automatisch afsluiten van databank die niet gebruikt wordt

Status
Niet open voor verdere reacties.

pdater

Gebruiker
Lid geworden
10 mei 2010
Berichten
55
Beste forumleden,

om dataconflicten te vermijden (wordt door meerdere gebruikers gebruikt via dropbox) zou ik de databank zo willen instellen dat deze automatisch afsluit indien zij gedurende bv 15 minuten niet gebruikt wordt maar wel open blijft staan.
Zou dit kunnen via VBA of zo? Aangezien ik wel een leek ben op VBA gebied, graag duidelijke uitleg.
2e vraag kent er iemand een goed boek (lees eenvoudig te begrijpen voor zelfstudie) voor VBA. Ik heb wel een boek van Roger Frans maar dat dateert al van access 97 en is toch niet zo evident zonder hulp. (het is niet zo simpel om ergens een cursus te kunnen volgen omtrent VBA)
alvast bedankt voor de info.
Groeten,
Rik
 
Om met je eerste vraag te beginnen: het kan wel maar het levert wel een extra belasting voor je database. Je zou een startformulier kunnen maken waar je een Timer event op zet. Daarmee maak je van je formulier a.h.w. een klok, en daarmee kun je tijdverschillen meten. En dat is eigenlijk wat je dan doet: je gebruikt het formulier als stopwatch. Als dan een bepaalde tijd is verstreken, kan je een procedure uit laten voeren die de database afsluit. Zoals gezegd: het levert wat extra belasting op omdat de timer continue moet rekenen op de achtergrond. Je database wordt er dus niet sneller van :)
Wat betreft boeken: ik ben van mening dat er niet echt slechte boeken meer bestaan; de meeste zijn er in de loop van de jaren wel uitgefilterd. Ik gebruik zelf ook nog steeds een VBA boek over access 97, omdat de programmeertaal in essentie niet is veranderd. Hooguit zit je in 2007/2010 met het programmeren van het lintje, wat uiteraard heel anders gaat. Maar de algemene technieken werken nog steeds. Wil je wat nieuws, dan kan ik je de boeken van Helen Feddema wel aanraden (Access 2007 en VBA bijvoorbeeld). Maar zoals ik al zei: ik denk niet dat er nog veel slechte boeken zijn, want die zijn in de loop van de jaren niet meer herdrukt, of herschreven voor nieuwere versies. Het kaf is dus ondertussen wel van het koren gescheiden!
Waar je op moet letten is of de onderwerpen aansluiten bij jouw interesses. Wil je heel veel met ADO doen, dan moet je een boek hebben dat daar uitgebreid bij stil staat. Wil je ingewikkelde formulieren met VBA ontwerpen, dan moet je een boek zoeken dat daar veel aandacht aan besteed. En kijk ook vooral of het boek goed aanvoelt: vind je de layout prettig, kun je de schrijver goed volgen, etc. Kortom: lijkt het een boek dat je graag wilt lezen?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan