• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Aflopende getallenreeks loopt door ipv tot 0

Status
Niet open voor verdere reacties.

sverre

Gebruiker
Lid geworden
27 jul 2008
Berichten
10
Ik heb een opdracht waarbij je jaarlijkse kosten moet uitrekenen mbt een hypotheek. Echter is de termijn hiervan variabel: iemand kiest zelf of hij bedrag X in bijvoorbeeld 10 of 30 jaar wil aflossen. Ik wil daarom graag in mijn overzicht hebben dat het aflossen stopt zodra de restschuld 0 is. Helaas loopt hij steeds door omdat ik een automatische verschillen-formule heb ingevoerd.

Hoe krijg ik het voor elkaar om een lijst van 10 jaar gegenereerd te krijgen of juist van 30 jaar, obv wat de persoon zelf invult qua gewenste looptijd?

Bijgevoegd een testtabel met tabblad Invoerenberekening.

Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • testtabel.xls
    151,5 KB · Weergaven: 68
Is dit de bedoeling?
 

Bijlagen

  • Kopie van testtabel.xls
    152 KB · Weergaven: 68
Ja super! Alleen snap ik nu niet precies hoe ik dat bij het lineaire en banksparen moet doen..
Bij lineair moet hij stoppen als de totale aflossing (C93 en verder) gelijk is aan 80.800 (cel E11)
Bij Banksparen moet de inleg 100% worden obv die 62.821 (cel D125)
Zou je me willen laten zien hoe dat gedaan moet worden? Dankjewel alvast!!
 
Laatst bewerkt:
Dit is wel een andere vraag.
Ik ben zelf geen bankier en weet dus niet wat de uiteindelijke resultaat moet zijn.
Kan je even wat meer uitleg geven wat er juist moet gebeuren?
 
Hoi Plongske, eigenlijk moet overal hetzelfde gebeuren: zodra het bedrag 'vervult' is, moet overal 0 verschijnen.
Alleen de weg er naartoe is anders, dwz de stappen (lineair is steeds 4.040 eraf, terwijl bij die anuiteiten het steeds veranderd).
Hopelijk snap je zo wat ik bedoel.

Ik heb bij de lineaire nu al de kolom Rente en Restschuld goed aangepast, alleen welke formule dien ik in te voeren in de kolom Aflossing?
 
Laatst bewerkt:
Kijk in Excel eens bij de financële funkties/formules.
Voor dit soort berekeningen zijn spreadsheets in den beginne juist ontwikkeld.
 
Voor lineair wist ik wat er moest gebeuren (maar dit had je er achteraf nog bijgeplaatst). Toen ik het bericht las was er enkel maar sprake van het banksparen en daar weet ik niet wat er juist moet gebeuren.(zie op iedere regel dezelfde getallen staan).
Hierbij de lineaire reeds aangepast
 

Bijlagen

  • Kopie van testtabel 1.xls
    148 KB · Weergaven: 66
@snb Bedankt voor de reactie, maar dat heb ik al geprobeerd. Dat is me niet gelukt en om die reden open ik nu hier een topic.

@plongske, super bedankt!
----

Indien iemand anders hier mij mee kan helpen dan hoor ik dat graag. Ik zal tot die tijd deze vraag nog even open laten.
 
Laatst bewerkt:
Nog even het grafisch verloop aangepakt.
Rest nu nog enkel het banksparen
 

Bijlagen

  • Kopie van testtabel 2.xls
    149,5 KB · Weergaven: 71
Dank plongske!

Ik zit nu met nog 2 problemen:
- het 'banksparen-gedeelte': deze moet stoppen vanaf het jaar dat de 62.821 bereikt is.
- hoe kan ik een grafiek zo instellen dat hij automatisch stopt zodra de X as 0 wordt?
momenteel heb ik hiervoor de kolom 'jaar' gebruikt, maar is het ook mogelijk dat hij dit berekend op de hoeveelheid getallen ofzo? (dus bij 20 jaren aflossen = 20 getallen = grafiek stopt bij X is 20)
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan