Besturingselement / Inhoudsbesturingselement voor tekst koppelen/kopieren

Status
Niet open voor verdere reacties.

DOP2014

Gebruiker
Lid geworden
3 mrt 2014
Berichten
16
Beste forumleden,

Ik ben bezig met een template voor contracten waarin bepaalde gegevens op meerdere plaatsen terugkomen in het document.
Nu had ik bedacht om via besturingselement/Inhoudsbesturingselement voor tekst met opmaak een veld te gebruiken die ik dan kan kopiëren/koppelen.
Als ik dan het veld op de voorpagina wijzig, dan moeten de andere velden ook wijzigen.

Ik gebruik de versie Microsoft Office 2019 Thuisgebruik en Zelfstandigen

Voorbeeld.png

Wat doe ik verkeer of kan dat niet met word? Ik heb al meerdere malen gezocht op het internet, maar nog zonder resultaat.

Groeten,
Dennis
 
Het is veel simpeler en makkelijker om de Oude Besturingselementen te gebruiken, en niet de fancy 'glimmende' nieuwe. Die laatste zijn, net als vrouwen, alleen maar mooi en niet praktisch :d. (geintje natuurlijk). Wat is namelijk het grote voordeel van het oude (de naam zegt het al) tekstveld? Dat het een veld is, en er dus in je document aan gerefereerd kan worden.

Oude besturingselementen.png

Ergo: de inhoud van een tekstveld kun je op een andere plek weer aanroepen. Bijvoorbeeld met het REF veld, of, nog simpeler, door met <Ctrl>+<F9> een veld te maken (je ziet twee accolades {} en daartussen de naam van het tekstveld te typen.

Tekstveld.png

Als je de gewenste instellingen hebt gekozen, en de juiste Bladwijzernaam hebt ingevuld, kun je die tussen de Accolades typen en klaar ben je. Dat kun je uiteraard op meerdere plekken toepassen. Met <Ctrl>+<a> selecteer je alle velden, en je vult ze dan éénmaal in en je document is bijgewerkt.
 
Beste OctaFish,

Dank voor uw reactie. ik heb vanochtend een poging gedaan om uw stappenplan te volgen. Ik ben al ver gekomen. Zie bijgaand.

  • Kan het veld niet automatisch worden bijgewerkt. Nu druk ik op control + A en vervolgens F9? Doe ik dat juist?
  • Het eerst ingevoerde veld heeft een grijze uitvulling. hoe krijg ik dit wit?
  • Hoe kan ik een de bewerkingsmodus komen zodat je door hele document ziet waar de verwijzingen zitten. Is dat mogelijk?
 

Bijlagen

  • Ordernummertest 12345678.docx
    17 KB · Weergaven: 3
Als ik een verwijzing maak in een koptekst dan wordt dit niet automatisch bijgewerkt. Alleen als ik met dubbelklik op de koptekst klik en vervolgens F9 toepas. Dan werkt het wel. Doe ik eerst verkeerd of is dit een beperking van word?
 
Je stelt drie vragen in je vorige bericht, dus die zal ik even puntsgewijs afhandelen.
1. Dat zie je correct; velden worden in beginsel niet automatisch bijgewerkt. Dat hoeft ook niet in mijn optiek, want er zijn twee momenten waarop ze wél worden bijgewerkt: bij afdrukken/afdrukvoorbeeld en bij openen van het document. Dat zou normaal gesproken genoeg moeten zijn. Maar je kunt aan de Invulvelden nog wel wat doen: je kunt de optie <Berekenen bij afsluiten> aanvinken, dan kun je het resultaat wél gelijk zien in de gekoppelde velden.

Tekstvak - Berekenen bij afsluiten.png

Maar daarmee ben je er nog niet, want werken met een sjabloon houdt óók in dat je, als de sjabloon klaar is, de vaste tekst niet meer kan wijzigen. Daarom moet een sjabloon beveiligd zijn. Dat doe je hier:

Bewerking beperken.png

Bij Optie 2 kies je dan voor <Formulieren invullen> en daarna klik je op <Ja, afdwingen van beveiliging starten>. Dán pas gaan je velden correct werken. Jij had de tekst ingevuld in de optie Standaard tekst, maar dat hoeft dus niet. Lijkt mij ook alleen verwarrend, tenzij je ook het type hebt aangepast en dan wilt laten zien aan de gebruiker wat ze mogen invullen.
Overigens kun je in de Word opties nog aangeven hoe je wilt dat er met velden wordt omgesprongen: in <Opties>, groep <Weergave> kun je onder het kopje <Afdrukopties> twee vinkjes zetten bij <Velden bijwerken voor het afdrukken> en <Gekoppelde gegevens bijwerken voor het afdrukken>. Die laatste optie gebruik je als je ook velden uit andere bronnen hebt, zoals Excel cellen.


Vraag 2: velden zijn in beginsel grijs als ze geselecteerd zijn. Hiermee kan de gebruiker zien of het veld dat hij/zij in moet vullen actief is of niet. Zelf vind ik dat handig en de kleur wordt ook niet afgedrukt, maar als je dat vervelend vind kun je het uitzetten in <Opties>, groep <Geavanceerd> kun je onder het kopje <Documentinhoud weergeven> in de keuzelijst <Arcering veld> aangeven wanneer een veld grijs mag/moet worden. Of niet natuurlijk.

Vraag 3: die is een klein beetje in tegenspraak met wat je in vraag 2 vraagt. Wil je altijd kunnen zien waar de velden zitten, dan zet je de keuzelijst op Altijd. Maar dat wil je niet, want je wilt de grijze achtergrond niet hebben, dus je zult wel Nooit kiezen. Maar het is dus het één of het ander.
Kies je tóch voor Nooit, dan kun je met <Ctrl>+<a> alle tekst (dus ook de velden) selecteren, en dan <Alt>+<F9> de veldweergave omzetten. Je ziet dan overal de veldcodes staan in je tekst, en niet de inhoud ervan. Of je daar veel mee opschiet, is de vraag, het blijft lastig om de velden te vinden in je tekst, want je ziet dan iets als dit:

Voor de (oude) formuliervelden is er een aparte optie, die ze gelukkig niet hebben weggehaald, maar wel enigszins verborgen in vergelijking met oudere Word versies. Je kunt de veldarcering voor de objecten namelijk uitzetten met een knopje:

Form Field Shading.png

En daarmee zet je de arcering dus aan of uit wanneer het jou uitkomt. Ik vind het niet handig om het uit te zetten, want in een beveiligd document wil je als gebruiker kunnen zien waar je data moet invullen, voor het geval je wat vergeet. Maar dat is verder aan jou :). Sowieso kun je geen veld missen als je de Tab toets gebruikt om er doorheen te lopen.
 
Je stelt drie vragen in je vorige bericht, dus die zal ik even puntsgewijs afhandelen.
1. Dat zie je correct; velden worden in beginsel niet automatisch bijgewerkt. Dat hoeft ook niet in mijn optiek, want er zijn twee momenten waarop ze wél worden bijgewerkt: bij afdrukken/afdrukvoorbeeld en bij openen van het document. Dat zou normaal gesproken genoeg moeten zijn. Maar je kunt aan de Invulvelden nog wel wat doen: je kunt de optie <Berekenen bij afsluiten> aanvinken, dan kun je het resultaat wél gelijk zien in de gekoppelde velden.

Ben ik met je eens. Ik gebruik het om een template overeenkomst op te stellen. Voor nu dus prettig om te zien dat wijzigingen in het tekstveld ook verderop in het document wijzigen. Aantal velden zijn variabel qua lengte die tussen geschreven tekst staan. Zo kan ik ook direct zien wat dit met de lay-out doet. Dus als er een optie was om het automatisch te laten verversen, dan is dat voor nu handig bij het ontwerpen.

Bekijk bijlage 372925

Maar daarmee ben je er nog niet, want werken met een sjabloon houdt óók in dat je, als de sjabloon klaar is, de vaste tekst niet meer kan wijzigen. Daarom moet een sjabloon beveiligd zijn. Dat doe je hier:

Bekijk bijlage 372926

Bij Optie 2 kies je dan voor <Formulieren invullen> en daarna klik je op <Ja, afdwingen van beveiliging starten>. Dán pas gaan je velden correct werken. Jij had de tekst ingevuld in de optie Standaard tekst, maar dat hoeft dus niet. Lijkt mij ook alleen verwarrend, tenzij je ook het type hebt aangepast en dan wilt laten zien aan de gebruiker wat ze mogen invullen

Het beveiligen heb ik geprobeerd. maar dat zorgt ervoor dat mijn hele overeenkomst dermate gestandaardiseerd moet zijn dat ik alleen het formulier mag invullen. Ik wil echter enkele variabele (per overeenkomst) repeterende waardes terug laten komen in standaard teksten. Dit zorgt ervoor dat eenvoudige gegevens wijzigen.

Overigens kun je in de Word opties nog aangeven hoe je wilt dat er met velden wordt omgesprongen: in <Opties>, groep <Weergave> kun je onder het kopje <Afdrukopties> twee vinkjes zetten bij <Velden bijwerken voor het afdrukken> en <Gekoppelde gegevens bijwerken voor het afdrukken>. Die laatste optie gebruik je als je ook velden uit andere bronnen hebt, zoals Excel cellen.

Deze optie zijn wel handig, heb ik aangezet.

Vraag 2: velden zijn in beginsel grijs als ze geselecteerd zijn. Hiermee kan de gebruiker zien of het veld dat hij/zij in moet vullen actief is of niet. Zelf vind ik dat handig en de kleur wordt ook niet afgedrukt, maar als je dat vervelend vind kun je het uitzetten in <Opties>, groep <Geavanceerd> kun je onder het kopje <Documentinhoud weergeven> in de keuzelijst <Arcering veld> aangeven wanneer een veld grijs mag/moet worden. Of niet natuurlijk.
Ik heb de optie veldarcering weergeven aangevinkt. Zo ziet de printversie er netjes uit. De invulvelden maken namelijk wel onderdeel uit van het contract. Als je de tekst aanklikt, dan wordt het grijs en zie je dat het een veld is . Het zijn feitelijk 6-8 tal velden die gevuld moeten worden. Dat is te overzien :)

Vraag 3: die is een klein beetje in tegenspraak met wat je in vraag 2 vraagt. Wil je altijd kunnen zien waar de velden zitten, dan zet je de keuzelijst op Altijd. Maar dat wil je niet, want je wilt de grijze achtergrond niet hebben, dus je zult wel Nooit kiezen. Maar het is dus het één of het ander.
Kies je tóch voor Nooit, dan kun je met <Ctrl>+<a> alle tekst (dus ook de velden) selecteren, en dan <Alt>+<F9> de veldweergave omzetten. Je ziet dan overal de veldcodes staan in je tekst, en niet de inhoud ervan. Of je daar veel mee opschiet, is de vraag, het blijft lastig om de velden te vinden in je tekst, want je ziet dan iets als dit:
Alt + F9 is exact wat ik bedoel. De velden gebruik ik in een overeenkomst. Zo kan ik even schakelen tussen geschreven tekst en gekoppelde velden. Dit is voldoende voor mij.

Voor de (oude) formuliervelden is er een aparte optie, die ze gelukkig niet hebben weggehaald, maar wel enigszins verborgen in vergelijking met oudere Word versies. Je kunt de veldarcering voor de objecten namelijk uitzetten met een knopje:

Bekijk bijlage 372932

En daarmee zet je de arcering dus aan of uit wanneer het jou uitkomt. Ik vind het niet handig om het uit te zetten, want in een beveiligd document wil je als gebruiker kunnen zien waar je data moet invullen, voor het geval je wat vergeet. Maar dat is verder aan jou :). Sowieso kun je geen veld missen als je de Tab toets gebruikt om er doorheen te lopen.

Dank voor je hulp. Heb je ook nog een suggestie hoe ik het in koptekst kan toepassen en kan verversen zonder koptekst te hoeven openen met dubbelklik?
 
Het beveiligen heb ik geprobeerd. maar dat zorgt ervoor dat mijn hele overeenkomst dermate gestandaardiseerd moet zijn dat ik alleen het formulier mag invullen. Ik wil echter enkele variabele (per overeenkomst) repeterende waardes terug laten komen in standaard teksten. Dit zorgt ervoor dat eenvoudige gegevens wijzigen.
Daarom kun je in een document ook Secties maken. Daarmee deel je het document op in stukken die beveiligd zijn (de stukken met (invul)velden dus) en de stukken waarin vrije tekst mag worden getypt. Op die manier zorg je er ook voor dat de 'vaste' stukken niet veranderd kunnen worden door gebruikers, en dat daar de layout dus altijd van behouden blijft. Wat ze zelf uitspoken, daar heb jij uiteraard geen controle over :).

De grijze achtergrond van velden wordt als het goed is nooit gebruikt in afdrukken, dus aan- of uitzetten van de arcering heeft daar geen invloed op.

Velden (ook in kop- en voetteksten) worden automatisch bijgewerkt als je het document opent of afdrukt. Lijkt mij het laatste waar je je druk over hoeft te maken :). Al kun je wel een macro maken die ze bijwerkt, maar daarmee verhoog je het risico van de sjabloon, omdat je dan een macro sjabloon moet maken. Een aantal bedrijven heeft daar problemen mee, en willen alleen sjablonen zonder macro. 't Is dus een keuze.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan