Back up externe schijf voor nieuwe pc

Status
Niet open voor verdere reacties.

TomvanRijn

Gebruiker
Lid geworden
24 aug 2015
Berichten
31
Beste allemaal,

Ik zoek naar een goede manier om mijn pc te back uppen. Over een paar dagen krijg ik mijn pc binnen. Dit is hem: (Kopieer en plak zonder streepjes)

-https://azerty.nl/winkelmandje/winkelmandje/?legen=1&product[/url][626778]=1&product[452330]=1&product[720835]=1&product[641504]=1&product[649374]=1&product[662607]=1&product[7517]=1&product[807037]=1&product[794627]=1&product[688122]=1&product[707630]=1&product[689537]=1&product[834368]=1&product[720880]=1&product[251179]=1&product[662599]=1-

Hoe kan ik het best back uppen? Ik heb begrepen dat een externe harde schijf de beste optie is. Welke harde schijf raden jullie aan en hoe koppel ik deze aan mijn pc? En ten slotte: hoe zet ik de back up op de aanbevolen aangesloten harde schijf?

Met vriendelijke groeten,
Tom van Rijn
 
Laatst bewerkt:
Simpel, betrouwbaar en snel?
Met Windows zelf.
In het configuratiescherm ga je naar 'backup maken en terugzetten'.
Daar kies je vervolgens voor een 'systeem kopie maken'.
Hang voordien een externe hdd (USB 3.0) aan één van de USB (3.0) poorten van je machine.
Als je kiest voor 'systeem kopie maken', wijst Windows je de rest.

Als het kopieerproces naar externe disk gereed is, vraagt Windows of je ook een systeem schijf wil maken. Dat betekent dat je een DVD gaat branden.
Doe dit ALLEEN als je géén (officiële) Windows DVD bij je machine hebt gekregen.

Heb je ooit problemen, dan stop je de Windows installatiedisk in de drive (of de zelf gemaakte systeemschijf) en je start de machine opnieuw op. Kies voor "starten vanaf CD / DVD" als het scherm die optie aanbiedt en vervolgens leidt Windows je weer door een paar menu's. Zorg ervoor dat je de menu-optie : 'terugzetten systeemkopie' (of woorden van dezelfde strekking) gebruikt, dan heb je de goede te pakken.
Om van CD / DVD te kunnen starten is het wel noodzakelijk dat in het bios de CD / DVD als 1e bootoptie staat ingesteld.

Als je Windows 8.0 / 8.1 of 10 krijgt, maakt het terugzetten van de kopie (indien ooit nodig) v.w.b. de keuze van een usb poort, niets uit (liefst 3.0 natuurlijk). Krijg je win 7 dan MOET je de externe disk waarop de systeemkopie staat, aan een USB 2.0 poortje hangen, anders herkent de Windowsinstallatieschijf de externe hdd niet. (Windows 7 ondersteunt standaard, zonder later toegevoegde usb 3.0 drivers, GEEN usb 3.0)

Koop een USB 3.0 externe disk van WD; "Elements" volstaat. Pasport of Ultra is overbodig, dan betaal je meer voor dezelfde schijf met niet noodzakelijke software.

Er zijn overigens een heleboel externe progjes om systeem en / of bestandsbackups te maken. IMHO zijn dat voor de doorsnee user, allemaal nutteloze tooltjes. Windows zelf heeft een tweetal uitstekende bakcuptools aan boord.
 
Laatst bewerkt:
Hoi,
Is toch helemaal niet nodig om externe harde schijf aan te schaffen. Haal uw harde schijf uit uw pc stap ermee naar de winkel en koop daar een behuizing voor uw harde schijf, is een heel stuk goedkoper dan een nieuwe externe harde schijf.
Backup is dan ook niet nodig.
Nadien kan je de gewenste bestanden van uw oude harde schijf via usb over zetten naar uw nieuwe harde schijf.
En uw oude schijf krijgt dan een tweede leven als externe harde schijf.
google eventjes op behuizingen voor harde schijven

Greetz
 
Mogelijk heb ik de startpost verkeerd begrepen.
Tom : als het je louter gaat om de harde schijf van je HUIDIGE computer over te zetten naar de nieuwe, dan is mijn vorige antwoord niet van toepassing. Dát gaat namelijk niet werken. Je kunt geen schijfimage van computer A op computer B (jouw nieuwe) overzetten.

Als het je dus gaat om je eigen bestanden "documenten, muziek, afbeeldingen etc. etc." dan zou ik het anders aanpakken. Laat even weten wat je precies bedoelt.
 
Laatst bewerkt:
Simpel, betrouwbaar en snel?
Met Windows zelf.
In het configuratiescherm ga je naar 'backup maken en terugzetten'.
Daar kies je vervolgens voor een 'systeem kopie maken'.
Hang voordien een externe hdd (USB 3.0) aan één van de USB (3.0) poorten van je machine.
Als je kiest voor 'systeem kopie maken', wijst Windows je de rest.

Als het kopieerproces naar externe disk gereed is, vraagt Windows of je ook een systeem schijf wil maken. Dat betekent dat je een DVD gaat branden.
Doe dit ALLEEN als je géén (officiële) Windows DVD bij je machine hebt gekregen.

Heb je ooit problemen, dan stop je de Windows installatiedisk in de drive (of de zelf gemaakte systeemschijf) en je start de machine opnieuw op. Kies voor "starten vanaf CD / DVD" als het scherm die optie aanbiedt en vervolgens leidt Windows je weer door een paar menu's. Zorg ervoor dat je de menu-optie : 'terugzetten systeemkopie' (of woorden van dezelfde strekking) gebruikt, dan heb je de goede te pakken.
Om van CD / DVD te kunnen starten is het wel noodzakelijk dat in het bios de CD / DVD als 1e bootoptie staat ingesteld.

Als je Windows 8.0 / 8.1 of 10 krijgt, maakt het terugzetten van de kopie (indien ooit nodig) v.w.b. de keuze van een usb poort, niets uit (liefst 3.0 natuurlijk). Krijg je win 7 dan MOET je de externe disk waarop de systeemkopie staat, aan een USB 2.0 poortje hangen, anders herkent de Windowsinstallatieschijf de externe hdd niet. (Windows 7 ondersteunt standaard, zonder later toegevoegde usb 3.0 drivers, GEEN usb 3.0)

Koop een USB 3.0 externe disk van WD; "Elements" volstaat. Pasport of Ultra is overbodig, dan betaal je meer voor dezelfde schijf met niet noodzakelijke software.

Er zijn overigens een heleboel externe progjes om systeem en / of bestandsbackups te maken. IMHO zijn dat voor de doorsnee user, allemaal nutteloze tooltjes. Windows zelf heeft een tweetal uitstekende bakcuptools aan boord.

Bedankt voor alle informatie gast0225! Lijkt me een helder verhaal met duidelijke stappen:) Zat je te denken aan zo'n externe hdd?: https://azerty.nl/0-1647-629275/wd-...ste-schijf-1-tb-extern-draagbaar-usb-3-0.html
 
Mogelijk heb ik de startpost verkeerd begrepen.
Tom : als het je louter gaat om de harde schijf van je HUIDIGE computer over te zetten naar de nieuwe, dan is mijn vorige antwoord niet van toepassing. Dát gaat namelijk niet werken. Je kunt geen schijfimage van computer A op computer B (jouw nieuwe) overzetten.

Als het je dus gaat om je eigen bestanden "documenten, muziek, afbeeldingen etc. etc." dan zou ik het anders aanpakken. Laat even weten wat je precies bedoelt.

Ik bedoel een nieuwe externe hdd voor een nieuwe pc voor back ups
 
OK, dan is mijn eerdere posting 100% van toepassing en heeft gast0660 jou kennelijk verkeerd begrepen. Mijn bericht van 16.58 blijft dus onverkort van kracht.
 
DIE bedoelde ik ja.

Oke dankjewel! Ik wacht nog even wat reacties af, maar ik weet al bijna zeker dat ik het volgens jouw stappenplan ga doen. Dan zal ik dus ook deze externe hdd kopen. Bedankt voor de snelle en duidelijke hulp!
 
Hoi,
Is toch helemaal niet nodig om externe harde schijf aan te schaffen. Haal uw harde schijf uit uw pc stap ermee naar de winkel en koop daar een behuizing voor uw harde schijf, is een heel stuk goedkoper dan een nieuwe externe harde schijf.
Backup is dan ook niet nodig.
Nadien kan je de gewenste bestanden van uw oude harde schijf via usb over zetten naar uw nieuwe harde schijf.
En uw oude schijf krijgt dan een tweede leven als externe harde schijf.
google eventjes op behuizingen voor harde schijven

Greetz

Sorry als ik onduidelijk was gast0660. Ik bedoelde nieuwe externe hdd voor nieuwe pc om back ups op te maken. Alsnog bedankt voor je reactie!
 
Hoi, geen probleem
In dit geval kan ik niets bruikbaar toevoegen aan de uitleg van gast0225, die is top.

Greetz
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan