• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Bij verkeerde invoer voorstel doen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Spiesse

Gebruiker
Lid geworden
14 jul 2011
Berichten
902
goedemiddag forumisten,

een nieuw vraagje voor dit superforum...

ik werk veel met namen in excel waaraan een zoekopdracht verbonden is. Nu weet ik niet altijd de juiste schrijfwijze van de namen. is er een manier waarop ik uit een bereik van pakweg 600 namen een voorstel krijg dat heel erg, of een beetje lijkt op de naam die ik in een specifieke cel typ?

in bijlage een opzet...

thx in advance!!!

spiesse

Bekijk bijlage voorstel tot juiste naam.xlsx
 
super pasan!!!! ideaal voor hetgeen ik het nodig heb!

zou de mogelijkheid bestaan om op de letters te zoeken ook (willekeurig dan?) ipv na elkaar? just asking... -:)
 
hahaha en werkt het ook zoals je bedoeld? volgens mij wel toch?
 
jaat jaat, werkt zoals ik bedoel :)

ben enkel nog benieuwd of volgende zaak nog mogelijk is: als ik bv spiss typ, dat dan bv spiesschaert toch in de lijst voorkomt :) het loopt soms al vanaf de eerste letters mis :)
 
ik snap wat je bedoeld zoals het nu is moeten meerdere letters die je invuld wel opvolgend zijn zoals in de naam en het maakt niet uit of dat de eerste 2 letters zijn of ergens midden in een naam, maar als je bijv de eerste letter en de laatste letter typt werkt het niet.
Helaas kan ik je daarmee niet helpen op dit moment maar uiteraard wil ik proberen dit op te lossen. geef me wat tijd en misschien dat het me lukt.
Een ieder ander die het wel weet mag dit ook oplossen :thumb:
 
Laatst bewerkt:
dat verdient een dikke duim :) tot wederbericht probeer ik dit stukje wel uit :)
 
pas de TextBox1_Change event aan met onderstaande code
als je nu in de textbox letters typt met daartussen een * teken werkt het ook met de eerste en welke letter opvolgend ergens in de naam die je zoekt.
Maar als je bijv de eerste en de laatste typt en daarna de middelste werkt het niet. Snap je?
heb een aantal uren lopen zoeken en proberen, van welke site ik deze code heb weet ik helaas niet meer, deze code is niet van mezelf (mocht ik willen):D

Code:
Private Sub TextBox1_Change()

Dim i As Long
Dim sCrit As String
Dim a
With Sheets("Blad1")
    a = .Range("a2", .Range("a" & Rows.Count).End(xlUp)).Value
End With
'Add asterisks around text for all matches
'UCase is used to make filter case-insensitive
sCrit = "*" & UCase(TextBox1.Text) & "*"

With ListBox1
'Start with a fresh list
.List = a
'Loop through the list backward - always a good
'idea when you're deleting stuff
For i = .ListCount - 1 To 0 Step -1
'Remove the line if it doesn't match
'UCase used again here
If Not UCase(.List(i)) Like sCrit Then
.RemoveItem i
End If
Next i
End With

End Sub
 
pasan, Yes You Can! :)

dit is wat ik in gedachten had!!! dus fonetische klanken kunnen gebruikt worden tussen de sterren door :)

super man! ik zet deze op opgelost!!!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan