• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

ALS-functie, ZOEK-functie en optellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

saskia michiels

Gebruiker
Lid geworden
8 okt 2009
Berichten
34
Ik zit met een vraagje waar ik niet meteen een antwoord op vindt...

Ik heb een tabel waarbij ik cellen wil laten tellen die aan een bepaalde voorwaarde voldoen, maar soms moer er gezocht worden naar de vorige niet-lege cel...

Om het even makkelijk te stellen:

Ik heb drie kolommen, kolom A, B en C, die zijn opgemaakt met voorwaardelijk opmaak. Elke kolom stelt een ander niveau voor.
Naast de drie kolommen staan de namen van de personen. Elke persoon heeft een ander niveau.
Rechts van de namen heb ik nog een drie kolommen waar ik een kruisje zet voor het juiste niveau.

Afhangend van waar het kruisje staat, zal kolom A, kolom B of kolom C een bepaalde kleur krijgen. dit doe ik met voorwaardelijke opmaak. Tot zover lukt het nog.

Maar nu wil ik kolom A, B en C ook een ALS-functie plaatsen.
Dus de cel in de eerste drie kolommen krijgen al een kleur afhangend van het kruisje.

De formule zou iets moeten zijn van ALS(E4<>""), dus als de cel verschillend is van leeg (x), dan moet hij op zoek gaan naar de eerste cel boven hem waar een cijfer instaat, en dan die cel + 1 en dat resultaat moet dan in de cel komen waar ik de ALS-functie ben gestart...

Is het duidelijk waar ik p^recies naartoe wil? Ik hoop dat ik het goed uitleg...
Ik kan mijn voorbeeld wel doorsturen, maar weet niet hoe dit hier moet...

Thanks voor de hulp! :d

S.
 
Laatst bewerkt:
saskia,om bijlagen toe te voegen naar beneden scrollen daar vind je de knop beheer bijlagen.
succes
 
Bekijk bijlage voorbeeld.xlsxDank u wel :).
In bijlage een deel van de lijst, dat is mss duidelijker...

De kolommen A, B en C krijgen automatisch al de juiste kleur afhangend van waar het kruisje staat (F, G of H).

Ik wil graag een formule zetten In A3, B3 en C3 die ik naar beneden kan kopiëren en die automatisch optelt als een vakje een kleur heeft...
De lijst heeft ongeveer 300 inschrijvingen, dus het is echt geen werk om alles manueel aan te passen...
Ook kan ik niets veranderen aan de structuur van de tabel, dit is de werktabel waar ik het mee moet doen...

Wie kan me helpen?
 
In cel A3 (naar rechts en naar beneden trekken)
=ALS(F3="x";AANTAL.ALS(F$3:F3;"x");"")

Als voorwaardelijke opmaak niet meer werkt eventueel aanpassen met iets van: indien waarde cel >= 1 dan kleur anders geen kleur
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan