• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

bijwerken bestanden in excel 2003

Status
Niet open voor verdere reacties.

Marijke76

Gebruiker
Lid geworden
22 mei 2006
Berichten
89
Hallo,

Ik zit met uitdaging op werk. Wij hebben een bestand met 3 tabbladen. Dit bestand willen we in een map plaatsen waar niet alle collega's in kunnen werken. Ze mogen dit bestand wel inzien. We hadden altijd een wachtwoord erop staan, maar die lekt telkens uit, dus willen we niet meer.
Hoe kan ik een koppeling in excel maken van het bestand in een afgeschermde omgeving, naar een bestand die iedereen in kan zien, maar die ook nieuwe gegevens bijwerkt?

wie kan mij helpen, alvast bedankt voor het nadenken,

groetjes,
Marijke
 
Marijke,

Dit kun je het beste oplossen met Access.
Je bouwt een database en een frontend.
De gebruikers kunnen dan via het frontend de data inzien in de database en kunnen dan niets meer verstieren.
 
Ik weet natuurlijk niet hoe de situatie bij jullie is maar is dit niet op te lossen met gebruikersrechten (dus via Windows zelf, niet via excel)? Mensen die het bestand moeten kunnen wijzigen zouden dan lees- en schrijfrechten krijgen, de rest alleen leesrechten. Dan maakt het ook niet meer uit waar het bestand wordt opgeslagen. Als er geen verschillende gebruikers zijn aangemaakt werkt dit natuurlijk niet.
 
Maar dit moet ik dan zeker met de systeembeheerder opnemen of kan ik dat zelf.
Ik kan het zelf thuis niet uitproberen namelijk. Op werk hebben we excel 2003 en thuis 2007, en dat is toch anders.:confused:
 
Maar dit moet ik dan zeker met de systeembeheerder opnemen of kan ik dat zelf.
Dat lijkt me wel anders heeft de systeembeheerder de rechten raar verdeeld. Zoals ik zei, ik heb geen idee wat bij jullie de situatie is, of mijn suggestie in jullie geval werkbaar is weet ik dus niet.

Op werk hebben we excel 2003 en thuis 2007, en dat is toch anders.:confused:
Dat maakt voor het rechtenbeheer helemaal niets uit. Dat wordt namelijk door Windows zelf gedaan, niet door excel of een ander programma.
 
Laatst bewerkt:
@ naarling,

Lees en schrijf rechten worden niet aan een applicatie gekoppeld maar aan een map op een structuur.
 
Dan maakt het ook niet meer uit waar het bestand wordt opgeslagen.

De reden van mijn bericht heeft te maken met de quote hierboven.
Als je namelijk lees rechten op een map heb staan en je slaat je bestand hoger in de structuur op dan kan nog steeds iedereen het editten.

Maar Marijke is met deze discussie niet mee geholpen.

Marijke, Excel is niet het type programma dat je goed kunt beschermen tegen hackers.
met work arounds kun je een eind komen maar als een wachtwoord uitlekt dan zal ook dit geen probleem zijn om te omzeilen.

Wat je zou kunnen doen is via systeem beheer kijken of zij iedere avond het programma kunnen kopiëren naar een locatie waar wel iedereen mag komen en dat jullie met een paar mensen de bron beheren.
 
De reden van mijn bericht heeft te maken met de quote hierboven.
Als je namelijk lees rechten op een map heb staan en je slaat je bestand hoger in de structuur op dan kan nog steeds iedereen het editten.
Ah, zo bedoel je. Maar als de rechten specifiek op dat bestand zijn toegekend zou het toch moeten werken lijkt me?
 
@ Naarling,

Er zijn drie opties:
1. Je beveiligd het bestand, daar zijn Microsoft producten niet zo goed in.
2. Je beperkt de rechten op een map of structuur, is een mooie optie.
3. Oplossen via een work around, is moeilijker.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan