beheren van gebruikers en groepen

Status
Niet open voor verdere reacties.

mm_the_matrix

Gebruiker
Lid geworden
1 aug 2005
Berichten
79
ik heb al even gezocht maar kan er niet zo snel iets vinden wat mijn vraag beantwoord.

ik heb een db, waarin gebruikers bestaan onder access, en in een tabel...

in de tabel staan ze om ze kunnen gebruiken bij formulieren...

in access bestaan ze om in de database te komen, en om rechten binnen de db zelf af te vangen.

als er een nieuwe gebruiker is moet ik hem dus aanmaken bij extra/beveiliging/acounts... de rechten heb ik per groep gedefineerd.

maar daarnaast moet ik hem ook aanmaken in access in een formulier met werknemer gegevens.

maar mijn vraag is, kan ik niet beide dingen tegelijk tijd doen?
kan ik niet in het formulier werknemer, ook meteen de gebruiker van access aanmaken... en zeggen bij welke gebruikersgroep/en hij hoord

en bijvoorbeeld in een beheer formulier voor welke formulieren een groep mag openen en welke rechten de groep dan heeft.
 
Jazeker is dat mogelijk. Dat werkt ongeveer als volgt:
1. Ontwerp een tabel met de verschillende groepen gebruikers: bijvoorbeeld: beheerder, managers, medewerkers.
2. Ontwerp een tabel met gebruikers. Een van de velden bevat de groep waartoe zij behoren.
3. Bij het opstarten van de applicatie komen de gebruikers op een scherm waarop ze hun account kunnen selecteren op een combobox. Een van de verborgen velden van de combobox bevat het wachtwoord.
De gebruiker dient in een texbox ook zijn wachtwoord in te typen. Vervolgens klikt hij op een knop die het ingegeven wachtwoord vergelijkt met het verborgen wachtwoord. Als ze overeenkomen, kan de gebruiker verder gaan. De applicatie leest nu het autorisatieniveau van de gebruiker uit (ook een verborgen kolom), en slaat dit op in een locale variabel in een module.
4. Als de gebruiker nu op een volgend scherm komt, wordt de locale variabele weer uitgelezen. Met een simpele select case-statement bepaalt Access welke knoppen voor een gebruiker zichtbaar zijn, wat er op knoppen staat, welke functionaliteit onder een bepaalde knop wordt opgeroepen, en wat de gebruiker op een formulier mag doen: toevoegen? wijzigen?
5. Nu kan de gebruiker nog steeds de opstartroutine bypassen door de shift-knop ingedrukt te houden. Ook kan hij het database-venster nog openen. Dat wil je dus niet, en moet je dus onmogelijk maken. Op het formulier van de beheerder moet je dus code schrijven om bepaalde eigenschappen van de database uit te lezen, toe te voegen, en in te stellen.

Dit zijn de basisprincipes. Je kunt een uitwerking zien op de site van Access.Power.nl, bij beveiliging.

Succes,

NdT
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan