Opgelost Alternatieve tekst in formulier details.

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

jbusser

Gebruiker
Lid geworden
23 feb 2007
Berichten
147
Ik vrees dat ik het antwoord al weet maar toch: niet geschoten is altijd mis!
Wanneer de details in een formulier geen gegevens (meer) hebben, met andere woorden: er zijn geen records (meer) die aan de Formulier-query voldoen, is het dan mogelijk een alternatieve tekst of plaatje te presenteren met bijvoorbeeld de tekst: "er zijn geen records (meer) die aan de criteria voldoen"?
 
Formulieren hebben geen query, zoals je wellicht weet, alleen Gegevensbronnen. Dat kan een tabel zijn, een bestaande query of een query waarvan je in de Rijbron dan de SQL code zet. Die laatste variant raad ik af, want je hakt a.h.w. een vinger af als het gaat om de mogelijkheden op het formuiler die je dan nog hebt (minder dus dan als je een bestaande query gebruikt).

Wat je dus wilt, als ik je vraag goed interpreteer, is een tekstvak of bijschrift zien met de aangegeven tekst op het moment dat er geen records meer zijn die getoond (kunnen) worden. Ik weet niet wat je precies vreest, maar als dat is dat zoiets best kan, dan vrees ik op mijn beurt dat jouw vrees bewaarheid gaat worden :).

Al geeft Access dat zélf óók al aan, en je het bovendien overduidelijk kan zien: geen records te zien? Vermoedelijk geen records meer in de recordset :D. Maar goed, open deuren intrappen kan soms ook best leuk zijn. En wellicht zijn er nog mensen die dan denken: ok, ik zie geen records, maar dáár geloof ik dus niets van; wedden dat er nog ergens een paar verborgen zijn?
 
Dat vreesde ik dus inderdaad al ! 😁
En jouw interpretatie van de reden is ook juist: Altijd mensen die zeker denken te weten dat er nog ergens wat moet zijn....
Het is wat het is, Thanx
 
Ik weet niet hóe je werkt; als je een formulier gefilterd opent vanuit een ánder formulier, weet je bij het openen al dat er niks in zit. Op dat moment kun je ingrijpen met een MsgBox en het tweede formulier níet openen.
Een andere situatie kan zijn dat je filters op het formulier hebt staan, die de onderliggende recordset beïnvloeden. Ook dát kun je, vanuit die filters, afvangen met een MsgBox. Sowieso bouw ik filters altijd opbouwend, zodat je altijd kan zien wat de filters doen. Ook al om te voorkomen dat er een filter gemaakt wordt waarbij niets meer te zien is. Dus je kunt de situatie makkelijk voorkomen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan