Beste future-proof CPU en op zoek naar behuizing

Status
Niet open voor verdere reacties.

ramshield

Gebruiker
Lid geworden
29 feb 2008
Berichten
832
Hallo allemaal,

Ik zit eraan te denken om mijn PC eens een upgrade te geven. Ik heb nu een AMD FX8350, overclocked op 3,6GHz met watercooling, maar ik merk toch dat dat steeds meer de bottleneck wordt.
Dus nu wil ik graag een nieuwe CPU, maar wat is nou een goede CPU, die over 4 naar nog mee kan?

En ik ben ook op zoek naar een nieuwe behuizing, en ik wil graag een behuizing die 2x 120mm radiators kwijt kan. Ik wil namelijk de nieuwe CPU en GPU allebei watercoolen met een closed circuit waterkoeling, bijvoorbeeld 2x een Corsair H80i.
Of zijn er betere ervaringen met een custom watercooling met bijvoorbeeld een 360mm radiator?
 
Tja, er zijn best wel veel kasten waar je 2x120 mm in kwijt kunt. Coolermaster sowieso. Waarom kijk je niet wat plaatjes op het w w w en zie je daar wat 'fraais', dan kijk je vervolgens naar de specs.
Wat je cpu eis betreft : da's onmogelijk. Even uit mijn hoofd : een jaar of 4 geleden kwamen de eerste I3's en eindigden de quad-cores als ik het mij goed herinner. Ik heb 6 jaar geleden een redelijk 'hotte' core2duo gekocht, maar die was na 2 jaar (theoretisch) al weer hopeloos verouderd.
Op zich is het erg simpel: als jij nu de allernieuwste games aanschaft en je koopt er de snelste / beste hardware bij, ja dán heb je na 4 jaar nog steeds erg veel plezier van je machine, zolang als je maar niet de nieuwtse games blijft kopen. Koop je echter na 3 jaar en 9 maanden het op dat moment nieuwste spel, tja, dan zou het wel eens wat lastiger kunnen worden, maar volgens mij vertel ik je helemaal niets nieuws, toch.........?
Als je de kans op veroudering zo klein mogelijk wil houden dan koop je nu de allerduurste processor en de allernieuwste videokaart, dan weet je zeker dat je de komende tijd (1,5 jaar of zo......? ) élk nieuw uit te brengen game op de hoogste settings kan draaien, maar na anderhalf of twee jaar.........? Ik zou er geen garantie op durven geven.
 
Laatst bewerkt:
mwah, mijn i7-2600 gaat toch al weer wat jaartjes mee en is nog nooit een bottleneck geweest. Indien de plannen voor DX12 en mantle doorgaan is er een goede kans dat het ook nooit meer een bottleneck wordt (we kunnen hopen)

Qua grafische kaarten zitten we toch redelijk aan het punt dat zolang je een enkel full HD scherm hebt kaarten behoorlijk lang meekunnen. Geen 4 jaar misschien maar je kunt toch behoorlijk lang toe.
 
Wel, ik vroeg mij meer af of 4690k even goed is als 5930K, voor de toekomst, gezien het aantal cores. Ik weet zelf niet super veel van welk spel meerdere cores gebruikt. Ik ben er wel achter gekomen dat een AMD FX8350 met 8 cores dus niet het beste is, en vroeg me af, werkt Intel hier beter mee, of kan ik met een 4690k nog redelijk gamen over 4 jaar?

En ik had nog een vraag, geen idee of iemand het toevallig weet, of eerdere ervaringen heeft met vorige videokaarten van Nvidia, maar is 2x een GTX 970 net zo goed als een GTX980, of raden jullie toch eerder 1 videokaart aan dan 2?
 
Laatst bewerkt:
uhm 2x 970 is veel sneller dan een 980. Je hebt dan echter wel 2x stroom nodig en je zit vaker met driver problemen dan een enkele kaart, maar de snelheid is echt niet te vergelijken.

Aan de andere kant, verwacht ik dat een enkele 970 ook nog prima een tijd mee kan. De 980 is 10% sneller dan de 970 voor bijna het dubbele van de prijs. Dat maakt de 980 (op dit moment) zo'n beetje de slechtste value-for-money kaart die je kunt kopen. Ik zou gewoon een enkele 970 aanraden.

En wat betreft de waterkoeling, die discussie is volgens mij al vaker voorbij gekomen. Een 970 heeft een TDP van 160W. De h80i heeft een thermal limit van 150W. Dat betekend dat je waterkoeling zeer waarschijnlijk nauwelijks / geen verbetering of zelfs verslechtering gaat geven tot de standaard luchtkoeler die er al op zit tegen meer lawaai.

Qua CPU gaat intel steeds in kleine stapjes vooruit. Zoals ik boven al aangaf, mijn i7 2600 is nu ruim 3 jaar oud en is nog steeds minstens even goed als de huidige i5 4690. In bijna 4 jaar ben ik dus van een toen een top i7 teruggezakt naar een courante i5. Zo supersnel gaat het dus niet. Als je nu een 4690 neemt kun je echt een tijd vooruit
 
Het leuke van dit soort discussies is dat het meestal om de nuances gaat. Zoals in meerdere berichtjes ter sprake komt is de 'rode draad' in het geheel min of meer het koopgedrag van de user. Als hij / zij persé altijd het allernieuwste 'speeltje' wil hebben op gamegebied, dan zijn een processor en een videokaart na 12 maanden al "verouderd", laat staan na 3 of 4 jaar. Als niet steeds de allerallerlaatse games worden aangeschaft, dan heb je na 2 jaar en idd. ook na 4 of zelfs 5 jaar, nog steeds een 'dijk' van een machine.
 
Hoezo zit je met driver problemen?

Ik heb voor mijn GTX680 2x een 6950 van Sapphire gehad, toen had ik wel last van stuttering door de crossfire. Is dit ook zo met SLI dan?
En is de snelheid niet te vergelijken omdat 2x GTX970 veel beter is dan 1x GTX980?
 
Zoals ik al aangaf in mijn vorige post, de 980 is maar 10% sneller dan de 970. 2x 970 is dus ruim 1,5 sneller dan de 980 ook als je eventuele scaling problemen meerekent.

Stuttering is grotendeels aangepakt door zowel ATI als NVIDIA, maar het is nooit helemaal te voorkomen. De noodzaak is ook een stuk minder. een enkele 970 is sneller dan je 2x6950 en bijna net zo snel als 2x je huidige 680. de noodzaak om 2 970's te nemen op dit moment is er gewoon niet, tenzij je een 4k scherm hebt.
 
Ik denk dat het wel meevalt hoeveel die processor de bottleneck is. met gamen zal je nauwelijks verschil gaan merken op 1080p.
Ik denk daarbij eerder dat je wat hebt aan een videokaart upgrade. Laat eens zien wat er nog meer in je PC zit, dan is te zien wat echt je systeem zal ophouden. En wat voor taken voor je voornamelijk uit, waarbij jij denkt dat de CPU een bottleneck vormt?
 
Ja, dat mijn GTX680 langzamer is dan een GTX970 mag ik toch hopen, deze is al 3 generaties oud ondertussen. Maar ik bedoelde meer het punt van de stuttering, en hoe erg dat nog is tegenwoordig...
 
Met welke games heb je last van stuttering en op welk graphics niveau doe je dit?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan