• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Automatische klantenlabeling obv leeftijd & commissie.

Status
Niet open voor verdere reacties.

jimmaes

Gebruiker
Lid geworden
9 jan 2014
Berichten
15
Dag iedereen.

Ik heb al dikwijls hulp gevonden op dit forum, maar deze keer moet ik toch zelf eens een vraag stellen.
Ik probeer een automatische klantenlabeling te maken.
Gegeven is het volgende:
naam - adres - gemeente - geslacht - leeftijd - commissie
A klant = -25j of 60+ met commissie minder dan 500
B klant = 25-60j met commissie minder dan 500
C klant = -25 of 60+ met commissie meer dan 500
D klant = 25-60j met commissie meer dan 500
E klant = zelfstandigen

Doel is om alle klanten automatisch te kunnen labelen via een formule.
Formule moet dus kijken naar de leeftijd & de commissie.

Probleem is het volgende:
Klant x = 57j , commissie 150
Klant y = 67j , commissie 450

Simpel.. Je zou zeggen : klant x = B & klant y = A
MAAR stel dat deze personen getrouwd zijn en dus een gezin vormen.
Afgesproken is dat men naar de leeftijd van de man gaat kijken (in dit geval klant y)
SAMEN is hun commissie 600 (150+450).
Het gezin vormt dan een C klant.. (ouder dan 60 & commissie is +500)

Volgend probleem: wat als er geen gezin is, maar wel alleenstaande vrouw?

Ik heb voorlopig al een hele lijst met subtotalen per adres (& gemeente : 2x kerkstraat in verschillende gemeentes..)
Dus ik heb de samengestelde commissie per gezin al.
Nu zoek ik de formule die mij automatisch zegt of klant A, B, C of D is. De zelfstandigen doen wij anders.

Als bijlage geef ik een proefexcel. Ik kan maar moeilijk de volledige lijst van klantgegevens doorsturen op internet..
Geslacht is met codes (1 = man ; 2 = vrouw ; 3 = rechtspersoon ; 4 = meerdere personen/familie)Bekijk bijlage JIM.xlsx

Graag hulp / suggesties..

Alvast bedankt!
 
Jim
Kijk eens of dit een antwoord op je vraag is
 

Bijlagen

  • JIM.xls
    28 KB · Weergaven: 25
Nee,

Mijn C klant is nog niet 100%.
Toch bedankt! Ik heb wel het gevoel dat je er zeer dicht bij zit.
Wil je even de formule uitleggen, want ik snap zulke formules niet echt. Snap het beter als het beetje uitgeschreven is :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kijk eens of dit tot een goed resultaat leid, in je topic is de vraag van de labeling niet het zelfde als in het bestand, daarom dat de C ontbreekt, indien dit jou oplossing is zal ik mijn denk wijze zeker uitleggen hoe ik tot dit resultaat ben gekomen.
 

Bijlagen

  • JIM2.xls
    28 KB · Weergaven: 18
Nee nog altijd niet.
Als ik de klant zijn leeftijd aanpas, dan zijn mijn labels niet goed.
Wijzigt pas vanaf 10..

Voor de duidelijkheid:
A klant = (0 tot 24j OF 61 tot ... jaar) EN commissie lager dan 500 euro
B klant = 25 tot 60 jaar EN commissie lager dan 500 euro
C klant = (0 tot 24j OF 61 tot ... jaar) EN commissie hoger dan 500 euro
D klant = 25 tot 60 jaar EN commissie hoger dan 500 euro.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@jimmaes Onnodige quotes verwijderd. Wanneer je direct reageert op een reactie is het niet nodig om dat bericht te quoten. Onnodig quoten heet dat, hetgeen niet gewenst is.
 
Hier een update
Je spreekt van minder dan 500€ commissie en hoger dan 500€ commissie, waar hoort volgens jou dan 500€ commissie bij
 

Bijlagen

  • JIM3.xls
    33 KB · Weergaven: 39
Je moet het zo bekijken:
alles is TOT. niet tot en met.
Dus commissie = 500 dan is hij C of D klant.
Excel bestand is nog niet 100% :)
VB het laatste voorbeeld.
stel dat kris geen zoon is van truus, maar de echtgenoot.
Hij is 65 jaar.

Toch verandert er niets..

Je hebt het geslacht zo gemaakt dat hij lid van familie is. Dit klopt ook wel, maar we kunnen dit niet zo uit ons systeem halen.
Je moet meerdere personen/familie zo zien: vb spaarkas kerkstraat..
Het geslacht blijft dus mannelijk..

Hopelijk is het wat meer duidelijk.

Nogmaals bedankt voor alle moeite!
 
Ja ,het is niet helemaal duidelijk voor mij, hoe zit het dan met een alleen staande vrouw met 2 zonen.
Er zal een truk moeten gevonden worden op wie het label van de family achter zijn naam krijgt.
 
Jean-Paul,

Het systeem moet eerst gaan zien of er een gezin is (meerdere personen op het zelfde adres) als dat is, dan moet hij gaan kijken of er een man is dat gezinshoofd kan zijn.. Maar hoe laat je dit bepalen door excel.. Als dit niet het geval is (zoals jij zegt met alleenstaande vrouw & 2 kinderen) moet hij dus automatisch zoeken voor een vrouw dat gezinshoofd is..

Ik weet zelfs niet of dit mogelijk is via excel..
 
Mijn formule deed dat ,gaat kijken naar het kleinste getal van geslacht en van zelfde adres uit zelfde stad hier op berekend hij de label code, nu in het geval alleen staande vrouw met 2 zonen geeft 2-1-1 geslachts code en dit gaat fout, ik had het geslacht op 2-4-4 gezet en dit werkt goed, een oplossing zou zijn zoeken op oudste ouderdom en daar het label op toewijzen.
 
Wat doe je met een inwonende schoonmoeder, die, wegens ouderdom, niet meer alleen kon wonen ?
Die wordt automatisch gezinshoofd ? :confused:
 
klopt, maar dit komt in mijn lijst niet voor..
Kan ik indirect de lijst in orde krijgen?
bv selecteren op de subtotalen (van hoog naar laag) en dan alles boven de 500 € bekijken. Die dan selecteren op leeftijd en dan zelf de selectie C of D maken.. en zo ook met de A en de B klanten..

Voorlopig is dit misschien een oplossing?
 
De commissie is 500+ , dus als ik die selectie dan kan rangschikken op leeftijd?
Dan moet ik zelf nog zien wie het gezinshoofd is.
Nu ik er meer over nadenk is dit nog altijd sleurwerk.

Dit gaat men kennis ver te boven, dus ik zwijg in het vervolg :D
 
zie bijlage
- maak van je gegevens een draaitabel (1e groene vak), zo weet je per klant (gemeente+adres) het grootste bedrag, de som van de bedragen en het aantal gezinsleden.
- maak naast die draaitabel een 2e tabelletje (2e groene vak), die de bijbehorende leeftijd van het grootste bedrag zoekt. Zolang er geen 2 personen hetzelfde hoogste bedrag betalen is het OK. Dan kan je zo de label.
Anders kan je nog iets verzinnen in VBA
kolom X kijkt nu naar het grootste bedrag, dat moest misschien de som zijn.
 

Bijlagen

  • JIM3(1).xls
    51 KB · Weergaven: 21
Laatst bewerkt:
kun je een lijst maken met merkwaardige situaties en de antwoorden die uit de gegevens volgen
en ook de situaties die met deze gegevens niet te vinden zijn.
ik weet bv nu niet hoe
kinderen geteld moeten worden,
en hoe inwonende oma's en opa's tellen
en hoe kamerhuurders tellen
en wat te doen bij 4 (meerdere personen/familie)
enz enz
 
Laatst bewerkt:
Sylvester-ponte

ik geef een voorbeeldje
gezin jansen:
vader jos 50j commissie 350
moeder francine 45j commissie 250
zoon jules 20j commissie 150

Individueel gezien zijn ze zo:
vader 50j, commissie lager dan 500 ==> B klant
moeder = B klant
zoon = A klant.
MAAR samen hebben ze een commissie van 750 €.
Op basis van de leeftijd van het gezinshoofd (altijd de vader als die er is, anders de moeder, NOOIT grootouders of kinderen, ook al hebben die hogere commissie)
gaan we het label toepassen voor het HELE gezin.
DUS vader = 50j, commissie GEZIN is 750 €. ==> iedereen van gezin wordt C klant!
Is de vader 65j dan is iedereen van het gezin een D klant!

Waarom doen we dit?
C & D klanten worden uitgenodigd voor events enz.
Stel dat we een event hebben speciaal voor jongere klanten.
Het gezin Jansen is een ambassadeur voor ons als klant. DUS is het in ons voordeel (mond aan mond reclame) als we Jules uitnodigen.
Maar als we hem individueel bekijken is hij slechts een A klant. Daarom bekijken we het per gezin.

maakt dat uit dan?
ik zie niets in je tabel over zoon en echtgenoot
misschien zie ik iets over het (gezins hoofd)

Dit maakt dus wel iets uit. aangezien de vader (echtgenoot) altijd als gezinshoofd gezien word en dus de leeftijd van hem belangrijk is inzake het labelen.

zie bijlage
- maak van je gegevens een draaitabel (1e groene vak), zo weet je per klant (gemeente+adres) het grootste bedrag, de som van de bedragen en het aantal gezinsleden.
- maak naast die draaitabel een 2e tabelletje (2e groene vak), die de bijbehorende leeftijd van het grootste bedrag zoekt. Zolang er geen 2 personen hetzelfde hoogste bedrag betalen is het OK. Dan kan je zo de label.
Anders kan je nog iets verzinnen in VBA
kolom X kijkt nu naar het grootste bedrag, dat moest misschien de som zijn.

Klopt nog niet volledig, want als ik bij de onderste klanten Kris als echtgenoot maak en die een leeftijd geef van 66, dan past de 2de kolom (groen) zich niet aan.
Ook als ik bij de vennestraat de leeftijd wijzig klopt het wel, maar als ik geslacht wijzig niet..

Ik moet niet het hoogste bedrag per gezin weten, want als de zoon van 22j de meeste commissie oplevert, dan klopt het ook niet.
Ik moet weten of er een vader is in het gezin, zo ja = gezinshoofd. Leeftijd van hem EN de commissie van het hele gezin bepaalt de commissie..
Is er geen vader, dan kijken we naar de moeder haar leeftijd. Bij alleenstaande mensen is het duidelijk. De leeftijd en de commissie zijn de parameters..

Ik heb het laatste bestand genomen en in tabblad 2 een nieuwe situatie gemaakt zoals het bij ons is. Misschien daar op verder gaan, want het begint wat slordig te worden? (ik kan in tabblad 1 niets aanpassen in kolom B, dan wijzigt de labeling??)
In tabblad 2 heb ik de situatie (bovenaan) en de resultaten (onder) ingevuld.
De gele kolommen heb ik voorlopig zelf ingevuld, maar de bedoeling is dus dat deze automatisch gevonden worden..
Ter illustratie heb ik de laatste kolom een individuele labeling gedaan. DIT IS DUS FOUT EN MAG ABSOLUUT NIET.
Je ziet zo duidelijk dat de individuele labeling niet goed is. een gezin dat veel commissie oplevert, wordt individueel als slecht gezin gezien..

Hopelijk is het nu allemaal duidelijk(er)

Bekijk bijlage JIM4 nieuw tabblad.xlsx
 
Ik heb geen nieuwe reacties meer ontvangen.

Zijn er nog mensen die ideeën hebben?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan