• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

afschrijvingstabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

BRELI3

Gebruiker
Lid geworden
4 jul 2013
Berichten
13
Hallo,

Ik zou graag een afschrijvingstabel maken, die op de dag nauwkeurig afschrijft. (met gebruik van doorgedreven formules).

Gewoon afschrijven, steeds voor volledig jaar/maand is geen probleem. (zie eerste blad)

Voor 2de blad zou ik dezelfde oefening willen doen, maar nauwkeuriger. (In eerste maanden afschrijving 2010 zou dus niets mogen staan, in laatste maanden 2020 ook niet. Functie amorlinc biedt blijkbaar ook geen soelaas.

Heeft iemand een idee hoe dit aan te pakken? Kan iemand ev. nog verbeteringen aan brengen aan de formules (v.b. niet zelf laatste datum van jaar 2010 intypen, maar excel zelf laten berekenen e.d.)

Dank u.

Groeten,
 

Bijlagen

  • Copy of Maandelijkse afschrijvingstabellen.xlsx
    26 KB · Weergaven: 210
misschien te nauwkeurig ?
 

Bijlagen

  • Copy%20of%20Maandelijkse%20afschrijvingstabellen(1).xlsx
    24,8 KB · Weergaven: 154
Integendeel, volstrekt onjuiste benadering.
Bij lineaire afschrijving moet het af te schrijven bedrag voor een volledige maand maandelijks hetzelfde zijn....

Tardis
 
Laatst bewerkt door een moderator:
"pro rata temporis"
 
er van uitgaande dat een maand gemiddeld 30.5 dagen telt (365.25/12 was juister), dan schrijf je de 1e maand 100%-(30.5+1-de zoveelste dag)/31.5 % van het normale maandelijks bedrag af. bv. starten op de 15e = 100%-(31.5-15)/31.5 = 47.6% en de laatste maand dan de rest = 52.4%
 

Bijlagen

  • Copy%20of%20Maandelijkse%20afschrijvingstabellen(1).xlsx
    24,9 KB · Weergaven: 117
Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik had inderdaad graag gehad dat alle maanden hetzelfde bedrag vertoonden. Alleen de eerste maand en laatste maand van afschrijven een kleiner bedrag, aangezien geen volledige maand.

Bedankt voor jullie feedback. Ik ben blij reeds zoveel reactie gekregen te hebben.!

Groeten,
 
Alleen de eerste maand en laatste maand van afschrijven een kleiner bedrag, aangezien geen volledige maand.
Is dit wel logisch?
Stel de begin datum is 3 januari, dan wil je dus hier een kleiner getal, het is immers geen hele maand maar "slechts" 29 dagen, dan februari met 28 dagen.
In januari vallen dus meer dagen dan in februari maar het bedrag is toch kleiner!!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan