Bestanden veilig stellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lode2008

Gebruiker
Lid geworden
2 apr 2010
Berichten
680
Op welke manier stel ik het best al mijn bestanden veilig. Gewoon kopiëren naar een externe harde schijf of een backup maken en hoe begin ik er aan. En op welke wijze kan ik alleen de bestanden upgraden die verandert zijn, en niet alle bestanden.
Groeten Lode
 
Laatst bewerkt:
Je hebt goede en betere methodes.
Een goede is een kopietje op een willekeurig (extern) medium.
Dat kan via de verkenner, maar je kunt ook via (betaalde) software van derden middels een backuptooltje dergelijke kopietjes maken.
Als je kiest voor software van derden, dan is daar ook de mogelijkheid om na een eerste volledige bestandskopie, alleen vervolgkopietjes te maken van gewijzigde bestanden.

Anno 2015 zijn er veel meer mogelijkheden dan een simpel kopietje op een extern medium (schijfje of externe harddisk) al dan niet via de Windowsverkenner of middels backupsoftware. Je hebt veel meer mogelijkheden.

Objectieve :

1. schaf software aan die backups kan maken, al dan niet van alleen een bestanden backup volgens de handleiding van die software tot en met complete 'mirrors'
2. kopieer de map "mijn documenten" en overige mappen waarin bestanden staan die je wilt backuppen, naar een cloud (bijv. die van Microsoft, Google, je internetprovider etc. etc.)
3. kopieer alles naar een 2e in je computer zittende harddisk
4. kopieer alles naar een externe harddisk / USB stick(s)
5. brand alles naar CD's / DVD's (niet aan te raden ivm betrouwbaarheid van schijfjes)
6. kopieer alles via je thuisnetwerk naar andere machines / hdd's in je netwerk.
7. een combinatie van de hierboven genoemde opties

Daarmee zijn wel de meest voorkomende backupmogelijkheden benoemd.

Subjectief:
Zelf hanteer ik een backupmethode waarvan ik vind dat die 99,99% veilig en betrouwbaar is (wat er ook gebeurt):

- ik heb om te beginnen met de Windows backupsoftware (meegeleverd met de Windows 7 Profversie) op een externe harddisk een systeemkopie gemaakt (een zogenaamde systeemmirror) van mijn gehele systeem. Deze schijf bewaar ik thuis op een veilige plek, ver weg van mijn machine.
- 2x per maand sleep ik de map 'Mijn documenten' naar een 2e harddisk die in mijn machine zit. Zo heb ik dus van mijn eigen bestanden iig op de machine zelf 2 exemplaren.
- ik kopieer de map mijn documenten 2x per maand naar een externe harddisk die ik elders in huis bewaar en wel op een plek die bij brand vermoedelijk niet aangetast wordt.
(Da's niet dezelfde externe disk als waar mijn systeemmirror op staat, die houd ik schoon / exclusief voor de mirror)

Zo heb ik dus van al mijn eigen bestanden 3 exemplaren. (1) Op de hdd -C schijf- in de machine waarmee ik werk, (2) op de 2e fysieke hdd in die machine als backup én (3) op een externe hdd die ik elders in huis bewaar.
De kans dat zowel mijn machine, alsmede de verdieping in huis waar die externe hdd ligt, tegelijk verloren gaan, is te verwaarlozen. Daarom zal ik in principe ALTIJD kunnen beschikken over al mijn eigen bestanden, wat er ook gebeurt / gebeurd is.

Ik vertrouw Clouds niet volledig en wel om reden van het feit dat ik zelf geen controle op die Clouds heb en ook nooit zal krijgen. Stel ik maak gebruik van de Cloud van een ISP waarbij ik mijn internetabbo heb lopen. Stel die ISP gaat volgende maand failliet. Dan is het nog maar de vraag of ik even snel bij mijn bestanden op de cloud kan komen.
Wat bestanden betreft, vertrouw ik nog het meest op mijzelf en dat gaat al jaren en jaren lang uitstekend. ;) :D

Lees dit even (met name ook het gedeelte waar men het heeft over incrementele en differentiële kopietjes)
 
Laatst bewerkt:
Een ganse boterham. Maar alleszins BEDANKT.
Op dit ogenblik sla ik al mijn gegevens op, op een externe harde schijf. Ben nu bezig met al die bestanden naar een tweede externe te kopiëren.
Maar er moet toch een eenvoudige wijze zijn, om recent gewijzigde bestanden weer te kopiëren naar die tweede harde schijf. Ik kan toch niet telkens alle bestanden kopiëren. Duurt veel te lang. Het gaat om +/- 440 GB. Het zijn twee externe van 1 terra en ik heb win8.1. Moet ik daar ergens een progje voor downloaden? Moet ik dan via BESTANDSGESCHIEDENIS een backup ùaken die ik zowel op een tweede als een eventuele derde externe harde schijf kan zetten. En moet ik dan telkens een ganse backup maken, overschrijven om alle gewijzigde bestanden veilig te stellen! Of kan men dan de gewijzigde bestanden alle kopiëren/backuppen?
Groeten
Lode
 
Ik heb al jaren een Linux server (Debian die als cloud ingericht is. Dus ik hoef niet naar Google of Microsoft cloud (drive).
Regelmatig dus data backuppen. Het is een oude kast waarin ik een zuinig moederbord ingezet heb.
Je kunt ook Freenas gebruiken, maar ik gebruik mijn server ook als VPN om mail te checken op een publieke wifi.
Bij mijn zoon staat een backup server, identiek.. hij backupt bij mij..... dus het werkt 2 kanten uit..
Omdat hij als documentaire fotograaf extreem veel data heeft.. liep het met externe schijven uit de hand...en is deze samenwerking ontstaan. Het installeren en onderhoud doe ik zelf; een commerciële oplossing werd door mijn zoon op ca 5000 euro geschat met zo'n configuratie. De basisserver kostte ca 450 euro/ps incl 3x2 TB schijven, uitbreidbaar naar 10.
 
Maar door het feit dan mijn bestanden allemaal op een externe schijf staan , kan ik niet via bestandsgeschiedenis een backup maken naar een andere externe harde schijf.
Lode
 
Als je de 'ganse boterham' goed doorleest, dan zie je dat ik óók een optie opper van software van 'derden'. Er zijn vele (zo niet talloze) softwarebedrijfjes die backupsoftware produceren. Met al die software kun je dus een backup van je bestanden maken en de software zodanig configureren / opties aanklikken, dat een volgende keer (kan zelfs volautomatisch op dagen en tijden van de week) ALLEEN maar de gewijzigde bestanden worden gebackupped. Het betekent theoretisch dat een 2e tot en met de 100.000ste backup binnen enkele seconden tot minuten gereed is.

As het goed is, dan is de Acronis software zo'n tooltje dat het allemaal voor je regelt. De kosten van Acronissoftware zijn hetzelfde als van een fatsoenlijke externe HDD van een 500 of 1000 gig. Dus 2-maal een tientje of 4 tot 6 uitgeven en je hebt : een externe hdd en de software van Acronis.
 
Laatst bewerkt:
Ga alles eens heel aandachtig lezen en zien wat er uit komt en of ik alles wel goed versta.
Groeten en nogmaals bedankt
Groeten Lode
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan