• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Berekenen van bruto - netto

Status
Niet open voor verdere reacties.

PvR68

Gebruiker
Lid geworden
13 jun 2016
Berichten
19
Hallo Excellers,

Ik heb een voorbeeldje gemaakt, omdat ik niet begrijp hoe ik het voor elkaar moet krijgen.
We hebben een formule nodig die een en ander automatiseert. We doen dit nu via filter door de lijst te doorlopen en handmatig uit te rekenen na gekozen filter.
Ik ben op zoek naar die formule die dit kan doen.
Ik heb getracht met macro recorder op te nemen, maar dan worden alle rijen geteld, niet alleen de rijen die voor dit filter zichtbaar zijn.

De bedoeling is bruto - netto uit te rekenen.
We hebben echter te maken met geen werkorder (lege cellen in kolom A van Blad1), proeven, onbekend oa.
Alles staat op Blad 1 terwijl op Blad 2 de berekening moet komen

Bekijk bijlage voorbeeld.xlsx

Wie zou mij hier mee kunnen helpen?
Alvast mijn dank

Pieter
 
Hallo AlexCEL,
Dank je voor je reactie

[eerdere reactie verwijderd]

Hierbij een update...
Ik heb de draaitabel toch in gebruik. Met de macro recorder heb ik alle kolommen die niet nodig zijn laten verwijderen en van daaruit een draaitabel gemaakt en deze naar 500 rijen (zou voldoende moeten zijn) laten verwijzen. Deze draaitabel staat op een ander blad.
Ik heb nu 2 draaitabellen. 1 met alle klanten, som van gewicht en aantal van gewicht. De tweede draaitabel kijkt naar de rij waarin werkorder staat. Vervolgens een filter naar "leeg" gekozen
Dit lijkt prima te werken

Vraag:
Als de data wijzigt met klanten (waarbij ik eigenlijk PROEF en ONBEKEND wil weten) is de celverwijzing dan altijd hetzelfde vanuit de draaitabel?

Want dan kan ik er prima mee uit de voeten

Ik hoor het graag
Bij voorbaat dank

Mvg,
Pieter
 
Laatst bewerkt:
Ik begrijp je niet helemaal ben ik bang. Een draaitabel werkt niet met celverwijzingen.

Als je data wijzigt moet je via rechtermuisknop > vernieuwen of de knop vernieuwen in menu analyse de draaitabel even 'verversen'.
 
Hallo AlexCEL,

Ik heb iets te veel verwijderd uit mijn vorige berichtje.
Ik probeer het te verduidelijken

In mijn werkblad moeten we elke dag een ander Excel bestand importeren. Via een macro komen deze gegevens op Blad1
Om nu met draaitabel te werken moet ik ook enkele kolommen verwijderen, aangezien er veel meer kolommen in dat originele bestand staan. Ik heb enkel de werkorder, bruto gewicht en klant nodig.
Ook het verwijderen laat ik via een macro doen.

Dit werkt allemaal prima.

De draaigrafiek staat op blad2.

Ik heb jou voorbeeld even bewerkt, zodat het misschien duidelijker wordt. Ik heb een nieuw voorbeeld gemaakt, met daarin de macro wat de bedoeling is. Blad3 verzamelt daggegevens zodat we het verloop in een week kunnen zien.
Je ziet in Blad2 ook wat ik bedoel met de cerverwijzing uit de draaitabel in een andere cel.
Bekijk bijlage voorbeeld 3.xlsm

Probleem nu is...
Ik vraag mij af, of de celverwijzing in Blad 2 (B2:C4) altijd juist blijft vanuit een draaitabel.
Maar als ik nieuwe gegevens importeer in Blad1 (deze macro heb ik niet in de voorbeeld verwerkt), dan wordt de draaitabel (ondanks vernieuwen) niet goed gemaakt. Als dit stukje opgelost kan worden, dan werkt het zoals ik graag zou willen.

Hopelijk duidelijk verwoord?

Alvast bedankt weer!
Mvg,
Pieter
 
Terug naar basis... met een formule

Okee,
Na een middagje knutselen, gaat het niet lukken met een draaitabel.
Ik heb wel een formule gevonden voor gewicht als dit een bepaalde naam heeft.
Ik kan voor ditzelfde alleen niet het aantal vinden... Formule AANTALARG bij een bepaalde naam, kan ik niet vinden

Ik zal het voorbeeld bestandje alsnog toevoegen.
Bekijk bijlage voorbeeld4.xlsx

Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen?

mvg,
Pieter
 
Probeer deze eens:

Code:
=AANTALLEN.ALS(B2:B11;"Onbekend")

Greetz/Excelbat
 
Hallo Excelbat,
Top, dat is 'm!
Wel nog een andere vraag... A5, A6 en A11 zijn lege cellen. De uitkomst moet dus 3 zijn...

Met jou formule in dit voorbeeld werkt dit prima. Maar het bestand wijzigt dagelijks. Ik heb dus gekozen voor een groter bereik en de formule is dan als volgt:
Code:
=AANTALLEN.ALS(A2:A599;"")
Hierdoor wordt de uitkomst 591

Ik probeer een formule te krijgen waarbij C2:C599 (die altijd een waarde hebben) ingevuld zijn, waardoor we het aantal verkrijgen van lege cellen in kolom A2:A599

Ik hoop dat je mijn vraag begrijpt!
Alvast bedankt

Mvg,
Pieter
 
Ik begrijp niet wat je bedoelt. Maak effe een representatief bestandje met een dertigtal rijen, waarin je laat zien wat je wilt: wanneer moet er wel een lege cel meegeteld worden? Wanneer niet? Lege cel is afhankelijk van ???

Greetz/Excelbat
 
Hallo Excelbat
Sorry voor mijn late antwoord...erg druk gehad

Ik heb geen nieuw bestandje. Het gaat om de lege cellen in kolom A die berekend moet worden, bij een waarde die in kolom C staat. Als een cel in kolom A en C leeg is, dan mag dit dus niet.


Alvast bedankt

Mvg,
Pieter
 
Voor zover ik het begrijp.
Code:
=AANTAL.ALS(A2:A599;"")-AANTAL.ALS(C2:C599;"")
 
Voor zover ik het begrijp:

Code:
=AANTALLEN.ALS(A2:A11;"";C2:C11;"")

Greetz/Excelbat
 
Bedankt allemaal!
Met jullie bijdragen ben ik er uit!!

Top

Mvg,
Pieter
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan