• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Bepaalde rijen omzetten naar kolommen

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

Alex007

Gebruiker
Lid geworden
2 mrt 2023
Berichten
21
Hallo,

Ik zit met het volgende waar ik nog geen oplossing heb gevonden maar misschien dat mensen hier mij mee kunnen helpen of de goede kant opduwen.
Met Exsion heb ik data uit ons ERP pakket gehaald, deze informatie (objectspecificatie) wil ik delen met de collega's in de buitendienst om de aanwezige informatie te controleren en eventueel aan te vullen. Deze informatie zal ik later weer verwerken in ons systeem.
De data is zo dat ik per object meerdere regels heb omdat er ook meerdere objectspecifcatie omschrijvingen zijn.
De bedoeling is om per objectnummer één rij te hebben met daar tussen ook de kolommen [Bouwjaar], [Fabrikaat - Merk] en [Type]. Maar een groot deel van de kolommen moet blijven bestaan.
Is dit volgens jullie mogelijk? Zo ja op welke manier.

Met vriendelijke groet,
Alex
 

Bijlagen

  • Helpmij_Rij naar Kolom_v1.xlsx
    11,4 KB · Weergaven: 6
Gaat dat altijd om 3 rijen per object?
Of kunnen er dat ook meer of minder zijn?
 
Laatst bewerkt:
Gaat dat altijd om 3 rijen per object?
Of kunnen er dat ook meer of minder zijn?
Goede vraag niet aan gedacht om dit te vermelden maar nee het kan om meerdere kolommen gaan per object. In mijn voorbeeld heb ik 3 gedaan maar kan in sommige gevallen ook 6 worden.
 
Plaats eens een voorbeeld met meerdere objecten met verschillend aantal rijen per object.
 
Hierbij een voorbeeld met meerdere objecten en verschillende rijen. Uiteindelijk zijn er maximaal 9 kolommen waar informatie in kan komen te staan. Als het niet anders kan of moeilijk is, het is geen ramp om alle 9 standaard te tonen.
 

Bijlagen

  • Helpmij_Rij naar Kolom_v2.xlsx
    12,1 KB · Weergaven: 9
Ik zal er eens naar kijken.
Wel zal het dan inderdaad die 9 worden omdat het anders onoverzichtelijk wordt qua layout.
 
Zoiets??
Opgelost met power query.
 

Bijlagen

  • Helpmij_Rij naar Kolom_v1.xlsx
    22,7 KB · Weergaven: 2
Mijn vorig bestandje was niet helemaal correct.
Het was niet dynamisch v.w.b. de kolommen.
Nieuw bestandje toegevoegd.
 

Bijlagen

  • Helpmij_Rij naar Kolom_(PV).xlsx
    22,7 KB · Weergaven: 5
Mijn vorig bestandje was niet helemaal correct.
Het was niet dynamisch v.w.b. de kolommen.
Nieuw bestandje toegevoegd.
Hallo Peter,

Ik ga vandaag kijken of dit is waar ik naar op zoek ben.
Heb niet eerder kunnen reageren was een weekje op vakantie, alvast bedankt voor de moeite.
Je hoort van me of het werkt.

Gr. Alex
 
Mijn vorig bestandje was niet helemaal correct.
Het was niet dynamisch v.w.b. de kolommen.
Nieuw bestandje toegevoegd.
Hallo Peter,

Ik heb je bestand bekeken en ook zelf nog even wat regels toegevoegd en ja dit is precies wat ik bedoel met mijn vraag. Heb echt even geen idee hoe je dit voor elkaar hebt gekregen ben al filmpjes aan het kijken op Youtube over power query. Kan ik ergens makkelijk zien hoe jij de verwijzingen hebt gedaan naar de rechter tabel jouw bestand? En voegt hij automatisch een kolom toe als een nieuwe objectspecificatie tussen staat? Of moet ik deze bv via Power Query iets doen?

Alex
 
En voegt hij automatisch een kolom toe als een nieuwe objectspecificatie tussen staat? Of moet ik deze bv via Power Query iets doen?
Je hoeft in power query nu in principe niets meer te doen. Als er een nieuwe objectspecificatie wordt toe gevoegd en je selecteert een willekeurige cel in de rechter (groene)tabel en klikt dan op verversen dan wordt alles vernieuwd.
Kan ik ergens makkelijk zien hoe jij de verwijzingen hebt gedaan naar de rechter tabel jouw bestand?
Ook in dit geval geldt, er zijn talloze wegen die naar Rome leiden.
Dus zoek eens op "pivoting in power query".
Om deze inhoud te bekijken, hebben we jouw toestemming nodig om cookies van derden te gebruiken.
Voor meer gedetailleerde informatie, zie onze cookiespagina.
 
Mij lijkt een overzicht gebaseerd op de ERP-output veel overzichtelijker:

Gebruik dan:
CSS:
Sub M_snb()
   Sheet1.Cells(1).CurrentRegion.Columns(7).AdvancedFilter 2, , Sheet1.Cells(1, 80), True
   sn = Sheet1.Cells(1, 80).CurrentRegion
  
   With Sheet1.Cells(1).CurrentRegion
      For j = 2 To UBound(sn)
         .AutoFilter 7, sn(j, 1)
         .Resize(, 8).SpecialCells(12).Offset(1 - (j = 2)).ClearContents
         .AutoFilter
      Next
   End With
  
End Sub
 
Je hoeft in power query nu in principe niets meer te doen. Als er een nieuwe objectspecificatie wordt toe gevoegd en je selecteert een willekeurige cel in de rechter (groene)tabel en klikt dan op verversen dan wordt alles vernieuwd.
Top dat werkt inderdaad! nog wel een aanvullende vraag, hij zet nu de extra kolom willekeurig ergens tussen, is dit naar eigen inzicht in te regelen?

Ook in dit geval geldt, er zijn talloze wegen die naar Rome leiden.
Dus zoek eens op "pivoting in power query".
Heb ik gedaan en inderdaad dit is iets wat ik moet gaan kijken en uitproberen thx.

Gr. Alex
 
Mij lijkt een overzicht gebaseerd op de ERP-output veel overzichtelijker:

Gebruik dan:
CSS:
Sub M_snb()
   Sheet1.Cells(1).CurrentRegion.Columns(7).AdvancedFilter 2, , Sheet1.Cells(1, 80), True
   sn = Sheet1.Cells(1, 80).CurrentRegion
 
   With Sheet1.Cells(1).CurrentRegion
      For j = 2 To UBound(sn)
         .AutoFilter 7, sn(j, 1)
         .Resize(, 8).SpecialCells(12).Offset(1 - (j = 2)).ClearContents
         .AutoFilter
      Next
   End With
 
End Sub
Hallo,

Bedankt voor je reactie, en ja VBA zal misschien ook heel goed werken voor mijn vraag, echter vindt ik VBA nog wel vrij lastig. Heb hier al wel mee gewerkt maar nog te weinig maar staat zeker op de planning om hiet wat meer mee te doen.

Gr. Alex
 
Wel handig om dat in VBA te doen want dan kan Exsion die VBA routine direct uitvoeren wanneer je op de knop "Gegevens vernieuwen" klikt en is er dus geen extra handeling voor nodig.
 
Hier een versie in VBA (niet zo snel als die van snb maar wel eenvoudiger om begrijpen).

een beetje uitleg in de code geschreven die je vind achter het blad.
 

Bijlagen

  • Helpmij_Rij naar Kolom_v2 (1).xlsm
    28,9 KB · Weergaven: 7
@Alex007
Komt jou rapportage uit zoiets?
Om deze inhoud te bekijken, hebben we jouw toestemming nodig om cookies van derden te gebruiken.
Voor meer gedetailleerde informatie, zie onze cookiespagina.
 
Dat is een wel heel erg oude versie van Exsion.
 
@edmoor
Geen idee. Ik had er nog nooit van gehoord.
 
Dat is Exsion versie 7 uit 2010.
De huidige versie is 11 uit 2023 met heel veel extra mogelijkheden.
Exsion is er nu ook voor de cloud editie van Microsoft Dynamics Business Central.
 
Terug
Bovenaan Onderaan