• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

bestand in gebruik.

Status
Niet open voor verdere reacties.

longron

Gebruiker
Lid geworden
2 apr 2007
Berichten
361
Beste mensen,

De situatie is als volgt.

Een excel bestand wordt gebruikt door collega's
Als het bestand wordt geopend dan wordt het op een andere plek opgeslagen onder een andere naam.
Dit werkt goed.

Om het programma te "updaten" wordt het "de copy" overschreven door het orgineel waarin de aanpassingen wordt opgeslapen.
Echter openen collega's soms het programma dubben en dan loopt de boel vast want hij kan dan het orgineel niet overschrijven.

Is er een mogelijkheid om vanuit VBA te kijken of een bestand in gebruik is?

Thanks voor het meedenken.

Groetjes
Ronald
 
oke, nee dat snap ik.

Het programma is eigenlijk een excel bestand. met allerlei macro's

Dus als het bestand voor de tweede keer wordt geopend dan gaat het fout.

Wat ik nu als oplossing heb is dat het programma met datum en tijd wordt opgeslagen als het wordt geopend.
hierdoor kan iemand anders het ook openen en gebruiken.
eigelijk wil ik, en ik ben hier als eens eerder mee bezig geweest maar nog niet uit.
dat bij het afsluiten van het excel bestand een vbs script draait alleen lukt me dat niet op te maken.

Verwijderen vanuit een script kan ik wel maar met dit gaat het fout.

Dit heb ik nu:
________________________

vbs = Environ("temp") & "\info.vbs"
Open vbs For Output As #1
Print #1, MsgB
'Print #2, DeleteFile; "Roosterprogramma 2020 .xlsm" 'het excel bestand wordt bij openen naar een specifieke map gecopieerd en die map moet na het sluiten worden geleegd.
Close #1
'Close #2
Shell ("wscript " & vbs)
Sluit = 1
Application.Quit' Excel

___________________________________

Mijn vraag is anders geworden maar hier gaat het eigenlijk om.
Hoop dat je hem nog kan volgen.

Thanks
Ronald
 
Het is handig te vermelden welke versie van Office je hebt.
Deze tip is als je Office 365 hebt.
Sla het bestand op op of Sharepoint of OneDrive for business als jullie dat hebben, dan kan iedereen tegelijk bewerken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan