• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Afronden naar beneden via celeigenschappen -> aangepast

Status
Niet open voor verdere reacties.

Timleenders

Gebruiker
Lid geworden
14 jun 2006
Berichten
31
Beste,

Ik zit met een op het oog eenvoudig op te lossen probleem, maar ik kom er niet uit.

Ik wil een groep getallen afronden naar beneden op hele getallen. Bijvoorbeeld: 1,67 wordt afgerond naar 1, 3,78 wordt afgerond naar 3 enz.

Nou is hier een formule voor die ik ook heb gevonden in dit geval ROUNDDOWN, maar ik kan vanwege de aard van de celinhoud dit niet middels deze formule aanpassen.

Nou wil ik dit dus doen via celeigenschappen -> aangepast (custom in mijn geval). Maar nu weet ik dus niet hoe de notatie hiervoor is. Het moet iets in de geest van #.##0_-;#.##0-worden, maar op deze manier wordt het getal naar boven afgerond.

Heeft iemand voor mij de juiste notatie om dit te bewerkstelligen?

Alvast zeer bedankt!
 
Nou is hier een formule voor die ik ook heb gevonden in dit geval ROUNDDOWN, maar ik kan vanwege de aard van de celinhoud dit niet middels deze formule aanpassen.
Waarom niet de functie ROUNDDOWN in de formule verwerken?

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Dit lukt niet vanwege de aard van de celinhoud (is al een formule) en vanwege het feit dat ik dan handmatig de hele getallenset moet aanpassen.

Althans, ik kom er niet uit hoe ik dit in één keer voor alle cellen aan kan passen.
 
Hoi,

Significantie 1 (één):

=ROUNDDOWN(4+5,67;1)

Waarbij je in jou geval de optelling in het voorbeeld vervangt door je formule
 
Hmmm, dit lukt idd prima, maar ik moet nu alles handmatig aanpassen. Is er geen manier om dit ineens voor alle cellen te doen?
 
In een macro:

Code:
Sub afronden()
Dim rBereik As Range
    For Each rBereik In Range("B3:B5")
        rBereik.Value = "=ROUNDDOWN(" & Mid(rBereik.Formula, 2) & ",0)"
    Next
End Sub

Bovenstaande macro past de formules voor het bereik B3 t/m B5 aan.
Bijv.:
=Sum("A1:A5")

...wordt dan...

=ROUNDDOWN(Sum("A1:A5");0)

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Beste,

Ik zit met een op het oog eenvoudig op te lossen probleem, maar ik kom er niet uit.

Ik wil een groep getallen afronden naar beneden op hele getallen. Bijvoorbeeld: 1,67 wordt afgerond naar 1, 3,78 wordt afgerond naar 3 enz.

Nou is hier een formule voor die ik ook heb gevonden in dit geval ROUNDDOWN, maar ik kan vanwege de aard van de celinhoud dit niet middels deze formule aanpassen.

Nou wil ik dit dus doen via celeigenschappen -> aangepast (custom in mijn geval). Maar nu weet ik dus niet hoe de notatie hiervoor is. Het moet iets in de geest van #.##0_-;#.##0-worden, maar op deze manier wordt het getal naar boven afgerond.

Heeft iemand voor mij de juiste notatie om dit te bewerkstelligen?

Alvast zeer bedankt!

Ter info:
Een celopmaak verandert alleen het visuele aspect. Berekeningen die gebruik maken van de celinhoud gaan uit van werkelijke waarde en niet van de zichtbare (hier: niet afgeronde getallen)
Succes, Ton
 
Ter info:
Een celopmaak verandert alleen het visuele aspect. Berekeningen die gebruik maken van de celinhoud gaan uit van werkelijke waarde en niet van de zichtbare (hier: niet afgeronde getallen)
Succes, Ton

Anton! Waar jij het over hebt wil ik graag gebruik van maken.

Ik heb een lijst van leeftijden. Ze moeten weergeven worden alsof ze naar beneden zijn afgerond (23,879 wordt 23).
Maar van deze leeftijden moet een gemiddelde waarde uitgerekend worden, hierbij moet gebruik worden gemaakt van het onafgeronde getal 23,879.

Hoe krijg ik het voor elkaar dat alleen de visuele weergave van de cel naar beneden wordt afgerond?
 
Als je de leeftijd berekent met
Code:
=AFRONDEN.BENEDEN((VANDAAG()-A2)/365,25;1)
dan krijg je een heel getal. Dat bereik je ook met
Code:
=DATUMVERSCHIL(A2;VANDAAG();"y")
In A2 staat de geboortedatum. De laatste formule wijzigt de leeftijd pas op de verjaardag.
 
Anton! Waar jij het over hebt wil ik graag gebruik van maken.

Ik heb een lijst van leeftijden. Ze moeten weergeven worden alsof ze naar beneden zijn afgerond (23,879 wordt 23).
Maar van deze leeftijden moet een gemiddelde waarde uitgerekend worden, hierbij moet gebruik worden gemaakt van het onafgeronde getal 23,879.

Hoe krijg ik het voor elkaar dat alleen de visuele weergave van de cel naar beneden wordt afgerond?

Hankieh,
OK. Ik neem aan dat de lijst met leeftijden een dynamische is, er kunnen toevoegingen en verwijdering komen.
De voor mij voor de hand liggende en simpele oplossing is het scheiden van de leeftijdreeksen in 2 kolommen. De ene met de niet afgeronde leeftijden en de andere kolom de naar beneden afgeronde leeftijden (zie voorbeeld bestand variant 1)
Afhankelijk hoe je de niet afgeronde leeftijden in de tabel ingevoerd krijgt (met formule o.d ?) zou je deze kolom kunnen verbergen en de uitkomst van de berekening van het gemiddelde naar de zichtbare kolom kunnen verplaatsen. (variant 2).
- Laat maar weten of deze oplossingsrichting je iets lijkt om mee verder te gaan.
 

Bijlagen

  • Afronden.xlsx
    11,7 KB · Weergaven: 76
Ik had inderdaad al aan die oplossing gedacht en ben bang dat het de enige mogelijke oplossing is. Maar het liefst werk ik alleen met omwegen indien het echt niet anders kan.

Bedankt voor je reactie.
 
Ik had inderdaad al aan die oplossing gedacht en ben bang dat het de enige mogelijke oplossing is. Maar het liefst werk ik alleen met omwegen indien het echt niet anders kan.

Bedankt voor je reactie.

Hulpkolommen zijn geen omwegen hoor !
Als het aantal personen niet wijzigt kan het ook anders, lees zonder hulpkolom.
 
Misschien zo iets als dit?
 

Bijlagen

  • gem leeftijd.xlsx
    10,3 KB · Weergaven: 64
Dat is inderdaad nog korter :).
Denk dat het ook niet onder doet naar wat ik zocht.

Bedankt voor de oplossing!
 
Dat is inderdaad nog korter :).
Denk dat het ook niet onder doet naar wat ik zocht.

Bedankt voor de oplossing!
Als je meer info van je lijst had gegeven was deze oplossing waarschijnlijk eerder naar boven gekomen.
 
Ik denk het ook. Wellicht een .xls voorbeeldje. Ik zal er de volgende keer aan denken.
 
Ik denk het ook. Wellicht een .xls voorbeeldje. Ik zal er de volgende keer aan denken.

Prima. Ik zal van mijn kant niet meer zo snel ingaan op onduidelijke vraagstelling. Een halve vraag krijgt maximaal een half antwoord.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan