• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

apostrof

Status
Niet open voor verdere reacties.

aertsev

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
18 mrt 2010
Berichten
2
Heb gelezen dat als je een ' voor een getal plaatst Excel dit gaat uitlijnen als tekst, dus links, maar er nog wel mee rekent.
Als ik twee cellen optel via = cel + cel; dan lukt dit, maar niet als ik de functie som gebruik, want dan blijft excel de cel met ' beschouwen als tekst, klopt dit?

Wat is eigenlijk de meerwaarde om een ' te gebruiken voor een getal, begrijp het niet zo goed?
 
Beste aertsev,

Wat je beschrijft klopt. Invoer met een ' wordt beschouwd als tekst.
Stel dat je een berekening, formule of datum invoert en het als zodanig wilt blijven zien, dan kun je werken met een '.
Zet maar eens neer 1 januari, en geef dan een enter. Excel herkent het als een datum en past de opmaak aan. Dat wil je soms niet.
Stel dat je naast een functie de functie nogmaals wilt tonen:
=A1+A2, dan dien je er een ' voor te ztten.

Zomaar wat mij te binnen schoot.

Richard
 
dat klopt, maar wat ik nog niet zo goed begrijp is, waarom excel wel optelt als je werkt met = cel + cel en niet wanneer je met de functie som werkt?
 
dat klopt, maar wat ik nog niet zo goed begrijp is, waarom excel wel optelt als je werkt met = cel + cel en niet wanneer je met de functie som werkt?

Kun je je bestandje uploaden, want ik krijg bovenstaande niet voor elkaar!
Heb je geconstateerd dat het quotje er echt voor staat?

Richard
 
Kennelijk ziet + de celinhoud als een getal en som niet.
Code:
=SOM(WAARDE(A1);WAARDE(B1))
werkt wel.
 

Bijlagen

  • waarde.xls
    13,5 KB · Weergaven: 35
Deze heb ik vorige week ook nog onder handen gehad bij een export uit Access welke niet helemaal vlekkeloos verloopt. Dit is ook een van de redenen dat je een ' in je cellen kunt krijgen. Wil je toch de som functie gebruiken, dan zul je excel moeten aangeven dat het om een getal gaat zoals eerder gemeld. Op basis van jouw voorbeeld kom ik tot een volgende formule
Code:
=SOM(A1*1)+(B1*1)+(SOM(C1:E1))
Maar dit is wel heel erg omslachtig natuurlijk. Ik zou de ' vermijden en gewoon de standaard uitlijningsopties gebruiken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan