• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Als bepaalde tekst in cel staat, andere tekst in andere cel?

Status
Niet open voor verdere reacties.

wouter93

Gebruiker
Lid geworden
15 mei 2013
Berichten
14
Beste Forumleden,

Ik heb een vraagje, momenteel heb ik een document waarbij in cel G9 staat: Locatie Amsterdam
Nu wil ik dat als er in cel G9 staat: Locatie Amsterdam dat er in cel G10 automatisch wordt neergezet Locatie Rotterdam

De volgende locaties moeten automatisch verschijnen:

Als er in cel G9 staat: Locatie Amsterdam -> dan in cel G10 Locatie Rotterdam
Als er in cel G9 staat: Locatie Rotterdam -> dan in cel G10 Locatie Almere
Als er in cel G9 staat: Locatie Utrecht -> dan in cel G10 Locatie Zwolle

Is hier een bepaalde formule voor die ik in cel G10 kan neer zetten? Kan iemand mij op weg helpen?
Als er niks is ingevult dan moet de cel laten zien "Locatie niet gevonden"

Wie o wie kan mij helpen?
 
Beste,

Zoek eens op het internet naar voorbeelden van de functie ALS en meer bepaald genestelde voorwaarden.
 
Gaat het puur om die drie in G9 of kunnen dat er nog meer zijn?
 
Zet in G10:
Code:
=ALS(G9="Locatie Amsterdam";"Locatie Rotterdam";ALS(G9="Locatie Rotterdam";"Locatie Almere";ALS(G9="Locatie Utrecht";"Locatie Zwolle";"Locatie niet gevonden")))

Tip: bestudeer de functie ALS eens zoals tkint ook al geadviseerd heeft.
 
Dan is de tip van tkint het eenvoudigste, maar zelf zou ik extra blad gebruiken zodat je met VERT.ZOEKEN kunt werken. Zo'n extra blad kun je verbergen en als parameterblad gebruiken waar je nog veel meer op kwijt kunt. Dat maakt ook het eventueel aanvullen of wijzigen veel eenvoudiger. Zie bijlage:

Bekijk bijlage Locaties.xlsx
 
Laatst bewerkt:
Je zou ook met gegevens validatie in G9 kunnen werken, hoef je niets te typen.
De 3 hoofdsteden in de gegevensvalidatie en de formule in G10 doet de rest.
 
De tip van ExcelAmateur is een handige, als aanvulling op de andere oplossingen. Zo hoef je dan inderdaad die locaties niet eens meer zelf meer in te tikken. Je kunt ze dan zo uit een lijstje selecteren. Die heb ik maar even meegenomen in mijn voorbeeld:

Bekijk bijlage Locaties.xlsx
 
@ edmoor & ExcelAmateur

Laat de makkelijke vragen is open dan kan ik ook een keer iemand helpen:D

Grtz
 
Er zijn nu meerdere oplossingen geboden. TS kan dus kiezen, maar er is meer mogelijk, dus voel je vrij om er nog een andere methode bij de plaatsen ;)
 
ik wist alleen de als functies en vert zoeken:(
Bedrijfseconomie HBO gaat niet zo ver.
Maar het was sarcasme, ik speur hier iedere dag alles af om Meer te leren van Excel.
Mijn stage beslaat het maken van een kostprijsmodel. Hierin komen zoveel aspecten van Excel naar voren dat ik al veel van jullie geleerd heb.:)

Cheers:thumb:

Edit: Wel help ik natuurlijk graag iemand.:p
 
Laatst bewerkt:
Voor de meelezers:

Code:
="Locatie " & CHOOSE(INT(FIND(MID(G9;9;2);"AmRoAlUt")/2)+1;"Rotterdam";"Almere";"Utrecht";"Zwolle")
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan