• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Bankmutaties rubriceren

Status
Niet open voor verdere reacties.

danvis

Gebruiker
Lid geworden
18 mei 2006
Berichten
33
Hallo,

Ik ben op zoek naar een formule (verticaal zoeken o.i.d.) om mijn bankgegevens (excel) te rubriceren om mijn uitgave/inkomsten goed bij te houden t.o.v. mijn begroting.
Het lastige vind ik dat de rubriek kan komen uit een kolom "tegenrekeninghouder" waar meerdere gegevens staan, bijvoorbeeld "Jumbo Piazza Center", excel zou dan naar Jumbo moeten kijken en de rubriek zou dan boodschappen moeten worden.
Maar soms is de kolom "tegenrekeninghouder" niet voldoende om een rubriek te kiezen, dan zou er gekeken moeten worden naar de kolom "Omschrijving", bijvoorbeeld "kruisposten", dan zou de rubriek "kruisposten" moeten worden. Het kasboekje en andere overzichten lukt wel.

Weet iemand hoe ik dit kan maken? Wellicht heeft iemand dit ooit al een keer bedacht, ik heb wel gezocht, maar kan het niet vinden helaas.

grt
Danny
 
Voorbeeldbestand met gewenste uitkomsten lijkt mij wenselijk. Overigens denk ik niet dat dit de juiste weg is. Je kunt beter denken aan het principe van grootboekrekeningen. Wat weet je nu bij het begrip "boodschappen", erg weinig. Ik zet bij iedere boeking (rij) in de eerste kolom een code bestaande uit vier cijfers. 0000 tm 9999. Lijst moet je natuurlijk zelf samenstellen. Alle boekingen hebben zo een eigen nummer en komen in de juiste categorie terecht (met filter). Kruispost is 1010, hypotheek is 2300, Inkomen is 4000. Uitgaven ziekte is 8100, gas stroom , water, levensmiddelen, kleding kun je zo allemaal een eigen code geven en met toepassing van een filter op de code...
 
Laatst bewerkt:
Ja, is al eerder aan de orde geweest. Begrotingen vind ik sowieso niets en tijdverkwisting. Klopt toch nooit. En kasboek of bankrekening, het gaat om hetzelfde principe > Inkomsten / Uitgaven. En wat banken aanleveren in hun csv-bestanden e.d. vind ik lastig om mee te werken. Ik download snel de pdf en boek de mutaties met de code snel even in. Ja, als je honderden mutaties hebt wordt het lastiger. Maar veel boekingen zijn toch gelijk qua inhoud (keren terug).

Maar goed, feit is dat je niet kunt zien waar TS precies zit in deze materie.
 
Laatst bewerkt:
door die verwijzing naar dat ander draadje, toch deze aanvulling. Je wil op meerder zaken kunnen schakelen !

In totaal wordt er hier naar 3 kolommen (zie formule hieronder, F, G en I)gekeken, het rekeningnummer van de tegenpartij, de naam van de tegenpartij en de mededeling.
Op een bepaald ogenblik kan het zijn dat er meerdere zaken matchen, zowel binnen 1 van die 3 kolommen als in meerdere kolommen tegelijkertijd.
Zie bv. "Tegenpartij1", die matcht ook met "tegenpartij 11" en "tegenpartij 111", dus wie haalt dan de bovenhand ???
Door die (rode) max in de formule kan je dat zelf een beetje sturen, zet het belangrijkste kenmerk onderin de lijst.
In het begin is het wat gewoon worden.
Heeft tegenpartij "Jantje" meerdere rekeningnummers met elk hun eigen reden voor overboeken, dan zet je al die rekeningnummers na een algemene verwijzing naar "jantje".
Een moeilijke uitleg, maar mits een beetje oefenen wijst het zichzelf, onthou de stelregel, dat de laatste(=onderste) match altijd wint.

Aangezien dit matrixformules zijn, moet je weten dat die rekentijd vreten !!! Na een tijdje wordt je bestand echt traag, dus :
- Je maakt (bij het ontwerp van de formules) dat die niet over een ganse kolom of zo gaan kijken, door verstandig gebruik te maken van gedefinieerde namen.
- later als je steeds nieuwe gegevens toevoegt, dan mag je de gegevens van een maand, een jaar geleden, ..., de formules gewoon vervangen door hun waarde (kopieren en plakken als waarde), dan vreten die cellen geen rekentijd meer. Hou altijd toch nog minstens 1 cel met een formule over, zodat je die weer verder kan slepen !

Grappig, aan het einde van de rit zie ik dat de verwijzing van Sylvester naar een vorig draadje van TS gebeurde.


Code:
=ALS.FOUT(INDEX(Categorie;1/(1/[COLOR="#FF0000"]MAX[/COLOR](ISGETAL(VIND.SPEC(zoekterm;[B][I][U]F2 &"|"&G2&"|"&I2[/U][/I][/B]))*REEKS(Mijnreeks))));"?")
 

Bijlagen

  • transacties (AC) (1).xlsx
    21,2 KB · Weergaven: 36
Laatst bewerkt:
Laat TS eerst maar eens zien hoe nu gewerkt wordt. Een boekhouding werkt met grootboekrekeningen en dat zijn grote categorieën. Daar onder de rekeningen zelf en ik denk dat je toch met codes ( 4 cijfers) uiteindelijk veel beter kun rubriceren/indelen en met filters snel een goed in- overzicht krijgt.
1000 Privé-bezittingen
2000 Privé-schulden
3000 Privé-vermogen
4000 Belastbare inkomsten uit Arbeid en Winst
5000 Inkomsten per uitkering/verstrekking
6000 Inkomsten uit Vermogen
7000 Persoonlijke verplichtingen
8000 Buitengewone Lasten en Giften
9000 Privé-ontvangsten / Privé-uitgaven
Het gaat hier om een voorbeeld!

Als je boodschappen gaat doen bij de Lidl of Aldi en je koopt een daar een Accu-heggenschaar dan kun je die moeilijk onder boodschappen/levensmiddelen zetten! En zo kom je zonder codes veel vaker in moeilijkheden. Een cadeaubon/gift-card van 25 euro gekocht bij de Action is toch heel wat anders dan 10 euro kattenvoer die je daar koopt.
 
Laatst bewerkt:
ik denk dat dit onder privé-gebruik valt, dus geen grootboeknummers maar eerder een snelle/grove indeling voor budgetbeheer.

Dan begin je met een 5-tal rubrieken en gaandeweg breidt je uit naargelang de omstandigheden.
Eigenlijk kom je onderweg dan die gift-card van de action tegen en die kan je dan volgens de uitleg in de mededeling apart rubriceren (als die tenminste geen deel uitmaakt van een grotere aankoop).
 
Het gaat inderdaad om een prive "boekhouding". Deze hoeft voor mij niet zo gedetailleerd te zijn dat alle artikelen bij bijvoorbeeld een action gekocht per artikel gerubriceerd moet worden.
Aankomend weekend ga ik eens kijken of ik wat met de formule kan. Met de formule in het andere draadje kom ik al een eind op weg. Helaas ontbreekt mij de tijd deze week om er verder na te kijken.

In ieder geval hartelijk dank voor jullie reacties.
 
Ja, dat kost altijd tijd. Succes verder.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan