Basis gaming PC voor +-700 euro, goede samenstelling?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bommelding

Gebruiker
Lid geworden
13 jul 2010
Berichten
68
Hallo allemaal,

Vanwege het feit dat mijn huidige PC (Acer aspire M1641) ondertussen +- 6-7 jaar oud is en destijds al niet geweldig was, ben ik hoog toe aan een nieuwe pc. Omdat een bekende van mij een tijdje geleden zelf een PC heeft gebouwd en de prestaties goed zijn, heb ik besloten dat ik dat zelf ook wil gaan proberen. Het zwaarste waar ik de PC voor zou willen gebruiken is gamen, dus geen ingewikkelde videobewerkingen e.d. Daarnaast hoeven de games van mij ook echt niet op de hoogste kwaliteit te worden gespeeld, en ik hoef ook niet per sé jarenlang de allernieuwste games te kunnen spelen. Een beetje een basis gaming PC is voor mij dus voldoende.

De samenstelling die ik nu heb bedacht:

Behuizing optie 1: https://azerty.nl/0-1044-661491/cooltek-x2-midtowermod.html
Behuizing optie 2: https://azerty.nl/0-1044-624119/cooler-master-n300-midtowerm.html
Behuizing optie 3: Oude behuizing (Acer aspire M1641)
Processor: https://azerty.nl/0-5654-683532/intel-core-i5-4460-3-2-ghz.html
Videokaart: https://azerty.nl/0-6150-801505/evga-geforce-gtx-960-supersc-acx.html
Moederbord optie 1: https://azerty.nl/0-5602-626533/asrock-b85-pro4-moederbord-l.html
Moederbord optie 2: https://azerty.nl/0-5602-667588/asrock-fatal1ty-b85-killer.html
Voeding: https://azerty.nl/0-1073-636231/cooler-master-g500.html
Harde schijf: https://azerty.nl/8-857-528532/wd-blue-wd10ezex-vaste-schijf.html (Al in huis)
RAM: https://azerty.nl/0-750-568285/crucial-ballistix-tactical-g.html
DVD: https://azerty.nl/8-862-258095/lite...24x-24x-12x-serial-ata-intern-5-25-zwart.html

De monitor die ik hierbij gebruik is het 14-inch Acer-monitortje wat ik momenteel ook gebruik voor mijn oude PC. Deze heeft een 1280x1024 resolutie, dus geen zware 4K-resoluties of iets dergelijks. Misschien dat ik ooit nog ga kijken naar een iets betere, maar ga er in dit topic nog maar van uit dat ik deze even gebruik, dus de samenstelling van de pc hoeft niet op een hoge resolutie afgestemd te worden.

Met deze samenstelling zou ik ongeveer rond de 700-750 euro uitkomen.

Zoals jullie zien heb ik meerdere behuizingen en moederborden die me wel goed lijken. Heeft iemand van jullie argumenten waarom ik voor de ene danwel de andere zou moeten kiezen? Daarnaast heb ik ook de behuizing van mijn oude PC tussen de opties gezet. Zou het mogelijk zijn om deze helemaal leeg te maken en te gebruiken voor mijn nieuwe PC qua ruimte e.d.?

De eigenlijke reden waarom ik dit topic aanmaak is omdat dit de eerste keer is dat ik zelf een PC bouw en ik daarom niet zeker weet of alle onderdelen die ik heb uitgezocht wel op elkaar passen en of er genoeg kabels/stekkertjes worden bijgeleverd. Daarnaast wil ik jullie vragen of jullie deze samenstelling een beetje goed uitgebalanceerd vinden of dat er volgens jullie nog ergens verbetering mogelijk is (het liefst binnen eenzelfde prijsklasse).

Als jullie nog een duidelijke uitleg/website hebben hoe je het makkelijkst/best een PC als deze in elkaar kunt zetten zou ik het ook waarderen als jullie dit kunnen vermelden. Ik denk dat ik er zelf wel uit kom, maar alle hulp (of tips/belangrijke dingen om op te letten) is zeer welkom!

Bij voorbaat dank!
 
Wat behuizing betreft: ik zou de Cooler Master N300 nemen omdat deze geleverd wordt met 2 fans voorgemonteerd i.p.v. 1 en beschikt over een 2,5" drive-bay die de Coolttek niet heeft.
Daarnaast ziet de Coolermaster er beter uit, die Cooltek is echt foei lelijk..:shocked:

Moederbord: ASRock Fatal1ty B85 Killer vanwege de aanwezigheid van de Killer netwerk-controller ( beter voor online gamen ) en de optische uitgang voor audio.

Verder mis ik een after-market cpu-koeler, die is zeer aan te raden als je gaat gamen i.v.m. de hogere warmte-afvoer t.o.v. de stock-koeler.
Een SSD voor het OS is ook geen overbodige luxe, lekker snel opstarten is echt prettig.....de spellen en andere data kun je dan op de WD installeren..
 
Wat behuizing betreft: ik zou de Cooler Master N300 nemen omdat deze geleverd wordt met 2 fans voorgemonteerd i.p.v. 1 en beschikt over een 2,5" drive-bay die de Coolttek niet heeft.
Daarnaast ziet de Coolermaster er beter uit, die Cooltek is echt foei lelijk..:shocked:

Moederbord: ASRock Fatal1ty B85 Killer vanwege de aanwezigheid van de Killer netwerk-controller ( beter voor online gamen ) en de optische uitgang voor audio.

Verder mis ik een after-market cpu-koeler, die is zeer aan te raden als je gaat gamen i.v.m. de hogere warmte-afvoer t.o.v. de stock-koeler.
Een SSD voor het OS is ook geen overbodige luxe, lekker snel opstarten is echt prettig.....de spellen en andere data kun je dan op de WD installeren..

Bedankt voor het snelle antwoord!
Wat dat foeilelijk zijn betreft ben ik het niet helemaal met je eens, maar omdat 'ie toch onder het bureau verdwijnt en ze een vergelijkbare prijs hebben kies ik vanwege de extra fan en de 2,5" bay toch maar voor de Coolermaster :)

Wat is er precies voor verschil tussen die netwerk controllers? Het internet hier is niet echt snel, dus als er een verschil zit zoals een maximumsnelheid van 500 mbps of 1 gbps zal ik dat waarschijnlijk toch niet merken, omdat ik de 500 mbps al niet haal. Aan de andere kant zit er ook niet echt een groot prijsverschil tussen, dus als je verwacht dat ik er toch wat van zal merken is het wel de moeite waard natuurlijk.

Wat voor after-market koeler zou je aanraden? En zijn die een beetje betaalbaar? En hoe zit het met het geluid dat ze produceren t.o.v. het geluid dat een stock-koeler produceert?

Een SSD heb ik inderdaad ook overwogen, maar zo'n ding kost al gauw €100, en zo vaak start ik mijn pc niet opnieuw op. Als ik €100 moet betalen om alleen 2x zo snel op te starten is me dat eigenlijk een beetje teveel van het goede... Of zitten er nog andere grote voordelen aan een SSD t.o.v. je OS gewoon op een HD? Alleen voor het snelle opstarten vind ik het de kosten namelijk niet waard.

Passen voor de rest de onderdelen en kabels wel bij elkaar? En zijn ze ook een beetje in evenwicht met elkaar?
 
Het verschil zit hem voornamelijk in het ontstaan van mogelijke lag in de internetverbinding waardoor de ping-tijden hoger worden..om dat te beperken is de Killer netwerk-chip ontworpen.
Je internetverbinding zal nooit sneller worden als wat je abbo max. biedt, het gaat in deze puur om de reactietijd van je bediening naar de online game-server.

De meeste, goed beoordeelde, after-market koelers zijn over het algemeen een stuk stiller dan de stock Intel koeler die klinkt als een opstijgende stofzuiger.
Onder deze link een overzicht met prijzen en beoordelingen ( groene sterretjes )...kijk en huiver.. :d
De eerste 2 zijn prima geschikt voor jouw i5 waarbij mijn voorkeur uit gaat naar de Scythe ( vanwege de 2 fans in push / pull opstelling en de lage geluidsdruk ).

SSD's zijn niet meer zo duur, de Crucial BX100 120GB is er al voor € 60 , de Samsung 850 EVO 120GB voor € 66... overzichtje...
Buiten het snel opstarten ligt de toegangssnelheid tot de data lager als bij een normale HDD, zeker bij leesacties, het voelt gewoon in het geheel sneller aan.

Ik zie verder geen obstakels in deze setup..
 
Aha, dan lijkt me dat moederbord inderdaad ook het beste :)

Wat de koeler en de SSD betreft wordt het totaal wel een stuk duurder als ik ze allebei aanschaf. Ik neig ernaar de goedkopere koeler van €25 te kiezen en voor nu geen SSD te kopen. Het lijkt me niet al te moeilijk om in een later stadium altijd nog een SSD aan te schaffen als blijkt dat de PC zonder SSD te langzaam functioneert naar mijn mening.
Of zou je me aanraden ergens anders op te besparen en dan alsnog voor de SSD/duurdere koeler te gaan?

Ik ben nog aan het kijken naar andere processorkoelers met een iets lagere geluidsdruk dan jouw bovenste exemplaar en een iets lagere prijs dan jouw onderste exemplaar, zijn er dingen waar ik op moet letten zoals de grootte van de fan ofzo?

EDIT: Wat is de uiterste hoogte waar ik op moet letten voor de CPU koeler (ervan uitgaand dat ik voor de cooler master behuizing kies)?
 
Laatst bewerkt:
Over het algemeen is de hoogte van de koeler van belang omdat niet iedere koeler door zijn hoogte in elke kast past.
Daarbij moet je ook letten op de hoogte van je geheugen-modules. Er zijn types die voorzien zijn van een koellichaam en deze zijn vaak een stuk hoger en passen daardoor niet onder de koeler maar met de modules in jouw setup is dat niet aan de orde.

De Coolermaster behuizing is 19 cm breed dus ik zou een koeler kiezen die niet hoger is dan 16 - 16,5 cm.

Een SSD is geen noodzaak hoor, de WD Blue draait op 7200 Rpm, als je geen SSD gewend bent zul je het verschil niet merken.
Een SSD kun je op een later tijdstip altijd nog installeren, veel fabrikanten leveren migratie-software mee om de HDD te klonen naar de SSD..
 
Dan gaat de uiteindelijke samenstelling als volgt worden:
Fatal1ty moederbord, Cooler Master behuizing, (voorlopig) geen SSD en een after-market processorkoeler.

Wat processorkoeling betreft heb ik deze gevonden. Deze lijkt qua specificaties volgensmij een beetje op de bovenste (Cooler master) uit jouw lijstje, maar schijnt iets stiller te zijn. Voor zover ik kan bekijken gaat hij ook in de behuizing passen. Ben jij het met deze keuze eens of zitten er ernstige nadelen aan deze koeler o.i.d.?
 
Opmerkingen in de beoordelingen van deze koeler:

Erg hoog en past dus niet in elke kast / Erg groot, zal niet op alle mobo/geheugencombinaties passen / Is zeer groot, paste net in de kast

De fan zit boven het geheugen, dus hoge geheugenkoelers kunnen in de weg zitten / Zit bijna op m'n RAM / Low Profile RAM nodig

Installatie vereist wat schroefwerk / Installatie was lastig / Inbouwen wat lastig (backplate) / Installatie is een ramp / Monteren is even prutsen
Is een beetje lastig te mounten wanneer je je moederbord in de case laat zitten, maar dit is natuurlijk te verwachten.

Fan is lastig te monteren / Ventilator is er zeer irritant te installeren/demonteren op het koelblok / Ventilatorklemmen moeilijk vast te krijgen
De handleiding is niet erg duidelijk.

Prijs-technisch een interessante koeler, wat installatie-gemak betreft laat het dus nogal wat te wensen over zoals uit de reviews blijkt.
Ik weet niet of het verstandig is voor deze koeler te kiezen als je voor het eerst een systeem zelf in elkaar zet, mede gelet op het feit dat begrippen als "lastig" , "moeilijk", etc. voor iedereen een andere lading hebben..

Maar zo heeft elke koeler zijn opmerkingen / voor- en na-delen...
 
Bedankt voor het duidelijke antwoord! :D

Op Tweakers las ik nog het volgende:
"Als je *een I5 4460 kiest* is het ook slim om ook een moederbord met nieuwe chipset te halen. Hiermee ben je 100% zeker dat je computer bij je eerste boot al gaat werken, de nieuwe chipsets zijn Z97 en H97."

Deze chipset zit niet in het moederbord wat ik nu gekozen heb. Is de update die hierdoor nodig is makkelijk uit te voeren of ben ik misschien toch beter af met een ander moederbord?
 
Een chipset kun je niet updaten, dat is een hardware-component op het moederbord. De BIOS is de software die de verschillende hardware ( denk aan north / south bridge, netwerk- en usb-controllers ) aanstuurt, deze kun je, indien nodig, wel updaten als de moederbord-fabrikant daarvoor een update uitbrengt.
De opmerking over de nieuwe(re) chipsets i.c.m. de i5 4460 ben ik nog niet eerder tegen gekomen en vind hem een beetje overtrokken.
Het kan zijn dat een bepaalde BIOS niet optimaal met een bepaalde generatie cpu overweg kan, dit wordt dan vaak d.m.v. een BIOS-update door de fabrikant verbetert / opgelost, dat heeft mijns inziens niks met de chipset te maken.
Wel is het zo dat de nieuwe(re) chipsets over het algemeen iets meer te bieden hebben in de zin van meer usb-poorten, mogelijke overclock-features etc. maar dat is allemaal in de specificaties terug te vinden.
Hierbij moet ik nog opmerken dat het mij tot op heden nog nooit gebeurd is dat een systeem na bouw en dubbele controle bij de eerste opstart weigerde.

Als je twijfelt, hier is een overzicht van moederborden met H97 en Z97 chipsets met een max. prijs van € 120.
Vergelijk de specificaties met die van borden met een B85 chipset ( overzicht ) en je zult de verschillen zien, de prijsverschillen zijn niet wereldschokkend.
 
Meer USB-poorten en overclock-features heb ik niet echt nodig. Indien mogelijk kies ik dus het liefst gewoon voor de B85 chipset.
Op basis van Wikipedia lijkt het me dat het inderdaad compatibel is, maar er wel een BIOS-update nodig kan zijn, zoals jij al aangaf.
Hoe moeilijk is het om zo'n BIOS-update uit te voeren?
 
BIOS-update werkt tegenwoordig vrij eenvoudig en vrij veilig. Sommige moederborden beschikken over een zgn. Dual BIOS waarmee je, in geval een update zou mislukken, een backup van de BIOS kunt terug zetten.
De meeste fabrikanten leveren een speciale utility mee om de BIOS te flashen, in dit geval is dat ASRock Internet Flash, beschreven in de handleiding, pag. 77.
 
Oke, dan ga ik het toch met de B85-chipset proberen :)
Bedankt voor de hulp en de uitgebreide en duidelijke antwoorden!

EDIT: Ik zie net dat dezelfde grafische kaart ook met 4GB GDDR5 beschikbaar is, zou het de moeite waard zijn om hierin te investeren? Of is de rest van het systeem dan uit balans en wordt bijvoorbeeld de processor dan in vergelijking met de videokaart te traag?
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan