Backup server opzetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

josvink66

Gebruiker
Lid geworden
18 okt 2006
Berichten
699
Hallo,

Mijn vader heeft zijn eigen bedrijf en dus een kantoor aan huis.
Hier draaien 2 pc's en 2 laptop's!
Alles draait als stand alone met gedeelde mappen, nu zat ik er aan te denken voor hem een backup server op te zetten ik heb hier nog een mooi pctje daar voor staan met genoeg hdd ruimpte.
Wat ik eigenlijk wil is dat er 1x per week of per maand een voorledige image word gemaakt van de pc en elke nacht alleen de bewerkte bestanden bij werken van bepaalde mappen.

Uiteraard gaat dit over het netwerk gebeuren overal ligt nu nog 100MB lijnen maar dat gaat een deze dagen naar GB netwerk geupgrade worden (Voor zover de netwerk kaarten GB ondersteunen) De backup process gaat snachts gebeuren dus de pc's moeten ingesteld gaan worden voor WOL (wake on lan) Heeft iemand enig idee welke software ik hier het best voor kan gaan gebruiken (Mag ook linux heb ik beetje ervaring in)

Hopelijk heb ik jullie so genoeg geinformeerd!

Groetjes,
 
probeer freebsd

die doet alles wat jij wilt :)
en er zijn genoeg tutorials te verkrijgen *klikje*


om je pc op wol (wake on lan) te zetten moet je in de bios de optie "Wake on lan" aanzette
 
Andere optie: Windows installeren op die backup server-pc, een map delen zodat er vanaf het netwerk op geschreven kan worden en dan programma's zoals Norton Ghost 15 installeren op de 4 pc's/laptops en daarin een backup-schema opzetten die automatisch op de door jou gewenste data/weekdagen/tijd een backup wegschrijft op de gedeelde map. Je kunt in Ghost dan bijv. kiezen voor elke week een full backup en incremental backup elke andere (werk-)dag van de week.

Deze oplossing kost natuurlijk wel geld:
a. Windows voor de backup server-pc
b. Norton Ghost 15 voor elke pc/laptop

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Mijn idee zou zijn, KPN backup.
Dat mag weliswaar maar vanaf een machine, (bij een licentie die ong. €5,- per maand kost) maar als je alle bestanden van de andere machines naar een door jou gedeelde machine (cq map) stuurt, (evt. met de aanwezige backupmogelijk die Windows aan boord heeft ) met een tijdschema, ben je in een keer klaar.
Je mag nl. zoveel als je wilt backuppen naar de servers van KPN.
De eerste keer dat je zoiets doet, gaat behoorlijk lang duren, maar dan heb je ook wat.
Uiteraard eerst de backups van de machines regelen, en dan KPN.
 
Als online backup een goede optie is (zie tip van coenraad), dan kun je ook andere providers gebruiken, zoals (heb ik zelf goede ervaringen mee) www.mkbackup.nl

Je kunt dan (bijv.) 2 dingen doen in de backup-software, zoals geïnstalleerd op pc's/laptops
a. Een offlline backup maken naar de 'backup-server'
b. Een online backup maken naar de servers van MKBackup

Overigens is een offsite backup (dus búiten het kantoorpand) een goed idee. Zéker voor gevallen als brand, inbraak, waterschade etc.
Online backup is zo'n offsite backup-oplossing.

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan