• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Berekeningen met datum tijd

Status
Niet open voor verdere reacties.

Strikske

Gebruiker
Lid geworden
5 mei 2008
Berichten
39
Beste mensen,

Ik ben bezig met een onderzoek voor mijn afstudeerstage. De volgende vraag
Hoe bereken ik het verschil van tijd als:

Eerste waarde
Tijd staat in kolom A Datum in kolom B
Tweede waarde
Tijd staat in kolom C Datum in kolom D

Datum verschillen ook van elkaar anders was het makelijk geweest.

Kunnen jullie mij hier mee helpen?

Met vriendelijke groet

Strikske
 
php | Time stamps

Als je enige ervaringen hebt met programmeertalen als php kun je met time stamps werken. Een time stamp is ook iets waarmee je met tijd kunt rekenen zoals tijd en datum - de andere tijd en datum. Dit word meestal gebruikt voor websites die lateen zien hoelang geleden je je als laatste had aangemeld. Ik weet niet of time stamps ook in andere programmeertalen voorkomt
 
probeer het eens met het volgende bestand
 

Bijlagen

  • Datum en tijd van elkaar aftrekken.xls
    13,5 KB · Weergaven: 64
lastig probleempje ja, je moet eerst datum+tijd even samenvoegen in één cel. Even een formule in elkaar zetten.

Stel:
tijd in cel A4
datum in cel B4

samenvoegen van beiden om ermee te kunnen rekenen met de volgende formule (in een willekeurige cel): =INTEGER(B4)+REST(A4;1)

Niet vergeten om de datumnotatie een beetje aan te passen. Neem dd-mm-jjjj uu:mm voor een juiste notatie, eventueel ook met seconden. (cel>rechts klikken>celeigenschappen>getal>aangepast) en dan daar een nieuwe notatie aanmaken

Doe dat ook met de andere datum, en je kan rekenen met de uitkomsten.
stel dat uitkomsten staan in A7 en C7, dan reken je het verschil in minuten uit met:
=INTEGER(C7-A7)*1140

zie voor meer gereken met tijden en data gewoon even in HELP van excel, dat is vrij duidelijk.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de snelle reacties het probleem is opgelost

Gr Strikske
 
Nu zit ik met het volgende probleem ik wil tussen activiteiten de verschillende wachttijden bij elkaar optellen.

De wachttijden tussen de activiteit staan als volgt genoteerd:=TEKST(G1-F1;"dd uu:mm")

01 23:50

Ik kan de cellen splitsen en daarna de dagen bij elkaar optellen maar bij uren gaat dit niet. want als het meer als 24 uur wordt dan is dat een extra dag.

Alvast bedankt.
 
Je kunt toch ook gewoon dag en datum optellen en juiste celformaat gebruiken.
Je hoeft helemaal niet moeilijk te doen met 'tekst' 'integer' en 'rest'

Zie voorbeeldje.
 

Bijlagen

  • Datum en tijd van elkaar aftrekken_1.xls
    19,5 KB · Weergaven: 43
Je kan het volgende doen

=TEKST(B1+D1;":mm")

Dan telt hij uit het document wat ik gemaakt had de uren uit B1 en D1 op
Doordat je zeg rekent hij verder dan 24:00 uur
 
Bedankt allemaal voor de snelle reactie hier kan ik weer mee vooruit!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan