• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Autofilter kiezen d.m.v. validatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

jwprograms

Gebruiker
Lid geworden
2 sep 2015
Berichten
52
Ls,

Ik heb in bijgaand bestandje geprobeerd te omschrijven wat mijn vraag is; in een kolom autofilter laten kiezen door middel van validatiegetal in een cel.
Er zullen misschien wel andere oplossingen ook zijn, maar ik kies voor dit als het mogelijk is, omdat ik er dan zelf verder mee kan.

Grt, CorBekijk bijlage Help mij vraag.xls
 
Zo goed genoeg?
 

Bijlagen

  • Filteren.xls
    44,5 KB · Weergaven: 46
Autofilter valideren

Cobbe,

Ik heb nog twee aanvullende vraagjes. Elke keer als ik iets nieuws intyp krijg ik een foutmelding. Ik kan het negeren maar het is lastig als er nieuwe data moet worden toegevoegd. Kan dat voorkomen worden. Ik heb zelf al geprobeerd de code aan te passen maar zonder resultaat.

Tweede vraagje: heb ik in het bestandje omschreven. Ik heb het d.m.v. vert.zoeken al geprobeerd, maar dat lukt mij niet.

Grt, CorBekijk bijlage Help mij vraag 2.xls
 
Ja, sorry had vergeten een begrenzing in te bouwen.

Ook 2de vraag opgelost.
 

Bijlagen

  • Filtering(cobbe).xls
    44 KB · Weergaven: 52
Laatst bewerkt:
Het geavanceerde filter is ook een optie. Tevens het bereik van de namen aangepast zodat je de juiste naam bij het project krijgt.

Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
  If Target.Address = "$E$3" Then Cells(10, 4).CurrentRegion.AdvancedFilter 1, Range("F1:F2")
End Sub
 

Bijlagen

  • Filtering.xls
    45,5 KB · Weergaven: 38
VenA en Cobbe

VenA, dank voor je meedenken. Inmiddels ben ik al veel verder met het maken van de applicatie. Het is een beetje moeilijk uit te leggen waarom ik jou optie niet meer kan gebruiken, maar dat heeft te maken met het verdere gebruik van het autofilter. Ik wil namelijk later nog door kunnen filteren b.v op weeknummer.

Ik heb nog wel een ander probleempje waar ik tegen aan loop. De beveiliging van het blad. Wanneer ik cellen selecteer waar ik de beveiliging vanaf haal en daarna het blad beveilig dan werkt het kiezen van het projectnummer in cel E3 niet meer. Is dat op te lossen door een toevoeging in de programmacode van dat blad?

Grt, Cor
 
Is dit je bedoeling?
 

Bijlagen

  • Filtering_variabele(cobbe).xls
    40,5 KB · Weergaven: 41
Haal de blokkering van E3 af. Als je daarna ook nog wil kunnen filteren op het weeknummer dan moet je dat ook in de beveiliging aangeven.

Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
  Unprotect
  If Target.Address = "$E$3" Then Cells(10, 4).CurrentRegion.AutoFilter 3, IIf([E3] = "Alles", "<>", [E3])
  Protect , , , , , , , , , , , , , -1, -1
End Sub
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er voor u de weekfiltering ingezet.
 

Bijlagen

  • Filtering_variabele(cobbe).xls
    48,5 KB · Weergaven: 32
Wordt wel een beetje gokken zo maar kan nog steeds met veel minder code.
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
  Unprotect
  If Not Intersect(Target, Range("E3:E4")) Is Nothing And Target.Count = 1 Then Cells(10, 4).CurrentRegion.AdvancedFilter 1, Range("G1:H2")
  Protect
End Sub
 

Bijlagen

  • Filtering.xls
    49,5 KB · Weergaven: 33
Laatst bewerkt:
Cobbe en VenH,

Toegepast en het werkt. Ben benieuwd wat ik straks weer tegenkom wat ik weer wil en me zelf niet lukt.
Ik weet jullie te vinden hoor.... :) Hartelijk dank voor jullie hulp.
Ik sla altijd elke vraag met oplossing op om later te kunnen gebruiken. Heel leerzaam.
Dit jaar horen jullie me niet meer. Dank jullie wel.

Vr. Grt, Cor
 
Welke versie van Excel gebruik je eigenlijk? Vanaf XL-2013 kan je ook met tabelslicers werken en heb je geen VBA nodig.
 
VenA,

Om dingen te maken gebruik ik nog steeds 2003. Ik vind het moeilijk aan nieuwere versies te wennen o.a. met het maken van macro's en zo. Het neemt zoveel tijd. Zal de leeftijd wel zijn.... 71. :) Ik heb versies Excel 2007, 2013 en 15 wel hoor. Misschien ga ik er toch nog maar eens voor zitten. Aan tijd ontbreekt het me niet ;)

Grt, Cor
 
Dank voor alle hulp die ik eerder kreeg van iedereen met dit probleem. Het is al weer even geleden dat ik deze vraag plaatste, maar ik loop nu tegen een nieuw probleempje aan.
Ik heb het voorbeeld bijgevoegd. Als ik op blad1 in cel E4 een keus maak welk opdrachtnummer ik wil filteren gaat dat goed tot opdrachtnummer 6300. (De 17e regel op het blad Projecten. Daarna krijg ik in E7 #VERW. Ik heb alle geboden oplossingen in de programmacode geprobeerd maar allen met het zelfde resultaat. Wat gaat hier fout.

Vr. grt, Cor



Bekijk bijlage Proef 1.xls
 
De naambereiken moeten wel correct gedefinieerd zijn als je ze gebruiken wil.
 

Bijlagen

  • Proef 1(cobbe).xls
    84 KB · Weergaven: 59
Hallo Cobbe,

Hartelijk dank voor je hulp, maar waar kan ik die naambereiken vinden? Ik zie geen veranderingen maar nu werkt het wel. Kan ik de naambereiken zelf wijzigen? Kan je me dat snappeble uitleggen?
Ik vind niets anders als een programmacode op blad1.

Grt, Cor

Aanvulling: Wanneer ik nu op blad1 "Wis filter" kies verschijnt er #NB in E7. Kies ik b.v een projectnummer dan blijft E7 leeg.
 
Laatst bewerkt:
In de tab Formules kies je voor namen beheren.
Tussen de lijst staan de 2 naambereiken 'Projecten' en 'Namen' samen met de verwijzingen.

Zeer duidelijk, denk ik zo....
 
Mij verbaast dat mensen tijdens de ontwikkeltijd gebruik maken van beveiligingen.
Die leiden steeds tot 'verbazing' dat nieuwe code 'niet werkt' of onvoorspelbare resultaten oplevert.
Bewaar beveiligingen tot het laatst : de uitlevering van het produkt na afronding van de testfase.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan