dan gewoon een recom, maar door die review van de recom 450w gelezen te hebben begin ik nu te twijfelen of ik voor €31,50 de recom 550w moet nemen of voor €26 de 450w.

De videokaart ben ik nog niet echt over uit, uit de reviews die ik had gevonden bleek dat je er redelijk spellen mee kan doen, maar in principe speel ik bijna geen spellen vooral mijn broertje en omdat hij ook deze pc gaat gebruiken is een redelijke kaart nodig.
Maar ik neem aan dat de 8800GS beter is dan de kaart die nu in een andere pc zit Nvidia Geforce mx440 (64 mb) :rolleyes:

Toen ik naar videokaarten aan het kijken was zag ik dat veel een pci-e x16 slot nodig hebben. Dus heb ik even gekeken wat het prijsverschil met die moederborden is. Nou vond ik deze: ASRock ALiveNF5SLI-1394 nForce 560 SLI, GLAN Hier zitten een hoop extra's op glan, pci-e 16x pci-e 8x en firewire wat die msi niet heeft.en deze kost maar 4,50 extra. Deze doen?

En dan deze: Asus Videokaart PCI-e Radeon HD3450 512MB DVI/HDTV €34,00 videokaart?
of deze? MSI Videokaart PCI-e Radeon HD3650 256MB DDR2 DVI/HDMI €35,50
Gelijk nog een vraag: Als de videokaart een dvi-i aansluiting heeft en de monitor een dvi-d kan het dan gewoon aangesloten worden? Omdat dvi-i zowel analoog als digitaal bevat en dvi-d alleen digitaal, wordt dan alleen het digitale signaal gebruikt en werkt het toch?

Alvast heel erg bedankt!!!!!
 
Oké de voeding wordt dan gewoon een recom, maar door die review van de recom 450w gelezen te hebben begin ik nu te twijfelen of ik voor €31,50 de recom 550w moet nemen of voor €26 de 450w.

De videokaart ben ik nog niet echt over uit, uit de reviews die ik had gevonden bleek dat je er redelijk spellen mee kan doen, maar in principe speel ik bijna geen spellen vooral mijn broertje en omdat hij ook deze pc gaat gebruiken is een redelijke kaart nodig.
Maar ik neem aan dat de 8800GS beter is dan de kaart die nu in een andere pc zit Nvidia Geforce mx440 (64 mb) :rolleyes:

Toen ik naar videokaarten aan het kijken was zag ik dat veel een pci-e x16 slot nodig hebben. Dus heb ik even gekeken wat het prijsverschil met die moederborden is. Nou vond ik deze: ASRock ALiveNF5SLI-1394 nForce 560 SLI, GLAN Hier zitten een hoop extra's op glan, pci-e 16x pci-e 8x en firewire wat die msi niet heeft.en deze kost maar 4,50 extra. Deze doen?
Ik zou gewoon bij die msi blijven. Asrock is het budget-merk van Asus. Dus wat minder sterk etc.
Anderzijds heeft het natuurlijk wel een boel extra's.
Een SLI-moederbord heeft alleen zin met een Nvidia-videokaart.
Als je een AMD-kaart neemt, dan kan je beter naar crossfire-moederborden (CF-moederborden).
Maar ik denk niet dat dit nut heeft met goedkope videokaarten.

En dan deze: Asus Videokaart PCI-e Radeon HD3450 512MB DVI/HDTV €34,00 videokaart?
of deze? MSI Videokaart PCI-e Radeon HD3650 256MB DDR2 DVI/HDMI €35,50
Gelijk nog een vraag: Als de videokaart een dvi-i aansluiting heeft en de monitor een dvi-d kan het dan gewoon aangesloten worden? Omdat dvi-i zowel analoog als digitaal bevat en dvi-d alleen digitaal, wordt dan alleen het digitale signaal gebruikt en werkt het toch?

Alvast heel erg bedankt!!!!!
http://www.bouweenpc.nl/nieuws/808
3650 is dus beter dan de lowend 3450.

Ik heb trouwens respect voor je kennis. Zelfs niet alleen voor je leeftijd, maar gewoon standaard: Dat van die dvi-i zullen echt weinig mensen opvallen. Ik moest ook nog ff zoeken:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/362832
 
In een andere pc hier zit op dit moment ook een asrock moederbord. Dus ik ken het merk en weet idd ook dat het een budgetmerk is, maar dat het van asus is wist ik niet... Is er dan echt een heel groot verschil in kwaliteit tussen msi en asrock? Als ik die asrock beter niet kan nemen, dan is het volgende atx bord met firewire de Gigabyte GA-M56S-S3 nForce 560, SATA2 RAID. en deze kost €53,50 en is dus €10,50 duurder dan de msi. itt de asrock die €4,50 duurder is dan de msi. Is de kwaliteit van Gigabyte een stuk beter?

Dat SLI geen zin heeft zonder videokaart van nvidia weet ik maar waarschijnlijk zal ik de SLI feature dan sowieso niet gebruiken.

Is de 3650 goed om spellen mee te spelen? Degene die ik namelijk had gezien (MSI Videokaart PCI-e Radeon HD3650 256MB DDR2 DVI/HDMI €35,50) was namelijk de enige met de 3650 chip die zo goedkoop was, de rest was €45 of hoger.

Oeps ik kijk net en zie dat het msi bord WEL een pci-e x16 slot heeft, itt wat er op de site van de webwinkel staat. Dus alleen glan en firewire maken het asrock bord aantrekkelijker.

Alvast bedankt!!
 
In een andere pc hier zit op dit moment ook een asrock moederbord. Dus ik ken het merk en weet idd ook dat het een budgetmerk is, maar dat het van asus is wist ik niet... Is er dan echt een heel groot verschil in kwaliteit tussen msi en asrock? Als ik die asrock beter niet kan nemen, dan is het volgende atx bord met firewire de Gigabyte GA-M56S-S3 nForce 560, SATA2 RAID. en deze kost €53,50 en is dus €10,50 duurder dan de msi. itt de asrock die €4,50 duurder is dan de msi. Is de kwaliteit van Gigabyte een stuk beter?
Asus, Gigabyte zijn absoluut A-merken.
MSI ook wel geloof ik, alleen vind ik ze wat minder (en volgens mij ik niet alleen)

Asrock is op zich niet slecht. Ze zijn niet goed te overclocken. Je moet wat voorzichtiger zijn met inbouwen (minder sterk). Je hebt kans dat je moederbord over een paar jaar problemen gaat geven. Maar ja.. je bent nu 13. Over een paar jaar heb je vast betere manieren om aan geld te komen...
En ik weet dat andere mensen adviseren om dergelijke pc's niet 24uur per dag aan te laten.
Als dat ook niet de bedoeling is, dan kan je best een asrock nemen.

Dat SLI geen zin heeft zonder videokaart van nvidia weet ik maar waarschijnlijk zal ik de SLI feature dan sowieso niet gebruiken.
Dat is logisch :)

Is de 3650 goed om spellen mee te spelen? Degene die ik namelijk had gezien (MSI Videokaart PCI-e Radeon HD3650 256MB DDR2 DVI/HDMI €35,50) was namelijk de enige met de 3650 chip die zo goedkoop was, de rest was €45 of hoger.

Oeps ik kijk net en zie dat het msi bord WEL een pci-e x16 slot heeft, itt wat er op de site van de webwinkel staat. Dus alleen glan en firewire maken het asrock bord aantrekkelijker.

Alvast bedankt!!
Ik zal ook eens kijken wat een leuk moederbord is qua functies. Ga je firewire gebruiken?
Ik heb namelijk al tijden moederborden met firewire en heb de poort nog nooit gebruikt...
 
Oeps met dat sli bedoelde ik dat ik ook al had ik een geschikte nvidia kaart dat ik het nog niet zou gebruiken omdat ik geen 2 kaarten nodig heb.

Overclocken ga ik sowieso niet doen...
En de pc laat ik niet 24 uur per dag aan, en het moederbord van asrock dat nu in de andere computer zit bevalt goed, en is zeker 5 jaar oud. Soms wat foutmeldingen maar ik weet dat het aan het geheugen zelf ligt, maar het valt reuze mee dus ik laat het er lekker in zitten :p

Wat betreft firewire, ik denk wel dat ik het zal gaan gebruiken, heb al een aantal keer overwogen om een losse firewire kaart te kopen maar in de huidige computer is dat nogal moeilijk omdat de pci sloten 3,3 v zijn, dus maar niet gedaan. Vanwege veel problemen die ik bij andere mensen heb gezien met een losse fw kaart, is het misschien handig om het onboard te hebben.

De kans is groot dat het de asrock wordt maar ik weet het nog niet zeker.

O, en ik weet niet of ik het mag zeggen, maar ik ben van plan om alle spullen bij 4launch te kopen, en daar was het eerst volgende atx board met firewire die van gigabyte.

En nog een vraagje, hoe is de 3650 als kaart? Een stuk beter dan de 8400GS?

Alvast bedankt!
 
Hier zie je het verschil tussen een 3650 met 1 gig DDR2 en 512MB DDR3:
http://www.tweaktown.com/reviews/1401/9/diamond_radeon_hd_3650_1gb_graphics_card/index.html
De DDR2-versie is ongeveer 20-30% trager in spellen dan de de DDR3-versie.

http://www.4launch.nl/shop/#p-4-productid-048275
Dit is dus de versie met 256MB ddr2

http://www.4launch.nl/shop/#p-4-productid-046693
De versie met 256MB DDR3.

De 1e is 30 procent slechter en ook zoiets goedkoper :cool:
Dus goed in verhouding.

http://www.4launch.nl/shop/#p-4-productid-029679
Is beter dan de DDR3-versie van de 3650. En is net zo duur...


Dus eindadvies over videokaarten:
Die 3650 (DDR2) is een stuk beter dan de 8400GS.
Heb je nog wat geld over, dan kan je beter de DDR3-versie nemen, of de 8600GT.
Hoe de 8500GT met ddr2 zich verhoudt tegenover de 3650 DDR2 weet ik niet.
 
In een andere pc hier zit op dit moment ook een asrock moederbord. Dus ik ken het merk en weet idd ook dat het een budgetmerk is, maar dat het van asus is wist ik niet... Is er dan echt een heel groot verschil in kwaliteit tussen msi en asrock? Als ik die asrock beter niet kan nemen, dan is het volgende atx bord met firewire de Gigabyte GA-M56S-S3 nForce 560, SATA2 RAID. en deze kost €53,50 en is dus €10,50 duurder dan de msi. itt de asrock die €4,50 duurder is dan de msi. Is de kwaliteit van Gigabyte een stuk beter?

Dat SLI geen zin heeft zonder videokaart van nvidia weet ik maar waarschijnlijk zal ik de SLI feature dan sowieso niet gebruiken.

Is de 3650 goed om spellen mee te spelen? Degene die ik namelijk had gezien (MSI Videokaart PCI-e Radeon HD3650 256MB DDR2 DVI/HDMI €35,50) was namelijk de enige met de 3650 chip die zo goedkoop was, de rest was €45 of hoger.

Oeps ik kijk net en zie dat het msi bord WEL een pci-e x16 slot heeft, itt wat er op de site van de webwinkel staat. Dus alleen glan en firewire maken het asrock bord aantrekkelijker.

Alvast bedankt!!

En deze?
http://www.4launch.nl/shop/product/035138/msi-k9agm3-fd-690g--sata2-raid--glan/tweakers
dat is dus deze:
http://tweakers.net/pricewatch/160949/msi-k9agm3-fd.html

Dit zijn de specs:
http://global.msi.com.tw/index.php?...o=1240&maincat_no=1&cat2_no=171&cat3_no=#menu
 
Laatst bewerkt:
Dat moederbord (K9AGM3-FD) heeft geen firewire de K9AGM3-FIH wél. Het zal wel verkeerd in de pricewatch staan, want ook bij 4launch staat geen firewire vermeld. Ik had net nog gekeken bij 4launch naar mATX borden want daar had ik niet naar gekeken omdat ik eigenlijk gewoon ATX wil. Het grote nadeel van mATX vind ik dat er minder op het bord past en er dus minder pci(-e) sloten opzitten.

Het wordt denk ik de Gigabyte of ASrock, daar deze toch meer functionaliteit hebben dan de msi, en gewoon ATX zijn en dus meer PCI sloten hebben.

Qua videokaart denk ik dat het de 3650 wordt. Ik kan de kaart altijd nog upgraden en ik denk dat ik hier genoeg aan heb, omdat eerst altijd een nvidia geforce4 mx440 64 mb werd gebruikt.

Ik denk er nog over na, en zoek nog wat dingen op.
Bedankt tot zover!!!!!!

p.s. Ik zie dat de specificaties bij 4launch lang niet altijd kloppen, er staat bijv. dat de gigabyte geen phenom support heeft maar dat is wel. Zo zijn er nog meer dingen.
 
Dat moederbord (K9AGM3-FD) heeft geen firewire de K9AGM3-FIH wél. Het zal wel verkeerd in de pricewatch staan, want ook bij 4launch staat geen firewire vermeld. Ik had net nog gekeken bij 4launch naar mATX borden want daar had ik niet naar gekeken omdat ik eigenlijk gewoon ATX wil. Het grote nadeel van mATX vind ik dat er minder op het bord past en er dus minder pci(-e) sloten opzitten.

Het wordt denk ik de Gigabyte of ASrock, daar deze toch meer functionaliteit hebben dan de msi, en gewoon ATX zijn en dus meer PCI sloten hebben.

Qua videokaart denk ik dat het de 3650 wordt. Ik kan de kaart altijd nog upgraden en ik denk dat ik hier genoeg aan heb, omdat eerst altijd een nvidia geforce4 mx440 64 mb werd gebruikt.

Ik denk er nog over na, en zoek nog wat dingen op.
Bedankt tot zover!!!!!!

p.s. Ik zie dat de specificaties bij 4launch lang niet altijd kloppen, er staat bijv. dat de gigabyte geen phenom support heeft maar dat is wel. Zo zijn er nog meer dingen.
1394 ports (Rear) 1 (Optional)
Het staat toch echt in de specs.
Wat me alleen niet duidelijk is is of de aansluiting zelf erbij zit.
Overal staat optional bij, maar het zit volgens het boekje wel op het backpanel.
(lees de manual maar: blz 2-9.)
 
Volgens de site van MSI heeft de K9AGM3-FD geen firewire en de K9AGM3-FIH wel. Het staat idd op de specs pagina maar die pagina is voor allebei de borden en de manual volgens mij ook... Ik zag het hieraan:

• K9AGM3-FD
[Onboard GbE LAN, DVI]

• K9AGM3-FIH
[Onboard GbE LAN, IEEE1394, HDMI]

Staat in het rood rechts boven op de specs pagina.

Maar goed...
 
p.s. Ik zie dat de specificaties bij 4launch lang niet altijd kloppen, er staat bijv. dat de gigabyte geen phenom support heeft maar dat is wel. Zo zijn er nog meer dingen.
Dat staat er omdat er eene bios update moet worden uitgevoerd voordat het zo werkt.
 
Dat staat er omdat er eene bios update moet worden uitgevoerd voordat het zo werkt.

Hier staat niks over op de site van gigabyte zover als ik gauw zag, maar dat terzijde.

Ik twijfel tussen de ASrock of de Gigabyte, het voordeel van de Gigabyte is dat er een pci en een pci-e slot meer is dan bij de asrock (ik tel de x8 sloten van de arcok niet mee want die kun je alleen gebruiken voor sli) en bij gigabyte worden er wél 2 sata kabels meegeleverd en bij asrock geen. Dus als ik de asrock zou kiezen moet ik er nog een sata kabel bij kopen á 3,50 dus dan is het prijsverschil tussen de asrock en gigabyte geen €6 meer maar €2,50. Dus ik denk dat het de gigabyte wordt, toch meer kwaliteit en functies.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan