• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

automatische klantnummers + samenvatting per klant

Status
Niet open voor verdere reacties.

TanteLily

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
30 aug 2014
Berichten
2
Hallo,

Excel is me niet vreemd, maar macro's zijn me volledig onbekend.
Bovendien werk dan ook met Office voor MAC 2011. Niet evident na jaren Windows te hebben gebruikt.

Twee vragen:

1) Manier om in een tabel automatisch een nieuwe klantnummer te genereren indien de naam van de klant nog niet voorkomt in het tabel. Zie tabblad "Overview", kolom B.
Momenteel maak ik gebruik van een eenvoudige formule:
=ALS([@ACCOUNT]="";"";TEKST(RIJ(B3);"14 00"))

Maar deze formule voorkomt niet dat als ik eenzelfde bedrijf wil ingeven dat hij automatisch het bestaande klantnummer overneemt ipv een nieuwe aan te maken, aangezien in huidige situatie de klantnummer gebaseerd is op het rijnummer. Het klantenbestand is nog niet zo groot, maar de problemen zullen zich wel stellen na verloop van tijd.

2) In tabblad "ACCOUNT SHEET" wil ik het volledig overzicht geven van alle beschikbare gegevens over een specifieke klant.
In cel B1 kan je de klant selecteren via een drop-down. Daaronder verschijnt alle relevante info van deze klant (kolom B).
Deze info wordt getrokken van de twee andere tabbladen ('Overview' enerzijds, en 'Contacts' anderzijds).
De info van 'Overview' zijn prima. Maar ik loop vast als ik de info van 'Contacts' wil weergeven, omdat ieder bedrijf een variabel aantal contactpersonen heeft.
Dus indien een bedrijf 1 contactpersoon heeft, moet de info weergegeven worden van die ene persoon.
Heeft een bedrijf bv. 8 contactpersonen, dan moet de info van alle 8 personen worden weergegeven. Van die 8 personen wil ik bovendien volgens de belangrijkheid de volgorde laten zien als volgt:
- main contact (bv. afdelingshoofd)
- decision maker (bv. zaakvoerder)
- influencer (bv. medezaakvoerder)
- alle andere personen die geen van bovenstaand zijn (bv. technieker, verkoper, ...)

Voor 'main contact' (B14 tem B17) is er geen probleem, want er is altijd minstens 1 contactpersoon per bedrijf.
zo heb ik het nu gedaan:
=ALS(INDEX(Tabel3[DECISION MAKER?];VERGELIJKEN('ACCOUNT SHEET'!$B$1;Tabel3[ACCOUNT];0))="yep";INDEX(Tabel3[NAME];VERGELIJKEN('ACCOUNT SHEET'!$B$1;Tabel3[ACCOUNT];0));"unknown for now")

Alvast bedankt voor jullie hulp!
 

Bijlagen

  • voorbeeld.xlsx
    60 KB · Weergaven: 93
Ik zou bij de basis beginnen en een klantnummer nooit baseren op een rijnummer. Wat is er mis met gewoon ophogen van het laatste klantnummer met 1?
 
Scripter,
Je hebt gelijk, maar dit is een tussenoplossing gezien er nog niet veel klanten zijn en fouten voorlopig nog niet zullen voordoen.
Een structurele oplossing is dat het onmogelijk wordt om een bestaande klant aan een ander klantnummer te koppelen.
Ik heb veel dingen gelezen over macro's dergelijke oplossingen kunnen bieden, maar zoals ik aangaf, ik heb geen flauw benul hoe je macro's moet insteken.
Mocht je me kunnen verderhelpen (ook met vraag 2), ik zou je massa's dankbaar zijn!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan